Hei!
Ostin vanhan kauniin peilioven, joka on rikki lukon kohdalta. Minun täytyy vaihtaa puu yhdestä osasta ja asentaa uusi lukko ja kahva.

Miten se tehdään?

Tietääkö joku, mistä löytyy hyviä kahvoja ja wc-lukkoja (pitäisi voida avata ulkopuolelta, kiitos lasten) vanhaan tyyliin, pitäisi toimia 30-luvun talossa. :D
 
Sen voi korjata... Sahaa pois koko altin vanhan arkun ympäriltä ja aseta uusi hieno pala. Sen pitäisi olla hyvää puutavaraa myös. Sitten liimat pala paikoilleen, puristimet tai liimapuristimet voivat olla suureksi avuksi. Sen höylää se muutaman päivän jälkeen. Poraa reiät (kahva/sylinteri). Sitten poraa auki arkkua varten ja jyrsi arkun "huulet"... Ta daa valmis.. helppoa, vai mitä:-) Jos se on vain vähän vaurioitunut, sahaa puhtaaksi ja upota uusi pala.. Liimaaminen on avain... Sitten vielä yksi asia. Vanhoilla peiliovilla on taipumus vääntyä myös pituussuunnassa. Joten tarkista se ennen kuin asennat sen takaisin. Kiilaa ovi, jos se näyttää "isolta c". Ovien kiilaaminen on vähän työlästä, mutta se onnistuu... Kunhan sahaat oikeasta suunnasta... Mitä on tullut tehtyä väärin useammin kuin kerran:-)
 
Löysin hyvän WC-lukon, jonka avulla voi päästää ulos lukittuja lapsia vessasta. Se sopi hienosti WC-oveeni ovenkahvan kanssa. Löytyy Byggfabrikenistä, art nr: 5017-1 tai 5017-2
 
Benno. sanoi:
Kuule mr Z, voitko kuvailla tätä kiilausta tarkemmin? Sanotaan, että oven lehti ottaa kiinni karmin alaosaan lukon puolella ensin, kun yritetään sulkea, ja se vaatii ylimääräisen puskun ennen kuin se menee täysin kiinni. Kuinka menisit eteenpäin? Sahaisitko??

Etsin käytettyjä peiliovia ja on hyvin todennäköistä, että ne ovat vääntyneet, koska jotkut rakennussuojelufirmat näyttävät "patinoivan" ovia ulkona sateessa ennen niiden sisään ottamista ja laittamista törkeän hintalapun. Sisäovissa ei pitäisi olla lahovikaa...
Sanotaan, että ovi taipuu pituussuunnassa... Sitten asetat suoran levyn oven päälle ja katot kuinka paljon se taipuu, sanotaan 1,5 cm yhteensä. Sitten tarkistat myös diagonaalit. Asenna karmi ensin, luultavasti sanoisin näin, mutta ennen sitä puhdista se kunnolla vanhasta maalista ja muusta roskasta... Ripusta oven lehti siihen ja katso, jos se heiluu epätasaisesti, tämä on askel yksi... Anteeksi sekasotku:-) Sitten teet sen, mitä aluksi kirjoitin. Sitten käännät oven niin, että pullistuma on ylöspäin eli sen keskusta. Sitten työnnät sirkkelin oven läpi poikittain poikittaisen ripan yli sahaten noin puoleen oven lehden paksuudesta... Sitten ripustat oven jälleen varovaisesti... Sulje ovi varovasti ja pyyhi kiilat uriin ohjataksesi oven oikein. Sitten ovi pois, kun se on säädetty karman jälkeen... Laita puuliimaa ja uudet kiilat... Anna kuivua päivä tai kaksi... Ja älä säästä kiiloissa, käytä ehkä 8-10 kiilaa 80-ovessa... tyyliin... Sitten lyöt kiilan oven lehden jälkeen hyvällä talttalla... Hiekkapaperia nii kauan, että sormet ovat verillä ja sitten pannaan plastic padding jäljellä oleviin rakoihin kiilan ja oven välillä. Tämä saa kuivua viikon tai kaksi. Voit hioa, kun se on kuivaa... 1-2 viikon jälkeen pohjamaalaat oven. Silloin näkyy mahdolliset epätasaisuudet... Kittiä, hiontaa, kittiä, hiontaa... Maalaa... Tadaa, upea uusi hieno ovi:-) Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on helvetin rasittavaa tehdä... Ja se oli vaikea selittää tarkalleen miten tehdä, mutta yritin...
 
Håhå, onpa hyvä! Täällä oppii enemmän kuin missään kirjassa! ;)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.