2 503 lukukertaa ·
2 vastausta
3k lukukertaa
2 vastausta
Korotettu lattia betonilaatalla?
Hei!
Minulla on talo vuodelta 1974, jossa on korotettu lattia betonilaatalla. En ollut aiemmin kovin perillä eri rakenteisiin liittyvistä riskeistä, mutta ymmärrän nyt, että tässä rakenteessa on kosteusvaurioiden riski ja että niitä kutsutaan “riskirakenteiksi”. Kun muutimme sisään, tarkastaja mittasi kosteusprosentin aluspuista kolmessa kohdassa, ja ne olivat 11–13 %, mikä on alle raja-arvon (16–17 tarkastajan mukaan). Ilma oli myös hyvä. Olen saanut tietooni, että ajan myötä voi “ulkoseinien ja väliseinien aluspuut vaarantua luonnollisen kosteuden vaikutuksen vuoksi ylittämään mikrobiologisen kasvun raja-arvon”.
Tunnen, että jos talo ei ole vielä kärsinyt kosteusvaurioista ja jos aluspuut ja ilma testattiin eikä ongelmia ollut, minun ei pitäisi olla kovin huolissani. Kuinka usein minun pitäisi itse tarkistaa aluspuiden ja muiden materiaalien sekä ilman kosteusprosentti?
Minulla on talo vuodelta 1974, jossa on korotettu lattia betonilaatalla. En ollut aiemmin kovin perillä eri rakenteisiin liittyvistä riskeistä, mutta ymmärrän nyt, että tässä rakenteessa on kosteusvaurioiden riski ja että niitä kutsutaan “riskirakenteiksi”. Kun muutimme sisään, tarkastaja mittasi kosteusprosentin aluspuista kolmessa kohdassa, ja ne olivat 11–13 %, mikä on alle raja-arvon (16–17 tarkastajan mukaan). Ilma oli myös hyvä. Olen saanut tietooni, että ajan myötä voi “ulkoseinien ja väliseinien aluspuut vaarantua luonnollisen kosteuden vaikutuksen vuoksi ylittämään mikrobiologisen kasvun raja-arvon”.
Tunnen, että jos talo ei ole vielä kärsinyt kosteusvaurioista ja jos aluspuut ja ilma testattiin eikä ongelmia ollut, minun ei pitäisi olla kovin huolissani. Kuinka usein minun pitäisi itse tarkistaa aluspuiden ja muiden materiaalien sekä ilman kosteusprosentti?
Se on riskirakenne. Vaikea ennustaa, tuleeko siitä ongelmaa vai ei, mutta tuhansissa taloissa on tämä rakenne ilman mitään ongelmia. Kyse on myös maaperäolosuhteista, kantavasta kerroksesta laatan alla, kasvillisuudesta talon ympärillä, siitä ovatko rakentajat siistineet laatan rakennusjätteistä ja miten salaojitus on tehty.
Hieman hankalaa on, että lattian korotus laatan päällä on erilainen. Todennäköisesti tietyt rakenteet ovat pahempia kuin toiset. Jos esimerkiksi sokkeli on käsitelty cuprinolilla, se on luultavasti pahempaa, koska se voi haista pahalta.
Positiivista tapauksessasi on, että sokkelin kosteus on alhainen eikä talossa haise pahalta. Jos ongelmia ei ole ollut 48 vuoteen, tuntuu siltä, että se kestää vielä pitkään.
Hieman hankalaa on, että lattian korotus laatan päällä on erilainen. Todennäköisesti tietyt rakenteet ovat pahempia kuin toiset. Jos esimerkiksi sokkeli on käsitelty cuprinolilla, se on luultavasti pahempaa, koska se voi haista pahalta.
Positiivista tapauksessasi on, että sokkelin kosteus on alhainen eikä talossa haise pahalta. Jos ongelmia ei ole ollut 48 vuoteen, tuntuu siltä, että se kestää vielä pitkään.
Kiitos vastauksestasi! Uskon, että aion keskittyä olemaan tarkkaavainen hajujen suhteen ja ehkä mittaamaan kosteuspitoisuutta silloin tällöin. Kun muutimme sisään, talo oli ollut tyhjillään pitkän aikaa eikä normaalisti lämmitetty, joten aluksi koin, että kodinhoitohuoneen vieressä oli outo haju, jossa on myös pesutupa, mutta haju katosi sitä mukaa, kun remontoimme pesutupaa ja poistimme vanhoja mattoja, kyseinen haju on kadonnut. Kysyin myös ammattilaisilta silloin hajusta ja he sanoivat, ettei se haissut homeelle ja että tietyillä taloilla vain on sellainen haju. Se haju on kuitenkin kadonnut, joten oletan, että talo oli hieman "suljettu" ja että kyseinen haju oli tarttunut esim. mattoihin. Sekä sokkelit sillä alueella + kosteudenilmaisin pesutuvassa, missä matto irtosi, näyttivät hyvältä. En ole myöskään huomannut, että joku haju olisi tarttunut tekstiileihin. Kuitenkin, kuten sanottu, kannattaa olla tarkkaavainen, kun tietää, että rakenne on sellainen kuin se onN newbee sanoi:Se on riskirakenne. Vaikea ennustaa, tuleeko ongelmia vai ei, mutta on tuhansia taloja, joissa on tällainen rakenne ilman ongelmia. Kyse on myös maaperäolosuhteista, kannatuskerroksesta laatan alla, kasvillisuudesta talon ympärillä, onko rakentajat siivonneet laatan rakennusjätteistä ja millainen salaojitus on.
Hieman hankalaa on, että on olemassa erilaisia vaihtoehtoja rekisteröidylle lattialle laatalla. Todennäköisesti jotkin rakenteet ovat pahempia kuin toiset. Jos esim. sokkeli on käsitelty cuprinolilla, se voi mahdollisesti olla pahempaa, koska se voi haista pahalta.
Positiivista tapauksessasi on, että sokkelin kosteuspitoisuus on alhainen eikä talossa haise pahalta. Jos ongelmia ei ole ilmaantunut 48 vuoden aikana, tuntuu siltä, että se pysyy kunnossa vielä pitkään.
Klikkaa tästä vastataksesi