2 939 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
Korjata pakkasrapautuminen parvekkeella
Hei kaikki!
Olen ostanut talon, jossa on valettu parveke toisessa kerroksessa. Talvella on syntynyt jonkin verran pakkasrapautumia, jotka ovat pahentuneet, ja palkki on tullut esiin yhdessä kohdassa. Muuten parvekkeessa ei näy muita vaurioita.
Onko tämä jotain, jonka voi korjata itse, ja jos kyllä, miten kannattaa edetä?
Olen ostanut talon, jossa on valettu parveke toisessa kerroksessa. Talvella on syntynyt jonkin verran pakkasrapautumia, jotka ovat pahentuneet, ja palkki on tullut esiin yhdessä kohdassa. Muuten parvekkeessa ei näy muita vaurioita.
Onko tämä jotain, jonka voi korjata itse, ja jos kyllä, miten kannattaa edetä?
Hieman riippuen siitä, kuinka laaja korjaus tarvitaan, sen voi luultavasti korjata itse.
Aloittaisin koputtelemalla sekä ylä- että alapuolen, jotta voi päättää, tarvitseeko koko levy vaihtaa vai voiko sen korjata.
Jos vain ulkoreunat ovat huonot, voit poistaa löysän betonin ja paikata osissa.
Tai parempi, tee 15 mm sahaus koko ulkoreunan ympäri ja poista se ja valaa uusi reuna. Mahdollisesti hieman raudoitusta + upotettu kolmiolista alapuolella (tippanokka). Sitten levitä betonin kyllästysaine koko yläpintaan ja reunojen päälle. Vaihtoehtoisesti tasoita yläpinta juoksevalla tasoitteella, kun reuna on valettu uudelleen. Näin saat kestävän ja siistin pinnan.
Jos korjaat vain paikallisesti, tulee suuri kontrasti uuden ja vanhan betonin välillä, ja sinun on todennäköisesti jatkettava korjauksia 3-10 vuoden kuluttua.
Aloittaisin koputtelemalla sekä ylä- että alapuolen, jotta voi päättää, tarvitseeko koko levy vaihtaa vai voiko sen korjata.
Jos vain ulkoreunat ovat huonot, voit poistaa löysän betonin ja paikata osissa.
Tai parempi, tee 15 mm sahaus koko ulkoreunan ympäri ja poista se ja valaa uusi reuna. Mahdollisesti hieman raudoitusta + upotettu kolmiolista alapuolella (tippanokka). Sitten levitä betonin kyllästysaine koko yläpintaan ja reunojen päälle. Vaihtoehtoisesti tasoita yläpinta juoksevalla tasoitteella, kun reuna on valettu uudelleen. Näin saat kestävän ja siistin pinnan.
Jos korjaat vain paikallisesti, tulee suuri kontrasti uuden ja vanhan betonin välillä, ja sinun on todennäköisesti jatkettava korjauksia 3-10 vuoden kuluttua.
Jäsen
· Västerbottens län
· 18 061 viestiä
Oletko varma, että se on pakkasrapautuminen? Luulen, että se on ruoste-rapautuminen.
Protte
Protte
Korroosion aiheuttama halkeilu varmasti nopeuttaa hajoamista, mutta pakkasrapautuminen/säähapetus näyttää olevan pääongelma. Se näkyy erityisen selvästi kolmannessa kuvassa.prototypen sanoi:
"Iho", joka irtoaa, voiko se olla vanhaa sementtipohjaista laastia?
Kiitos paljon! Olin täysin unohtanut tämän vastauksen. Jos koputetaan ja sitten korjataan kohtia - voiko sen jälkeen tehdä lattiatasoituksen tämän päälle, jotta saadaan yhtenäisempi ja kestävämpi pinta? Ajattelen myös, että jos valamalla uuden reunan, tarvittaisiin rakennustelineitä parvekkeelle?B bygging_1919 sanoi:Riippuen hieman tarvittavan korjauksen laajuudesta, sen voi kyllä korjata itse.
Aloittaisin koputtelemalla koko ylä- ja alapuolella, ja sitten arvioisin, pitääkö koko laatta vaihtaa vai voiko sen korjata.
Jos vain ulkoreunat ovat huonot, voit poistaa irtonaisen betonin ja korjata kohtia.
Tai paremmin, tee 15 mm sahausviilto koko ulkoreunan ympäri, ja sitten taltata se pois ja valaa uusi reuna. Mahdollisesti hieman raudoitusta + upotettu kolmiolista alapuolella (Valumareuna). Sitten betonin kyllästäminen koko yläpuolelle ja reunoille. Vaihtoehtoisesti lattiatasoitus yläpinnalle sen jälkeen, kun reuna on valettu uudelleen. Näin saat kestävän ja siistin pinnan.
Jos korjaat vain kohtia, tulee suuri kontrasti uuden ja vanhan betonin välille ja sinun todennäköisesti täytyy jatkaa korjauksia 3-10 vuoden kuluttua.
Klikkaa tästä vastataksesi