Onko täällä joku, jolla on tietoa tiili- ja rappaustöistä?
Minulla on savupiippu, joka tarvitsee kunnostusta.
Savupiippu on muurattu vanhalla stor-tegelillä, jossa on 4 kanavaa. Väliseinät ovat myös stor-tegelistä ja muurattu tiilen kapealle pitkälle sivulle. Savupiippu on myös rapattu modernilla rappauksella. Savupiippu on nyt tarkoitus korjata yksinkertaisimmalla ja nopeimmalla tavalla talven varalta.

Ongelmat ovat:
-Väliseinät ovat irronneet 2-3 riviä alaspäin.
-Rappaus on todella huono ja irronnut paljon.
-Pelti savupiipun ympärillä on loppu.

Miten korjata väliseinät parhaiten?
-Minkälaista tiiltä minun pitäisi ostaa?
-Minkälaista laastia minun pitäisi käyttää?
-Millä aineella minun pitäisi pohjustaa, jotta se tarttuu vanhaan?
-Pitäisikö väliseinät vahvistaa jollain metalliristillä tai vastaavalla, kun ne eivät ole muurattu sidokseen?

Miten tehdä uusi rappaus?
-Kanaverkko tai rappausverkko. Miten kiinnittää se?
-Pohjustus vanhaan?
-Minkälaista laastia?
-Vinkkejä työlämpötilassa 5-10 lämpöastetta?

Olisin kiitollinen vastauksesta.

Claes Sörmland
Osta isotiiliä samoissa mitoissa kuin sinulla on. Rakennustarvikeliike, joka myy muurarille ja kaakelinuunin tekijöille, pitää niitä tai voi hankkia niitä. Minun alueellani on Optimera, jolla on näitä varastossa, mutta se vaihtelee varmasti paikkakunnan mukaan, mistä muurarit ostavat.

Käytä samaa laastia kuin ennenkin. Jos kyseessä on vanha savupiippu (ennen 50/60-lukua), niin on käytettävä hydraulista kalkkilaastia. Sekä rappaukseen että muuraamiseen. Se tarttuu hyvin tiileen ja on helppo muurata, vähän tahmeampaa kuin myöhemmin käytetyt sementtipohjaiset laastit.

En usko, että sinun tarvitsee vahvistaa väliseiniä.

Rapataan lasikuituverkolla. Jälleen kerran hydraulinen kalkkilaasti, jos kyseessä on vanhempi savupiippu. Muuten tavallista rappauslaastia.

On hieman myöhäistä rappata kalkkilaastilla nyt, koska talvi on niin lähellä. Kalkkilaasti pitäisi mielellään karbonoitua kesän yli ennen pakkasta ja sadetta.

Pitäisikö sen vain kestää talvi ja sitten purkaa? Jätä rappaus tekemättä, se kestää joka tapauksessa yhden talven.

Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Köp stortegel i samma dimension som du har. Bygghandeln som säljer till murare och kakelugnsmakare har eller kan ta hem. I mina trakter är det Optimera som har detta i lager men det varierar säkert mellan orter var murarna handlar.

Använd samma bruk som förr. Är det en gammal skorsten (före 50/60-talet) så är det hydrailskt kalkbruk som gäller. Både som puts och för att mura. Det geggar fast väl på tegel och är lätt att mura med, lite klistrigare än senare cementbaserade bruk.

Jag tror inte du behöver förstärka mellanväggarna.

Putsa med putsnät i glasfiber. Återigen hydrauliskt kalkbruk om det är en äldre skorsten. Annars vanligt putsbruk.

Det är lite sent för att putsa med kalkbruk nu eftersom att vintern ligger så nära i tiden. Kalkbruket ska helst ha tid att karbonatisera över sommaren innan frost och regn kommer.
154009"]Köp stortegel i samma dimension som du har. Bygghandeln som säljer till murare och kakelugnsmakare har eller kan ta hem. I mina trakter är det Optimera som har detta i lager men det varierar säkert mellan orter var murarna handlar.

Använd samma bruk som förr. Är det en gammal skorsten (före 50/60-talet) så är det hydrailskt kalkbruk som gäller. Både som puts och för att mura. Det geggar fast väl på tegel och är lätt att mura med, lite klistrigare än senare cementbaserade bruk.

Putsa med putsnät i glasfiber. Återigen hydrauliskt kalkbruk om det är en äldre skorsten. Annars vanligt putsbruk.

Det är lite sent för att putsa med kalkbruk nu eftersom att vintern ligger så nära i tiden. Kalkbruket ska helst ha tid att karbonatisera över sommaren innan frost och regn kommer.[/QUOTE]

Claes Sörmland Claes Sörmland sanoi:
Köp stortegel i samma dimension som du har. Bygghandeln som säljer till murare och kakelugnsmakare har eller kan ta hem. I mina trakter är det Optimera som har detta i lager men det varierar säkert mellan orter var murarna handlar.

Det är lite sent för att putsa med kalkbruk nu eftersom att vintern ligger så nära i tiden. Kalkbruket ska helst ha tid att karbonatisera över sommaren innan frost och regn kommer.
Tack för svar! Jag kör nog med modernare bruk då. Tanken är att riva skorsten inom några år och mura upp den på nytt.
Planen är att få den godkänd och tät så den går att använda en vinter eller två.
Vad ska jag grunda med? De gamla stenarna är nog ganska igentäppta av sot och alger m.m.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.