Olen juuri hankkinut 70-luvun talon, jossa on tietenkin jodlausparveke. Yksi kevään projekteista on parvekkeen korjaus, jonka kaide ja lauta, johon kaide on kiinnitetty, ovat lahonneet ja huonokuntoiset. Mietin nyt, miten edetä, voiko sen ratkaista itse, onko vain soitettava lähimmälle puusepälle ja niin edelleen. Tässä on joitain kuvia tilanteesta:
1. Yleiskuva, katso kuinka kaide horjuu, missä kiinnitys on täysin rikki
2. Lähikuva pahimmasta kohdasta
3. Lähikuva hieman ylhäältä, jotta näkee osan, joka ulottuu terassin yläpuolelle
4. Takapuoli. Huomaa mahdollinen aiempi yritys vahvistaa. (EDIT: Ei, vain tavallinen sauma)
Mietintöni:
Olen täysin selvillä siitä, että lahonnut puu on poistettava, sitä ei voi tukea muulla tavoin.
Ajattelen, että kaide lähtee joka tapauksessa, sen voin purkaa itse ja ei ole kiire saada uutta paikalleen (voin hoitaa sen ensi vuonna, on paljon muuta korjattavaa, joka on etusijalla).
Ajattelin tukea kaidetta pikimmiten "roikuttamalla" huojuva osa parvekkeen palkkien varassa, jotta sitä saataisiin kevennettyä.
Ajatus oli sahata pois osa horisontaalisesta laudasta, siitä, mistä terassi alkaa, ja sitten niin paljon kuin on tarpeen saadakseen pois huonon osan. Sitten sahata vastaava osa ja sovittaa paikalleen, kiinnittäen esim. vahvoilla reikälätkillä ja pulteilla kummallekin puolelle. En ole varma, riittääkö, että sahataan pois lähellä terassia, vai heikkeneekö kestävyys liikaa.
En ole vieras soittamaan puusepälle.
Mitä mieltä olette? Mitä olisitte tehneet? Onko mahdollista saada jotain hyvää aikaiseksi? Kaikki vinkit otetaan kiitollisina vastaan!
Ok, vakavasti: Se pitäisi olla vain vanhojen lankkujen korvaamista uusilla. Eihän se todennäköisesti romahda sillä välin kun teet sen (sinulla on kuitenkin useita kantavia tukia).
Irrota kokonaiset lankut, ne jotka ovat vaurioituneet, ja aseta uudet samalla tavalla kuin vanhat oli kiinnitetty.
Sitten voikin miettiä, miksi vahinko on syntynyt; valuttaako vettä siellä?
Ok, vakavasti: Se on todennäköisesti vain vanhojen lautojen korvaamista uusilla. Ei se varmasti romahda sillä aikaa kun teet sen (sinulla on kuitenkin useita kantavia palkkeja).
Irrota kokonaiset laudat, jotka ovat vahingoittuneet, ja asenna uudet samalla tavalla kuin vanhat olivat.
Sitten voisi miettiä, miksi vahinko on syntynyt; valuuko siellä vettä?
Mitä tulee suoraan vaihtamiseen - se olisi suuri vaihto, koska vaakalauta kulkee koko matkan, poikkisyyn yli. Olin ajatellut vaihtaa pienemmän osan, mutta onko se ehkä typerää?
Hyvä kysymys vahingon syystä. En tiedä miksi, mutta pidän silmällä sitä.
EDIT: Virhe minulta! Ne eivät kulje koko matkan, vaan ovat liitettyjä. Tässä liitokset näkyvät (vähän vähän) paremmin:
Ymmärsin väärin toiminnon, kyseessä ei siis ole yritys vahvistaa vaurion ympärillä, vaan vahvistuksia liitosten ympärillä rakennusvaiheessa.
Jos ajattelet niitä "extra" lautoja ulkopuolella, jotka näkyvät viimeisimmässä kuvassasi, niin kyllä, se on rakennuksen saumakohta. Melko yleinen tapa saumata, olen itsekin käyttänyt sitä. Joten se ei pitäisi olla kovin suuri työ.
Jos jostain syystä sinun täytyy vaihtaa pienempi osa, saumaa samalla tavalla, ulkopuolella olevilla laudoilla kummallakin puolella. Piece of cake.
että se on mädäntynyt johtuu luultavasti eniten maalaamisesta ehkä jollain epäsopivalla maalilla. Näyttää siltä, että värin peitossa on joka ikinen pinta ilman mitään mahdollisuutta puun kuivua kunnolla. Ehkä myös melko alttiissa sijainnissa.
Mietin nyt, voiko parvekkeen lattiaa pelastaa, vai täytyykö minun purkaa se päästäkseni käsiksi. Irrottaa ulkopuolelta on tietenkin pakko, koska se on kiinnitetty vaihtoon menevään lauta.
Toivon myös voivani päästä kunnolla käsiksi terassin yli, mutta edellyttäen, että kaide puretaan kokonaan, sen pitäisi onnistua.
Hyvä vinkki maalaamisesta, aion varmistaa, että se käsitellään oikein jatkossa, kaikki kuitenkin maalataan uudelleen ajattelen. Silloin näen myös, miten toinen vastaava lauta voi.
Mikä on jänneväli? Olisin purkanut koko uloimman kantavan palkin (tai kuten sinä sanot, horisontella brädan) ja korvannut sen uudella. Ja purkanut koko aidan. Jos se on alkanut lahota jostain epäsopivan maalin vuoksi, on odotettavissa, että se lahoaa kaikkialta.
Mikä on jänneväli? Olisin purkanut koko uloimman kantopalkin (tai kuten sanot vaakasuora lauta) ja korvannut uudella. Ja purkanut koko aidan. Jos se on alkanut lahota jostain epäsopivan värin takia, on syytä olettaa, että se lahoaa kaikkialta.
Valkoinen kaideosa parvekkeesta on noin kahdeksan metriä leveä. Huomasin kuitenkin nyt, että kaksi kantopalkkia (jatkettu keskeltä) jatkavat koko talon leveyden, eli myös harmaan osan alla metrin tai kaksi. Mitenkähän ne voisi vaihtaa kokonaan, luuletko? Näyttää siltä, että enemmän kuin kaide pitäisi purkaa siinä tapauksessa.
Olen samaa mieltä Stefan1972:n kanssa, puutavara on mädäntynyt, koska sitä on maalattu kaikilla puolilla diffuusiotiiviillä maalilla (kuten akrylaatilla). Mikään puu ei kestä sitä. Minun mielestäni ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa kaikki. On myös silmiinpistävää, kuinka kantavia tukipuita on jatkettu. Hyvin epäammattimaista.
Olen samaa mieltä Stefan1972:n kanssa, puutavara on mädäntynyt, koska se on maalattu diffuusiotiiviillä maalilla (tyyppi akryylimaali) kaikilta puolilta. Mikään puu ei kestä sitä. Mielestäni ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa kaikki. On myös häiritsevää nähdä, kuinka kantavat palkit on liitetty. Erittäin epäammattimaista.
Kaidetta vaikuttaa olevan itsestäänselvää vaihtaa, samoin kuin uloimmat palkit. Kysymykset ovat sitten, tarvitseeko minun vaihtaa koko uloin kantava palkki, kuinka pääsen tekemään sen (katso keskustelusi yläpuolella oleva viesti) ja miten liitän uuden palkin. Onko parempia toimintatapoja, mitä mieltä olet?
Et saa saumata, tilaa kokonaisia pituuksia. Kaikki puutavara, joka on maalattu samalla tavalla, on vaihdettava. Ei ole mitään järkeä korjata jotain melkein.
Ymmärrän, se siis merkitsisi kaikkien rankojen ja siten koko lattian purkamista. Myös pystypalkki menisi silloin. Huomattavasti suurempi panostus! Koska ei ole varmaa, että se on mädäntynyt maalin vuoksi - voinko tutkia tätä varmistaakseni? Hioa vähän muusta puutavarasta ja katsoa? Kysymys siitä, miten päästä käsiksi puutavaran päihin harmaaksi maalattujen osien alla, on yhä ratkaisematta.
Se pieni osa julkisivusta saat purkaa pois, tämä ei ole työ, jota tehdään perjantai-iltapäivällä kello 15-16 välillä. Työteline, jolta työskennellä, on melkein pakko olla ja sitten vain aletaan purkaa, kunnes ei enää jaksa.
Jos tiedät, että se on maalattu akrylaatilla, sinun ei tarvitse tehdä lisätutkimuksia. Pilarin kunnon voit tarkistaa pistämällä siihen terävällä veitsellä. Terveessä rakennuspuussa et pääse silloin pitkälle. Sen jälkeen seuraa vain Stefan N:n neuvoja viestissä #13. Purkaa kaikki, mitä täytyy purkaa (myös julkisivupaneelit, jotka peittävät palkit), käytä telineitä ja omista siihen kunnolla aikaa. Opit eniten tekemällä työn itse.