janwide
Minulla on lasitettu terassi jostakin 80-luvulta. Kaikki on siistiä ja kunnossa. Mutta pari päivää sitten huomasin, että yksi tolpista on osittain laho. Aloitin sen kaivertamisen tänään ja nyt olen saanut poistettua kaiken lahoavan puun. Alkuperäinen suunnitelma oli poistaa huono osa ja asentaa uusi puupala, mutta on erittäin vaikeaa löytää jotain, mikä sopisi tekemääni syvennykseen. Lisäksi on hankalaa yrittää tehdä parempaa syvennystä, koska paikka on hyvin ahdas ja hankala.

Mitä teen?
Inglasad uteplats med en rutten trästolpe, omgiven av växter och en stege. Inglasad uteplats från 80-talet, vit trästolpe med urgröpning efter borttagning av ruttet trä, omgiven av trädgård och grönt gräs. Vanhan kuistin tukipylväs, josta on poistettu lahonnut puuosa.
 
C
janwide janwide sanoi:
mutta siitä tulee erittäin vaikeaa saada jotain sopimaan siihen syvennykseen, jonka olen tehnyt
Kuten totesit, olet nyt tehnyt työn helpon/hauskan osan, ja nyt on jäljellä tuoreesta puusta veistäminen niin, että saat tasaisia pintoja uuden puukappaleen upottamiseen. Taltta ja monitoimisaha ovat sopivia työkaluja. Valitettavasti ei ole suoria oikopolkuja, vaan täytyy vain kestää 🙂
 
  • Tykkään
andreascarlsson
  • Laddar…
janwide
Tietääkö kukaan, toimiiko se tasoittaa ainakin ne kaikkein vaikeapääsyisimmät "reiät" esimerkiksi muovipuulla?
 
C
janwide janwide sanoi:
Onko joku, joka tietää, toimiiko se tasoittaa ainakin vaikeapääsyisimpiä "reikiä" esimerkiksi plastiikkapuulla?
Ei, älä tee niin. Ymmärrän, että se voi olla houkuttelevaa, mutta ei-hygroskooppiset materiaalit tiukasti puuta vasten alttiissa paikassa vain lisäävät lahoamista.
 
janwide janwide sanoi:
Miten teen sen?
Vaihda koko tolppa.
 
janwide
F fribygg sanoi:
Vaihda koko tolppa.
Se on viimeinen keino. Rakenne on vähän erityinen, joten se muuttuu hyvin monimutkaiseksi.
 
janwide
Eikö sillä pitäisi olla merkitystä, jos niiden palasten taakse, joilla korjataan, jää ontelo? Tärkeintä on kai, että se on niin sanotusti tiivis ulospäin?
 
janwide
Nyt olen poistanut ja korjannut saadakseni kaiken lahonneen puun pois ja asentanut uusia täytepaloja. Liimannut pu-liimalla ja sitten pohjustanut pohjamaalilla. Olen käyttänyt hieman plastisk trä:tä parissa pienessä kohdassa, mutta muuten se on uutta puuta. Uudistettu ikkuna-aukko, jossa on uutta puisrakennetta ja pohjamaalia, puutarha taustalla. kaikkialla. Olen melko tyytyväinen. Näyttää ihan hyvältä.
 
  • Tykkään
BengtH ja 2 muuta
  • Laddar…
Näyttää ihan hyvältä ja tulee varmasti kestämään kymmenen vuotta+!
Öljyä ja maalaa paljon, varmista, että vesi ohjataan pois, joka muuten päätyisi tolppaan.
 
  • Tykkään
janwide
  • Laddar…
janwide
Ulkoseinän ikkunakulma, jossa näkyy musta syöksyputki ja osittain maalattu valkoinen karmirakenne.
Tältä se nyt näyttää. Vähän maalausta jäljellä, mutta säästän sen kevääseen. Nyt se on joka tapauksessa säältä suojattu.
 
  • Tykkään
andreascarlsson
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.