Thomas59
Polskt sanoi:
Ja, mutta Herrejisses! Työskentely urakkapalkalla sattuu. Kirjoitustesi perusteella tiedän, ettet ole koskaan tehnyt ruumiillista työtä palkkaa vastaan. I rest my case...
Ymmärrän, että olet kiihtynyt, mutta on hieman epäselvää miksi. Kun luen kirjoituksesi, minulle jää sellainen vaikutelma, että argumentoit vahingossa itseäsi vastaan huomaamatta sitä. JUURI SINÄ tuot esille paljon väitteitä urakkatyön ja tuntityön ehdoista. Usein väität yhtä, mutta annat esimerkkejä (joiden oletetaan selventävän mielipidettäsi), jotka osoittavat täysin päinvastaiseen suuntaan.

Pyydän jälleen kerran huomauttaa, että MINÄ en ole kommentoinut sitä, tuleeko tuntityöstä laiska tai ahkeroiko urakkatyössä. JUURI SINÄ ITSE olet sotkeutunut useisiin merkillisiin väitteisiin ja esimerkkeihin, ja olen vain huomauttanut kirjoitustesi seurauksista.

Keskustelin jostakin täysin muusta kuin siitä sivupolusta, jonka olet itse nostanut esille.

Oletko tehnyt "ruumiillista työtä" palkkaa vastaan vai et, siitä sinulla ei ole aavistustakaan. Miten voisitkaan tietää sen?

Voinkin aavistaa, mitä oikeastaan haluat sanoa, mutta argumentointisi ei yhtään selvennä kantaasi.

Hum... Väität vastaan vain väittääksesi? Miten voin tietää sen? Voihan se olla sosiolingvistiikkaa tai että olen vain nähnyt allekirjoituksesi? "TITEL: Totali amatööri ja hempulare! Älä luota mihinkään mitä kirjoitan =)"

Tyresö
Polskt sanoi:
Hum... Du argumentar för snackets skull? Hur jag kan veta det? Kan ju vara sociolingvistik eller att jag bara sett din signatur? "TITEL: Total amatör och hempulare! Lita inte på något jag skriver =)"
Hahaha! Den komentaren kommer nog att leda till att Thomas59 rejäyttää näppäimistönsä kun hän vastaa, hahaha

Thomas59
Polskt sanoi:
Hum... Kiisteletkö vain kiistelemisen vuoksi? Miten tiedän sen? Ehkä se on sosiolingvistiikkaa tai ehkä olen vain nähnyt allekirjoituksesi? "TITEL: Total amatör och hempulare! Lita inte på något jag skriver =)"
Mitä tulee KOMMENTOIHIN SINUN viesteihisi, en ole juuri ollenkaan kiistellyt, vain osoittanut seuraamukset siitä mitä itse sanot... Näytät olevan sekä puolesta että vastaan omille mielipiteillesi (näkyy ilman että itse ymmärrät sitä) ja sitä ei näe joka päivä.

Ilmeisesti sinulla ei ole aavistustakaan mitä sosiolingvistiikka (kielisosiologia) tarkoittaa, joten tuskin kannattaa siitä kommentoida.

Saat tulkita allekirjoitukseni miten haluat. Jos pidät allekirjoitustani jollain tavalla tukena OMILLE mielipiteillesi, se on oma asiasi.

Olen yhä sitä mieltä, että on epärehellistä veloittaa tunneista, joita ei työskennellä, jos työskentelee tuntiveloituksella. En näe, että olisit edes koskenut tähän aiheeseen, mikä saa minut hiljaa ihmettelemään, miksi kiistelet kanssani aivan muista asioista. Se vaikuttaa hieman kummalliselta.

Thomas59
Tyresö sanoi:
Hahaha! Den komentaren kommer nog att leda till att Thomas59 sprätter sönder sitt tangentbord när han ska svara, hahaha
Miksi luulet, että minä sprättäisin sönder näppäimistöni? Kommentar kirjoitetaan muuten kahdella m:llä mutta ehkä näppäimesi irtosi ennen kuin ehdit kirjoittaa toisen m:n?

Muuten ehdottaisin, että lopetamme tämän keskustelun. En voi nähdä, että se millään tavalla auttaa valaisemaan TS:n kysymystä. Valitettavasti olen itsekin osallistunut, mitä pahoittelen. Olen enimmäkseen vähän tylsistynyt enkä voinut olla kommentoimatta niitä "kaverisi" sekavia viestejä.

Ongelmasi saattaa olla se, että et tiedä mitä ackord ovat? Sinun kuuluu saada työ valmiiksi. Jos siihen menee kuusi tuntia, olet nopea ja ansainnut panoksesi. Jos siihen menee 15, niin shit pommes fritt.

Voisi olla hauska kuulla mitä työtä teet ja kuinka paljon saat siitä palkkaa, jotta voisi saada käsityksen rehellisyydestäsi. Vai pitäisikö vain luopua kaikista kiinteistä hinnoista ja ackordeista? En usko, että ostajat taputtaisivat, mutta työntekijät kylläkin.

Sitten on tarjousten kanssa niin kuin eräs viisas mies aiemmin kirjoitti, että kannattaa valita vain halvempi tarjous. Sitten se, että pidät ihmisiä, jotka ahkeroivat saadakseen enemmän palkkaa, epärehellisinä, on oma mielipiteesi. Älä nyt tule väittämään, että olet koulutettu retoriikassa, sillä silloin voisin epäillä sinua epärehelliseksi.

Nyt mielestäni tämä on muuttunut chattimaiseksi dialogiksi, josta ei ole hyötyä kenellekään foorumilla, ja näin lopetan (taas kerran). Toivottavasti joku sai siitä hyvät naurut ja pahoittelen heille, jotka pitivät sitä ärsyttävänä.

Ystävällisin terveisin/Polskt

Tyresö
Thomas59 sanoi:
Miksi kuvittelet, että repisin näppäimistön rikki? Kommentti kirjoitetaan muuten kahdella m-kirjaimella, mutta ehkä näppäin näppäimistöltäsi irtosi ennen kuin ehdit kirjoittaa toisen m:n?

Muuten ehdottaisin, että lopetamme tämän keskustelun. En näe, että se millään tavalla auttaisi selvittämään TS:n kysymystä. Valitettavasti olen itsekin osallistunut keskusteluun, mitä pahoittelen. Olen vain vähän tylsistynyt, enkä voinut vastustaa kiusausta kommentoida sekavia viestejä, joita "kaverisi" kirjoitti.
Kirjoitin komentar yhdellä "m" sillä en ole yhtä hyvä oikeinkirjoituksessa kuin sinä!

P
Polskt sanoi:
.............
Nyt näyttää siltä, että tästä on tullut keskustelumuotoinen dialogi, joka ei kiinnosta ketään foorumilla, ja lopetan siksi (taas). Toivon, että joku sai siitä hyvät naurut ja pyydän anteeksi niiltä, jotka pitivät sitä kuivana........
Ainoa asia, jota se näytti, oli, että käsityöläiset eivät halua keskustella, vaan ajattelevat vain olevansa oikeassa.

Jopa?

Thomas59
Polskt sanoi:
Ehkä ongelmasi on, että et tiedä mitä urakka tarkoittaa? Sinun pitäisi tehdä työ valmiiksi. Jos se vie kuusi tuntia, olet nopea ja ansainnut panoksesi. Jos se vie 15, niin voi voi.

Voisi olla hauskaa kuulla mitä teet työksesi ja kuinka paljon siitä maksetaan, jotta saisi käsityksen rehellisyydestäsi. Tai ehkä voisi vain poistaa kaikki kiinteät hinnat ja urakat? En usko, että ostajat aplodeeraisivat, mutta työntekijät voisivat.

Sitten on tarjousten kanssa niin kuin eräs viisas mies kirjoitti aiemmin, että otetaan vain halvempi tarjous. Sitten se, että pidät ihmisiä, jotka tekevät ylimääräistä työtä saadakseen enemmän palkkaa, epärehellisinä, on sinun mielipiteesi. Älä nyt tule sanomaan, että olet opiskellut retoriikkaa, koska sitten voin epäillä, että juuri sinä olet epärehellinen.

Nyt mielestäni tämä on muuttunut keskusteluksi, joka ei hyödytä ketään foorumilla, ja lopetan tältä erää. Toivon, että joku sai hyvät naurut tästä ja pyydän anteeksi niiltä, jotka pitivät tätä kuivana.

Terveisin/Polskt
Tiedän tasan tarkkaan, mitä urakka tarkoittaa, mutta se on täysin epäolennaista, koska emmehän me puhu urakasta, vai kuinka. Ainoa varsinainen näkökulmani, jonka olen esittänyt, on, että kyseenalaistin Stringfellowsin lausunnon rehellisyyden, jossa sanottiin, että juoksevalla laskutuksella olisi hyväksyttävää laskuttaa 8 tuntia, vaikka työ kesti vain 5-6 tuntia. Sitten aloit esittää minulle väitteitä täysin muista asioista, joista en ole ollut mitään mieltä. Tämä sai minut kuitenkin yrittämään selvittää, mitä oikein tarkoitit ja ennen kaikkea, miten esimerkkisi: "Luuletko, että ihmiset poimivat paljon litra mansikoita tuntipalkalla ja luuletko ettet käsityöläiset työskentele nopeammin hekin urakalla? Herää!" tuki mielipiteitäsi. En koskaan saanut tähän vastausta, ja voin aavistaa miksi.

Vaikka olen huomauttanut sinulle useita kertoja, jatkat iloisesti minulle sellaisten mielipiteiden syöttämistä, joita minulla ei ole. Viimeksi:"pidät väärin, että ihmiset, jotka ponnistelevat saadakseen enemmän palkkaa, ovat epärehellisiä." Todellisuus on valitettavasti, sinun osaltasi, että olen ilmaissut täsmälleen päinvastaisen mielipiteen kuin sinun väitteesi. Monta kertaa jo, en tiedä, mutta kyseenalaistan, miksi pitäisi SAADA PALKKAA, KUN EI TEE TYÖTÄ, mikä on täysin päinvastaista kuin mitä väität minun ajattelevan.

Mitä ammattini ja tuloni muuten liittyisivät tähän asiaan, jos saan kysyä? tai siihen, olenko rehellinen tai en. Voit lukea mitä kirjoitan. Oletetaan, että olisin epärehellinen (?). Miten se vaikuttaisi keskusteluun? Lopuksi en halua vastaanottaa sellaisia PM:tä, jotka sisältävät epäkohteliaisuuksia, joita juuri sain sinulta.

Ymmärrän, että et näe ajattelusi kummallisuutta, joten ehdotan, että lopetamme tämän keskustelun. Voimme sanoa, että sinä voitit, jos se saa sinut voimaan paremmin.

Thomas59
Ja lopuksi keskustelun (ainakin osaltani) pyydän julkisesti anteeksi, että tämä keskustelu päätyi ketjuun. Tajuan, että se ei millään tavalla auttanut selventämään TS:n kysymystä. Valitettavasti en näköjään voi pidättäytyä osoittamasta kummallisuuksia tiettyjen käsityöläisten hinnoittelua koskevassa ajattelussa ja muissa liike-etiikan kysymyksissä.

Thomas59 sanoi:
Ja jotta voisin lopettaa keskustelun (ainakin omalta osaltani), minun täytyy pyytää julkista anteeksipyyntöä siitä, että tämä keskustelu päätyi ketjuun. Tajuan, ettei se millään tavalla ole auttanut selventämään aloittajan kysymystä. Valitettavasti en näköjään voi pidättäytyä huomauttamasta omituisuuksista joidenkin käsityöläisten hinnoittelussa ja muissa liike-etiikan kysymyksissä.
Minusta keskustelu oli viihdyttävä kuitenkin. :D

Viihdearvon lisäksi uskon myös, että olen saanut kohtuullisen selityksen joidenkin käsityöläisteni kummallisille hintamalleille? :rolleyes:

K
Polskt sanoi:
Kuinka voi valittaa, että käsityöläinen veloittaa 6000 siitä työstä (ALV ei ole hänen). He eivät ole pimeitä työntekijöitä, ja silloin on maksettava omat maksut, vakuutukset, työkalut (rakennusyritykselle uskomattoman suuri kustannus), autot jne.

Ne, jotka pitävät sitä kohtuuttomana, pitäisi perustaa yritys. Että sitten saa 3500 sedältä valtiolta seinän rakentamisesta on eri asia, ja kuka tekee hallinnollisen työn? Kyllä, yrittäjä.

Osta itse materiaalit ja asenna ne.
Täydellinen lausunto täytyy sanoa: Lainaus on loistava yhteenveto siitä, miksi on suuri epäily käsityöläisiä kohtaan. d^_^b

Ei ihme, että monet ovat epäileviä hintatiedoista, joita he saavat, jos on käsityöläisiä, joilla on tuo asenne.

/K

Tyresö
Se on mainittu asiayhteydessä: Ackord, mutta tässä erityisessä tarjouksessa mieluummin käyttäisin sanaa: Beting, koska ackord on hinta jokaiselle hetkelle ja beting on hinta koko työlle.

Onko jollakulla mielipidettä sanan valinnasta?

Thomas59
Tyresö sanoi:
Asiayhteydessä mainittiin: Ackord, mutta tässä nimenomaisessa tarjouksessa haluaisin käyttää sanaa: Beting, koska ackord on hinta jokaiselle vaiheelle ja beting on hinta koko työlle.

Onko kenelläkään mielipidettä sanavalinnasta?
Puhekielessä ackord ja beting usein rinnastetaan, mutta periaatteessa olet oikeassa.

Jos olet kiinnostunut Ruotsin teollisuushistoriasta, suosittelen professori Eric Giertzin kirjaa "Människor i Scania under 100 år (1991)", joka on nykyään KTH:n apulaisrehtori Tukholmassa. Kirja ei ole vain kertomus Scanian historiasta, vaan myös yksityiskohtainen kuvaus teollisuuden kehityksestä sekä työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen kehittymisestä. Kirjassa käsitellään myös ajanseurannan (MTM=Metodi Ajan Mittaus) taustaa ja kehitystä, ja siellä voi oppia kaiken tarpeellisen ackordista ja betingistä. Hyvä kirja takkatulen äärellä pimeinä syysiltoina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.