mikä minun pitäisi valita, 240 vai 250 kattokorkeudeksi? ajattelin laittaa spån+gips seinille, mitä mieltä olette siitä?

ulfi sanoi:
mitä minun pitäisi valita, 240 vai 250 katon korkeus? ajattelin laittaa lastulevy+gips seinille, mitä mieltä olette siitä?
Hei, en ole aivan perillä kysymyksestä, eikö sinulla ole vielä sisäkattoa, onko se rakenteilla?
Katsoo uusimpia taloja, niin melkein aina on 2,50m nykyään.
Ottaisin 2,5m korkeuden, se antaa suuremman korkeuseron kuin voisi kuvitella ne 10cm.
Seinissä käytetään useimmiten OSB-levyjä, ei lastulevyjä.

Tietenkin sinun pitäisi valita korkeampi huonekorkeus! Se tekee suuren eron, jopa ne pienet 10 senttiä. Valitse mielellään vielä korkeampi, hyvin monilla on 2.60-2.70 huonekorkeus uusissa rakennuksissa nykyään.

:)

Selle sanoi:
[quote author=ulfi link=1143792339/0#0 date=1143792338]vad ska jag välja, 240 eller 250 i takhöjd? tänkte sätta spån+gips på väggarna vad tycker ni om det?
Hei, en ole aivan selvillä kysymyksestä, eikö sinulla ole vielä kattopaneelia, onko se rakennusvaiheessa?
Uudemmissa taloissa on melkein poikkeuksetta 2,50 m nykyään.
Ottaisin 2,5 m korkeuden, se antaa suuremman korkeuseron kuin voisi luulla nämä 10 cm.
Usein käytetään OSB-levyjä seinissä, ei lastulevyjä.[/quote]

ovatko osb-levyt kalliimpia kuin k-plyfa?
ja millaista paksuutta niitä on?

OSB-levyt ovat hieman halvempia kuin vaneri.
Ne ovat yleensä 11mm paksuisia (11x1197x2440).

Leveys 1197mm on suunniteltu, jotta levyt jättävät 3mm raon.

eli ehkä sitten pitäisi ostaa ne sen sijaan! aion tarkistaa mitä ne maksavat täällä kirunassa. se on niin hemmetin kallista verrattuna Etelä-Ruotsiin.

Meillä on 2800 alhaalla ja 2600 ylhäällä, 2500 kellarissa..

Minkä pituisia pystyä betongiteräksiä pitäisi käyttää, kun katon korkeus on 240cm? Ylhäällä on varmaan hammarband, johon välipohja nojaa... Levytys on 240cm.
Tämä on kummallista...
syll 45mm pysty betongiteräs 240cm hammarband 45mm... Tämä tekee 2490mm.
Miinus 28gles miinus 13 levy miinus 15 parketti (perustuslaatta) 2434mm... ??

Kuinka pitkiä betongiteräkset pitäisi tehdä. Eikö ole kummallista, ettei kukaan rakentaja seiso sahaamassa kaikkia pystyjä kiskoja? Eikö niitä tilata 240cm??

Itse valitsin ilman erityisiä pohdintoja 240 korkeuden. Silloin yllän kattoon seistessäni lattialla. Lisäksi on vähemmän ilmaa lämmitettävänä...

Kuinka pitkiä reglat pitäisi tehdä. Eihän kukaan rakentaja seiso ja sahaa kaikkia pystyttӓviä regloja? Ne tilataan kai 240cm??
Totta kai voi tilata valmiiksi leikattuja regeloja. Mutta ensinnäkään kaikilla rakennusliikkeillä ei ole tätä palvelua, ja joku täytyy maksaa reglojen leikkaamisestakin joka tapauksessa.
Muista, että kun ostat "tavallista" puutavaraa kuten esim. 2500, se on vain karkeasti sahattu. Mitta voi vaihdella; ehkä 2505:stä 2520:een. Joten näitä ei voi heittää suoraan tuotantoon, ne täytyy säätää.

Ja kyllä, kaikki pystysuorat reglat sahataan. Niiden sadan säädettävän reglan leikkaaminen, joita tarvitaan yhteen taloon, kestää korkeintaan tunnin. Tämä on yksi pienemmistä työvaiheista, kun rakentaa taloa.

andersmc sanoi:
Itse valitsin ilman erityisiä pohdintoja 240 katon korkeudeksi. Silloin yllän kattoon seistessäni lattialla.
Miksi haluaisi ylettää kattoon seistessään lattialla? *utelias* :)

(näen mielessäni, että itse tarvitsisin vain 2 m katon korkeuden *hihitys*)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.