Hei kaikille,
Minulla on hieman pohdintaa siitä, miten voisin käsitellä tämän ongelman. Edellinen omistaja on paikannut parvekkeen alapuolen jollain kummallisella laastilla ja sen lisäksi maalannut paksun kerroksen jotain lateksimaalia...
He olivat myös käyttäneet lasikuitua ja epoksia (tai polyesteriä) yläpuolella, mutta eivät olleet tiivistäneet sitä. Joten viime syksynä repäisin muovin pois ja jouduin purkamaan kaakelilattian, joka oli alla, koska muovin alla oli jatkuvasti kosteutta + pakkasrapautumisia.
Joka tapauksessa, yläpuoli ei ole ongelma, mutta miten korjaan alapuolen? Tuntuu siltä, että reiät ovat liian suuria tasoitettavaksi, enkä tiedä, miten paikkauslaasti pysyy ylhäällä/kiinni.
Kuten kuvassa näkyy, betonissa on kunnon vaurioita ja paljaat raudoitusraudat ovat ruostuneet jonkin verran.

Kiitos etukäteen!
Alex
 
  • Rikkinäinen betonibalkongin alapuoli, jossa näkyy suuria reikiä ja ruostunut teräsraudoitus.
Sinun ei tarvitse täyttää koko vauriota kerralla, sillä silloin korjausmassan paino on todennäköisesti suurempi kuin sen kyky pysyä paikoillaan, osta korjausmassa/laasti ja levitä se litteällä muurarinlastalla, varmista että painat hyvin, jotta kaikki ilma takaa häviää. Tulet yllättymään kuinka hyvin se pysyy, ne vauriot, joita et saa täytettyä heti, voit käsitellä uudestaan kun se on alkanut kuivua. Sivele ensin runsaasti jotakin tartuntapohjustetta, ja varmista että pinta on puhdas ja vapaa kaikesta irtonaisesta moskasta.
 
  • Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
S Snål-Jocke sanoi:
Sinun ei tarvitse täyttää koko vauriota kerralla, silloin todennäköisesti korjauslaastin paino on suurempi kuin kyky pysyä kiinni kohteessa, osta korjauslaasti/rappaustuote ja vedä yli laastilastalla, varmista että painat hyvin että kaikki ilma takana häviää. Tulet yllättymään siitä, kuinka hyvin se 'roikkuu', vauriot joita et heti onnistu täyttämään, voit korjata uudelleen kun se on alkanut kuivua. Sivelä ensin runsaasti tartuntaprimaria ja varmista että se on puhdas ja kaikki irtonainen roska on poistettu.
Kiitos Snål-Jocke! Ei, se on kyllä totta. Olen ollut siinä ajatuksessa aiemminkin, mutta kaiken sekamelskan keskellä unohtanut sen kokonaan. Tartuntaprimaria minulla onkin, joten tarvitsen vain laastia. Ajatus on nyt valaa kevyesti kalteva pinta parvekkeen päälle ja ehkä aluksi käyttää paperia. Kun se on tiivis, niin ajattelen, että reiät alla korjataan.
 
Yläpinta kannattaa tasoittaa.
 
  • Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
Aivan niin.

Olen nähnyt, kuinka ammattilaiset ovat tehneet, kun he ovat kunnostaneet siltapilareita ja vastaavia, silloin he ovat hiekkapuhaltaneet pois kaiken näkyvän raudoituksen ruosteen. Se on ehkä vähän liioittelua sinulle, mutta miksi et voisi käyttää pari ylimääräistä euroa levittääksesi ruosteenestomaalia? saatavilla Biltema:sta mm.
 
S Snål-Jocke sanoi:
Juuri niin.

Olen nähnyt, miten ammattilaiset ovat tehneet korjatessaan siltapilareita ja vastaavia, he ovat hiekkapuhaltaneet kaiken näkyvän raudoituksen ruosteen pois. Se voi olla ehkä vähän liioittelua sinulle, mutta miksi ei panostaa muutama ylimääräinen satanen jonkun ruosteenestomaalin siveltämiseen? löytyy esimerkiksi Biltemasta.
Tasoitusvalu kyllä, se oli ensimmäinen asia, joka tuli mieleeni, mutta en ole täysin varma uskallanko ryhtyä siihen.

Hiekkapuhallus olisi kätevää, katson, pystynkö tekemään sen vahingoittamatta ympäröiviä asioita.
Oletan, että biltema ruosteenesto on parempi kuin ei mitään, mutta olen kokeillut sitä aiemmin enkä ollut erityisen vaikuttunut. Mutta, ehkä on jotain muuta, pitää katsoa ympäriltä vähän!
 
Uskallat tasoittaa ja tulet rakastamaan, että teit sen. Siitä tulee todella hyvä.

Minun on vaikea nähdä, miten epäonnistua...

:)
 
  • Tykkään
Freethefire
  • Laddar…
S Snål-Jocke sanoi:
Uskallat tasoittaa, ja tulet rakastamaan, että teit sen. Siitä tulee todella hyvä.

Minun on vaikea nähdä, kuinka epäonnistua...

:)
Todellako? Nyt haluan kokeilla :)
Kuinka paksusti pitää laittaa, tiedätkö? Aion tasoittaa nykyisen levyn ensin vähän.
 
Mikään rauta ei saa pilkottaa esiin, ei saa tulla pakkasrappeutumista. Pyri siihen, että raudoituksen päällä on senttimetrin paksuus, mieluummin kaksi.
 
S Snål-Jocke sanoi:
Mitään rautaa ei saa näkyä päivänvalossa, ettei tulisi pakkasvaurioita. Tavoittele, että raudoituksen päällä on senttimetrin paksuus, mielellään kaksi.
Tarkoitat, että pitäisi raudoittaa tasoituslaasti?
Katsotaan sitten, miten teen, sillä tasoituslaasti on huomattavasti kalliimpaa kuin esimerkiksi hienobetoni, noin 1000 kr per cm parvekkeella.
En ole saita, mutta viime vuonna olemme vaihtaneet katon, uusia ikkunoita ja pian koko talo on rapattu uudelleen. Kaikki ilman lainaa, ja lisäksi lapsi numero 2 saapuu milloin tahansa. Pitää myös rakentaa uusi terassikatto ja kunnostaa betonitrappu ennen kuin syksy tulee kunnolla. Huh...
 
Ei, tarkoitin alkuperäisrakenteen raudoitusta. Kellukkeena on olemassa erilaisia lajeja, joista jotkut eivät vaadi omaa raudoitusta, mutta se osa on minulle heikko kohta.

Hyvää työtä talon kanssa, todella vaikuttavaa:)
 
Minulla on samanlainen ongelma, joten seuraan tätä keskustelua! Jos ei halua rakentaa liikaa parvekkeen yläpintaan, miten sen saa tiiviiksi silloin?
 
Eli, en osaa tätä kuin omia taskujani. Mutta itse tekisin pinnasta kelluvan ja käyttäisin vedenkestävää pintakerrosta kuten epoksia tai jotain vastaavaa. Varmistaisin myös, että alapuoli antaa rakenteen hengittää sekä lisäisin toimivan tippaskulman, jotta valuva vesi ei voi kulkea alapuolta pitkin.
 
  • Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
Voin lämpimästi suositella Betoheftiä tai vastaavaa parvekkeen yläpuolelle. Käytetään ilman tartuntaliimaa. Ennen sitä vanhan pintakerroksen jyrsintä timanttijyrsimellä. Pintakäsittely jollakin epoksimaalilla.

Betoheft saattaa mahdollisesti toimia myös alapuolella, jos sen levittää ohuina kerroksina.
 
ricebridge ricebridge sanoi:
Minulla on samanlainen ongelma, joten seuraan tätä keskustelua! Jos ei halua rakentaa liikaa parvekkeen yläpinnalle, miten saa sen tiiviksi silloin?
On olemassa useita erilaisia laasteja ja tasoitteita, jotka rakentavat vain 5 mm. Minun osaltani se on enimmäkseen tasoittavana kerroksena, kun minulla on vain valettu laatta jäljellä, loput piikkasin viime syksynä.

S Snål-Jocke sanoi:
Ei, tarkoitin alkuperäisen rakenteen raudoitusta. Kelluvat tasoitteet ovat erilaisia, joista jotkut eivät vaadi omaa raudoitusta, mutta siinä osiossa olen heikompi.

Hyvin tehty talon kanssa, todella vaikuttavaa:)
Nyt ymmärrän! Olen nähnyt, että monilla lattiatasoitteilla on "sisäänrakennettu" raudoitus, siksi olin hieman hämmentynyt.

Kiitos:D

Kiitos Pen vinkistä! Voi olla hyvä tuote levittää ensin kaikille altistuneille raudoitustangoille.
 
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.