79 322 lukukertaa ·
123 vastausta
79k lukukertaa
123 vastausta
Kohtuullinen hinta kantavan seinän kuormituksen laskemiselle
Hei! Toivottavasti projekti sujui hyvin.
Olen samassa tilanteessa ja otan kiitollisena vastaan vinkkejä arkkitehdeista.
Kiitos etukäteen!
Olen samassa tilanteessa ja otan kiitollisena vastaan vinkkejä arkkitehdeista.
Kiitos etukäteen!
Hei, haluaisimme tehdä samanlaisen asian täällä kotona ja avata kantavan seinän. Mietin, voisitko jakaa, keitä palkkasit?
nzsc sanoi:
Päivitys lukijoille, jotka ovat tai saattavat olla samankaltaisessa tilanteessa:
Luonnollisesti hinnat vaihtelevat, olipa kyse tavaroista tai palveluista. Sen sijaan tarkastellaan hintahajontaa. Tuote maksaa eri kaupoissa eri tavalla. Samoin palvelu. Miksi näin on, johtuu tietysti useista tekijöistä. (En aio mennä talouspuoleen)
Haluan kuitenkin sanoa, että etsiessäni suunnittelijaa, yksityishenkilönä törmäsin seuraavaan:
- suuret konserniyhtiöt, kuten Sweco, WSP, ym. eivät ota vastaan yksinkertaisia toimeksiantoja.
- suuremmat yritykset, joilla on useita suunnittelijoita, eivät työskentele yksityishenkilöille.
- pienemmät yritykset, joissa on 1-2 suunnittelijaa, ovat siksi oikea kohde yksinkertaisille toimeksiannoille yksityishenkilöille.
Kun olen saanut käsityksen siitä, mikä hinnan pitäisi olla, jotta suunnittelija arvioisi kantavan seinän avauksen, jonka aion poistaa kokonaan, olen saanut erilaisia hintatietoja. Huomaa, että tämä koskee minun tapaustani ja kaikki tekijät vaikuttavat hintaan luonnollisesti. Ennen kaikkea se on työtuntien määrä ja tuntihinta, jotka loppujen lopuksi vaikuttavat lopulliseen hintaan. Muut tekijät voivat olla saatavilla olevat tiedot, materiaali, kokemus, menetelmätyyppi jne.
Keskikokoiselta, tunnetulta yritykseltä, jossa työskentelee 7-10 suunnittelijaa, sain kaksi erilaista hintaa, vaikka he ovat kollegoja ja työskentelevät samassa yrityksessä. Ero on siinä, että toinen on kokematon, kun taas toinen on huomattavasti kokeneempi. Suunnittelija vs. Vastaava suunnittelija. 7500 kr, sisältäen alv:n, ajankäyttö 8 tuntia. vs. 9000 kr, sisältäen alv:n, ajankäyttö tuntematon, mutta todennäköisesti sama. Sen pitäisi tietysti olla vähemmän, koska hän on kokeneempi.
Toiselta yhden henkilön yritykseltä sain tarjouksen 4000 kr, sisältäen alv:n, ajankäyttö tuntematon.
Kolmannelta yhden henkilön yritykseltä sain tarjouksen 7000 kr, sisältäen alv:n, ajankäyttö 6 tuntia.
Neljänneltä yhden henkilön yritykseltä sain tarjouksen 5625 kr, sisältäen alv:n, ajankäyttö 5 tuntia.
Kuten näette, hinnat ja ajankäyttö eroavat luonnollisesti. Tästä johtuvat myös tuntihinnat. Voidaan siis todeta, että tämän perusteella sekä muiden tekemien vastaavien toimenpiteiden perusteella hinta asettuu noin 5000-6000 kr, sisältäen alv:n.
Tämä eroaa huomattavasti niistä 31250 kr, sisältäen alv:n, jotka sain tarjouksessa ilmeisen epäilyttävältä toimijalta markkinoilla, ja juuri tästä syystä aloitin ketjun. Se on yksinyrittäjä ja toiminimellä on myös mainittava. Henkilö on tosin pätevä, mutta kaukana kokemuksesta kuin se, jonka olen palkannut.
Kirjoitan tämän, koska olen myös törmännyt erilaisiin kirjoituksiin, joissa jotkut muut ovat kokeneet samanlaiset tähtitieteelliset hintatiedot samanlaisista töistä.
Vinkkini yksityishenkilöille, jotka ovat vastaavissa projekteissa, on:
- ota yhteyttä pienempiin tai yhden henkilön yrityksiin
- pyydä hintatietoa jo ensimmäisessä yhteydenotossa
- ota yhteyttä useisiin, mielellään 5-10
...ja viimeisempänä mutta ei vähäisimpänä...
Pyydä ehdottomasti apua suunnittelijalta, kun kyse on kantavista osista!!! Tämä kustannus on pikkurahaa verrattuna koko projektin kustannuksiin, MUTTA ennen kaikkea siihen, mitä se voisi maksaa, JOS jotain meneisi pieleen! Älä ota riskejä
SUURI KIITOS JA LÄMPIMÄT KIITOKSET @Bernieberg VINKISTÄ!
Rakennusnoviisi
· 2019
· 17 viestiä
Hei!
Olen myös toinen malmöläinen, joka on kiinnostunut ottamaan sinuun yhteyttä!
Olen myös toinen malmöläinen, joka on kiinnostunut ottamaan sinuun yhteyttä!
nzsc sanoi:
En tiedä, onko kyseessä vakavasti otettava vai ei. En tunne sitä kuitenkaan. Mutta hinnasto verkkosivuilla vaikuttaa kohtuullisen järkevältä, voisin väittää.
Minun ei esimerkiksi tarvinnut tutkia, oliko seinäni kantava vai ei. Pärjäsin siinä hyvin itse kiitos piirustuksille, jotka sain kaupungin rakennusvirastolta kunnastani.
Rakennesuunnitelma avväxlingiin maksoi noin 5500 kr sis. alv. (6 työtuntia). Lue aikaisemmat viestini.
Katso inbox! Lähetän tietoa, kenet palkkasin. Sen jälkeen voit luonnollisesti arvioida itse, jatkatko kyseisen rakennesuunnittelijan kanssa vai siirrätkö tehtävän jollekin toiselle.
nzsc sanoi:
En uppdatering till läsare som redan befinner sig eller möjligen kommer att befinna sig i liknande situation:
Naturligtvis skiljer sig priserna åt, oavsett om det gäller varor eller tjänster. Däremot tittar man på prisspridningen. En vara kostar olika från butik till butik. Likaså en tjänst. Varför det är så beror ju naturligtvis på flera faktorer. (Tänker inte gå in på den ekonomiska biten)
Däremot vill jag säga att jag i min jakt på en konstruktör stött på följande som privatperson:
- stora koncernbolag, såsom Sweco, WSP, m.fl. tar sig inte an uppdrag av en enklare art.
- större bolag med flera konstruktörer arbetar inte mot privatpersoner.
- mindre bolag med 1-2 konstruktörer är därför rätt forum att vid enklare uppdrag vända sig till som privatperson.
Efter att ha fått en uppfattning kring vad priset bör vara för att en konstruktör ska beräkna avväxling för en bärande vägg som jag ämnar att ta bort i sin helhet har jag fått olika prisuppgifter. Observera att det här gäller mitt fall och alla faktorer påverkar priset naturligtvis. Framförallt är det antal arbetstimmar och timpris som i slutändan påverkar det slutgiltiga priset. Andra faktorer kan vara tillgängligt underlag, material, erfarenhet, typ av metod, m.m.
Från ett välkänt medelstort bolag med 7-10 verksamma konstruktörer fick jag två olika priser fastän de är kollegor till varandra och verksamma vid ett och samma bolag. Skillnaden är att den ena är oerfaren, medan den andra är betydligt mer erfaren. Konstruktör vs. Handläggande konstruktör. 7500 kr inkl. moms, tidsåtgång 8 timmar. vs. 9000 kr inkl. moms, tidsåtgång okänd, men förmodligen densamma. Bör naturligtvis vara mindre eftersom han är mer erfaren.
Från ett annat enmansbolag fick jag offert på 4000 kr inkl. moms, tidsåtgång okänd.
Från ett tredje enmansbolag fick jag offert på 7000 kr inkl. moms, tidsåtgång 6 timmar.
Från ett fjärde enmansbolag fick jag offert på 5625 kr inkl. moms, tidsåtgång 5 timmar.
Som ni ser skiljer naturligtvis både priser och tidsåtgång. Därav skiljer även timpriser. Man kan alltså konstatera att utifrån det här, samt inlägg som andra gjort med liknande åtgärder hamnar priset omkring 5000-6000 kr inkl. moms.
Detta skiljer sig rejält åt de 31250 kr inkl. moms som jag fått i offert av en uppenbart oseriös aktör på marknaden och det var just det här som fick mig att starta tråden. Det är ett enmansföretag och enskild firma ska även tilläggas. Personen i fråga är visserligen behörig, dock lååångt ifrån erfaren som den jag har anlitat.
Anledningen till att jag skriver det här är för att jag även stött på olika inlägg där vissa andra råkat ut för samma astronomiska prisuppgifter för liknande jobb.
Mitt tips till privatpersoner som står inför liknande projekt är att:
- ta kontakt med mindre bolag eller enmansbolag
- begär prisuppgift redan vid första kontakten
- ta kontakt med flera, gärna 5-10 st
...och sist men absolut inte minst...
Ta för guds skull hjälp av en konstruktör så fort det rör bärande delar!!! Kostnaden som det här innebär är kaffepengar i förhållande till vad hela projektet kostar, MEN framförallt vad det skulle kunna kosta OM något skulle gå fel! Don't take your chances
STOR ELOGE OCH HJÄRTLIGT TACK TILL @Bernieberg FÖR TIPSET!
nzsc sanoi:
En uppdatering till läsare som redan befinner sig eller möjligen kommer att befinna sig i liknande situation:
Naturligtvis skiljer sig priserna åt, oavsett om det gäller varor eller tjänster. Däremot tittar man på prisspridningen. En vara kostar olika från butik till butik. Likaså en tjänst. Varför det är så beror ju naturligtvis på flera faktorer. (Tänker inte gå in på den ekonomiska biten)
Däremot vill jag säga att jag i min jakt på en konstruktör stött på följande som privatperson:
- stora koncernbolag, såsom Sweco, WSP, m.fl. tar sig inte an uppdrag av en enklare art.
- större bolag med flera konstruktörer arbetar inte mot privatpersoner.
- mindre bolag med 1-2 konstruktörer är därför rätt forum att vid enklare uppdrag vända sig till som privatperson.
Efter att ha fått en uppfattning kring vad priset bör vara för att en konstruktör ska beräkna avväxling för en bärande vägg som jag ämnar att ta bort i sin helhet har jag fått olika prisuppgifter. Observera att det här gäller mitt fall och alla faktorer påverkar priset naturligtvis. Framförallt är det antal arbetstimmar och timpris som i slutändan påverkar det slutgiltiga priset. Andra faktorer kan vara tillgängligt underlag, material, erfarenhet, typ av metod, m.m.
Från ett välkänt medelstort bolag med 7-10 verksamma konstruktörer fick jag två olika priser fastän de är kollegor till varandra och verksamma vid ett och samma bolag. Skillnaden är att den ena är oerfaren, medan den andra är betydligt mer erfaren. Konstruktör vs. Handläggande konstruktör. 7500 kr inkl. moms, tidsåtgång 8 timmar. vs. 9000 kr inkl. moms, tidsåtgång okänd, men förmodligen densamma. Bör naturligtvis vara mindre eftersom han är mer erfaren.
Från ett annat enmansbolag fick jag offert på 4000 kr inkl. moms, tidsåtgång okänd.
Från ett tredje enmansbolag fick jag offert på 7000 kr inkl. moms, tidsåtgång 6 timmar.
Från ett fjärde enmansbolag fick jag offert på 5625 kr inkl. moms, tidsåtgång 5 timmar.
Som ni ser skiljer naturligtvis både priser och tidsåtgång. Därav skiljer även timpriser. Man kan alltså konstatera att utifrån det här, samt inlägg som andra gjort med liknande åtgärder hamnar priset omkring 5000-6000 kr inkl. moms.
Detta skiljer sig rejält åt de 31250 kr inkl. moms som jag fått i offert av en uppenbart oseriös aktör på marknaden och det var just det här som fick mig att starta tråden. Det är ett enmansföretag och enskild firma ska även tilläggas. Personen i fråga är visserligen behörig, dock lååångt ifrån erfaren som den jag har anlitat.
Anledningen till att jag skriver det här är för att jag även stött på olika inlägg där vissa andra råkat ut för samma astronomiska prisuppgifter för liknande jobb.
Mitt tips till privatpersoner som står inför liknande projekt är att:
- ta kontakt med mindre bolag eller enmansbolag
- begär prisuppgift redan vid första kontakten
- ta kontakt med flera, gärna 5-10 st
...och sist men absolut inte minst...
Ta för guds skull hjälp av en konstruktör så fort det rör bärande delar!!! Kostnaden som det här innebär är kaffepengar i förhållande till vad hela projektet kostar, MEN framförallt vad det skulle kunna kosta OM något skulle gå fel! Don't take your chances
STOR ELOGE OCH HJÄRTLIGT TACK TILL @Bernieberg FÖR TIPSET!
Hej, finns det möjlighet att namnet på konstruktören du använde? Tack på förhannzsc sanoi:
Remontoija
· Kalmar län
· 2 600 viestiä
Uusille lukijoille TS on antanut yhteystiedot, joita usein kysytään viestissä #71.
Hei Woko, olen pahoillani vähän myöhäisestä vastauksesta. Kyse oli Tukholmasta, eikö? Voit ottaa yhteyttä konstruktoriin, jolta olemme saaneet hyvää apua. Hänen nimensä on Bo ja hänen sähköpostiosoite on:W Woko sanoi:
zettergren.byggk@gmail.com
Sano Bolle terveisiä minulta Kristoffer Hederstiernalta. Ystävällisin terveisin Kristoffer
Hei kiitos vastauksesta, mutta minä tarvitsen suunnittelijan nimen Malmössä.K Kriss10 sanoi:Hei Woko, anteeksi hieman myöhäinen vastaus. Kyse oli Tukholmasta vai? Voit ottaa yhteyttä suunnittelijaan, jolta olemme saaneet hyvää apua. Hänen nimensä on Bo ja hänen sähköpostiosoitteensa on: zettergren.byggk@gmail.com
Iloiset terveiset Bolle minulta, Kristoffer Hederstierna. Terveisin Kristoffer
Konstruktör, MalmöW Woko sanoi:
Kjell Kristiansson
KK Construction AB
070-633 68 52
kkr@telia.com
Käytin häntä kaksi vuotta sitten. Mkt hyvä.
Hei,
Äskettäin rivitalonomistaja Jönköpingissä, mietin samoja asioita kuin muut tässä ketjussa.
1. Tarvitsen apua arvioimaan, onko seinä kantava vai ei, ja olen saanut hinnaksi 5000 kr. Työ tehdään etänä tarkastelemalla alkuperäisiä piirustuksia. Saatan todistuksen sähköpostitse/postitse. Uskon, että monet, jotka ostavat tämän, haluavat todistuksen seinän purkamista varten asunto-osakeyhtiössä. (Minä en tarvitse todistusta, jos vastaus on "ei", joten se ei tunnu minulle olennaiselta)
Jos seinä on kantava, lisätään poikkipalkin laskenta ja rakennepiirustus tämän ketjun indikaatioiden mukaisesti.
Onko 5000 vain siitä, että kerrotaan, ONKO se kantava, kohtuullinen?
2. Joku vinkkejä, mistä löytää apua tähän Jönköpingin alueella?
Kiitos etukäteen!
Äskettäin rivitalonomistaja Jönköpingissä, mietin samoja asioita kuin muut tässä ketjussa.
1. Tarvitsen apua arvioimaan, onko seinä kantava vai ei, ja olen saanut hinnaksi 5000 kr. Työ tehdään etänä tarkastelemalla alkuperäisiä piirustuksia. Saatan todistuksen sähköpostitse/postitse. Uskon, että monet, jotka ostavat tämän, haluavat todistuksen seinän purkamista varten asunto-osakeyhtiössä. (Minä en tarvitse todistusta, jos vastaus on "ei", joten se ei tunnu minulle olennaiselta)
Jos seinä on kantava, lisätään poikkipalkin laskenta ja rakennepiirustus tämän ketjun indikaatioiden mukaisesti.
Onko 5000 vain siitä, että kerrotaan, ONKO se kantava, kohtuullinen?
2. Joku vinkkejä, mistä löytää apua tähän Jönköpingin alueella?
Kiitos etukäteen!
Kuulostaa aivan ryöstöltä. Lataa piirustukset tänne, niin saat apua täysin ilmaiseksi.M martintyren sanoi:Hei,
Äskettäin Jönköpingin rivitalon omistajaksi tullut, ja mietintöjä saman suuntaisesti kuin muilla ketjussa.
1. Tarvitsen apua, jotta voin arvioida, onko seinä kantava vai ei, ja olen saanut hinnan 5000 kruunua. Työ tehdään etänä alkuperäisten piirustusten perusteella. Saan todistuksen sähköpostitse/postitse. Uskon, että monet, jotka ostavat tämän, haluavat todistuksen brf:n seinän purkamista varten. (Minä en tarvitse todistusta, jos vastaus on ei, joten minulle se ei tunnu oleelliselta.)
Jos se on kantava ja lisätään laskelma avustuksesta ja rakennesuunnitelmasta, niin tätä ketjua seuraten.
Onko 5000 vain kantamisesta kertomiseksi kohtuullista?
2. Onko jollakin vinkkejä avun saamiseksi tässä asiassa Jönköpingin alueella?
Kiitos etukäteen!