Minulla on lasitettu terassi jostakin 80-luvulta. Kaikki on siistiä ja kunnossa. Mutta pari päivää sitten huomasin, että yksi tolpista on osittain laho. Aloitin sen kaivertamisen tänään ja nyt olen saanut poistettua kaiken lahoavan puun. Alkuperäinen suunnitelma oli poistaa huono osa ja asentaa uusi puupala, mutta on erittäin vaikeaa löytää jotain, mikä sopisi tekemääni syvennykseen. Lisäksi on hankalaa yrittää tehdä parempaa syvennystä, koska paikka on hyvin ahdas ja hankala.
mutta siitä tulee erittäin vaikeaa saada jotain sopimaan siihen syvennykseen, jonka olen tehnyt
Kuten totesit, olet nyt tehnyt työn helpon/hauskan osan, ja nyt on jäljellä tuoreesta puusta veistäminen niin, että saat tasaisia pintoja uuden puukappaleen upottamiseen. Taltta ja monitoimisaha ovat sopivia työkaluja. Valitettavasti ei ole suoria oikopolkuja, vaan täytyy vain kestää 🙂
Onko joku, joka tietää, toimiiko se tasoittaa ainakin vaikeapääsyisimpiä "reikiä" esimerkiksi plastiikkapuulla?
Ei, älä tee niin. Ymmärrän, että se voi olla houkuttelevaa, mutta ei-hygroskooppiset materiaalit tiukasti puuta vasten alttiissa paikassa vain lisäävät lahoamista.
Eikö sillä pitäisi olla merkitystä, jos niiden palasten taakse, joilla korjataan, jää ontelo? Tärkeintä on kai, että se on niin sanotusti tiivis ulospäin?
Nyt olen poistanut ja korjannut saadakseni kaiken lahonneen puun pois ja asentanut uusia täytepaloja. Liimannut pu-liimalla ja sitten pohjustanut pohjamaalilla. Olen käyttänyt hieman plastisk trä:tä parissa pienessä kohdassa, mutta muuten se on uutta puuta. kaikkialla. Olen melko tyytyväinen. Näyttää ihan hyvältä.
Näyttää ihan hyvältä ja tulee varmasti kestämään kymmenen vuotta+!
Öljyä ja maalaa paljon, varmista, että vesi ohjataan pois, joka muuten päätyisi tolppaan.