Minulla on asunto-osake 1930-luvun talossa, jossa on vanhat rappausseinät. Seinä on ohut levy, noin 1 cm paksu, pullistuu joissain paikoissa häiritsevällä tavalla ja pitäisi kiinnittää suurella määrällä ruuveja, ja lisäksi seinässä on isoja reikiä, jotka edellinen omistaja on jättänyt jälkeensä. Kaikki, joiden kanssa olen puhunut, väittävät, että rappausseiniä on hankala käsitellä, koska ne murenevat käytännössä tyhjästä - lisäksi en tiedä, kuinka vaikeaa reikien täyttäminen on (6-7 reikää, jotka menevät suoraan läpi, halkaisijaltaan 15 cm). Yritin juuri irrottaa lattialistaa, ja silloin lista kohdasta mureni hyvä pala seinää...

Mitä olisitte tehneet; vaihtaneet seinät kipsiin tai yrittäneet korjata koko asian? Onko kipsiin vaihtaminen kallis toimenpide?

Kiitos etukäteen! :)

Se riippuu siitä, mitä rappauksen takana on.
Onko se rappaus tiilen päällä vai puuseinän päällä?

Toisella seinällä on puuta ja toisella näyttää olevan betonimaisia suuria harmaita lohkoja. Olen kallistumassa kipsin vaihtamiseen, jos se on niin helppoa, että jopa täysin aloittelija kuten minä voi selvitä siitä.

Hannes R sanoi:
Seinän toisella puolella on puuta ja toisella jotain betonin kaltaista suurina harmaina lohkoina. Näyttää siltä, että se vaihdetaan kipsiin, jos se on niin yksinkertaista, että täysin aloittelija kuten minä voi selviytyä siitä.
Puuseinä sinun pitäisi ehdottomasti päällystää kipsilevyillä.

Betoniseinän on todennäköisesti helpointa korjata kipsilaastilla, jos vain reiät tarvitsevat korjausta. Jos seinä on täysin romu, eli on purettava, voit valita joko verkon vahvistuksella rappaamisen (silloin rappaus pysyy varmasti) tai asentaa kipsilevyt myös siihen (mieti vain, miten aiot kiinnittää kipsilevyt!).

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.