1 120 lukukertaa ·
4 vastausta
1k lukukertaa
4 vastausta
Kohotetut lattiat
Hei kaikki rakentajat!
Olemme ostaneet vuonna 1970 rakennetun talon, rinteeseen rakennettu, jossa on asuinpinta-alaa myös alemmassa kerroksessa (rinnetalo).
Alakerran väliseinät on tehty sinibetonista, josta sain hieman vastausta täällä foorumilla, ja ne aiotaan purkaa.
Seuraava ongelma on ylösnostetut lattiat, ja ne ovat ylösnostettuja molemmissa kerroksissa, betoniholvia on siellä, ja toivoin, ettei sitä olisi yläkerroksessa.
Alakerrassa ei ole miettimistä, niitä olen jo alkanut nostaa, talossa on ollut vuoto, joka on aiheuttanut kosteutta, joten kaikki pitää poistaa, mutta mitä sitten pitäisi tehdä parhaiten, valaa uusi pohja?
Nykyinen on vain karkeaa betonia, ei lainkaan tasainen ja hieno.
Mutta yläkerrassa toivoin näkeväni tasaisen ja sileän betonin, mutta ei, joten mitä tehdään?
Ehdotuksia? Onko jollakin ollut samanlaista?
Kuva yläkerrasta.
Olemme ostaneet vuonna 1970 rakennetun talon, rinteeseen rakennettu, jossa on asuinpinta-alaa myös alemmassa kerroksessa (rinnetalo).
Alakerran väliseinät on tehty sinibetonista, josta sain hieman vastausta täällä foorumilla, ja ne aiotaan purkaa.
Seuraava ongelma on ylösnostetut lattiat, ja ne ovat ylösnostettuja molemmissa kerroksissa, betoniholvia on siellä, ja toivoin, ettei sitä olisi yläkerroksessa.
Alakerrassa ei ole miettimistä, niitä olen jo alkanut nostaa, talossa on ollut vuoto, joka on aiheuttanut kosteutta, joten kaikki pitää poistaa, mutta mitä sitten pitäisi tehdä parhaiten, valaa uusi pohja?
Nykyinen on vain karkeaa betonia, ei lainkaan tasainen ja hieno.
Mutta yläkerrassa toivoin näkeväni tasaisen ja sileän betonin, mutta ei, joten mitä tehdään?
Ehdotuksia? Onko jollakin ollut samanlaista?
Kuva yläkerrasta.
Mitä mietit?V vix79 sanoi:Hei kaikki rakentajat!
Olemme ostaneet suterraasitalon, joka on rakennettu 1970, asuinpinta-alaa on myös alakerrassa (suterraasi).
Alakerran väliseinät ovat sinistä betongia, ja sain vähän tietoa tästä täällä foorumilla ja ne puretaan.
Seuraava ongelma on ylösreguloidut lattiat, ja ne ovat ylösreguloitu molemmilla kerroksilla, betonipalkkilattia on, toivoin, että se ei olisi ylemmässä kerroksessa.
Alakerrassa ei ole mitään mietittävää, olen alkanut nostaa niitä, talossa on ollut vuoto, joka on aiheuttanut kosteutta, joten kaikki pitää poistaa, mutta mitä sitten kannattaa tehdä, valaa uusi laatta?
Nykyinen on vain karkea betoni, ei ollenkaan tasainen ja hieno.
Mutta ylemmässä kerroksessa toivoin näkeväni hienon tasaisen ja suoran laatan, mutta ei, joten mitä tehdään?
Ehdotuksia? Joku joka on kokenut samanlaista?
Kuva yläkerrasta.
En oikein ymmärrä ongelmaa - voitko selventää?V vix79 sanoi:
Yläkerrassa sinulla ei toivottavasti ole ongelmia tulevan kosteuden kanssa, mutta pohjakerroksessa esimerkiksi Nivell, Subfloor tai Granab voisivat olla ei lainkaan huono idea, jos joka tapauksessa sinun täytyy vaihtaa aluslattia.
https://subfloor.se/
Mainitut yritykset tarjoavat ratkaisuja, jotka toimivat erittäin hyvin epätasaiselle laatalle, ja mahdollistavat myös mekaanisen ilmanvaihdon, siltä varalta, että sinulla on ongelmia tulevan kosteuden kanssa.
Yläkerrassa, siinä mitä olen purkanut auki betoniin, on upotettuja palkkeja, jotka eivät ehkä näy kuvassa, näihin on sitten kiinnitetty lattiarakenne. Juuri tämä palkki oli kostea, nyt toivon että se on vain tässä kohdassa, sillä lähellä on kylpyhuone, jossa minulla oli vesivuoto. Joten kysymys kuuluu, jos tulee siihen pisteeseen että se täytyy purkaa auki, mikä vaihtoehto voisi olla edullisin?
Lisäksi olen huomannut että lattia on korotettu ja siihen on rakennettu ohuita väliseiniä, jotka joudutaan purkamaan jos lattia puretaan.
Iso kysymys on sitten mitä tulee sokkeliin, sillä sokkelin pitäisi olla suoraan betonilaattaa vasten, toivottavasti, joten ettei sokkeli ole korotetun lattian päällä...
Talon vessa, joka on portaikon vieressä, on aiheuttanut vuotoa ja vettä on tippunut alakertaan, mutta haluan tarkistaa yläkerran lattian myös.
Kiitos vastauksistanne!
Lisäksi olen huomannut että lattia on korotettu ja siihen on rakennettu ohuita väliseiniä, jotka joudutaan purkamaan jos lattia puretaan.
Iso kysymys on sitten mitä tulee sokkeliin, sillä sokkelin pitäisi olla suoraan betonilaattaa vasten, toivottavasti, joten ettei sokkeli ole korotetun lattian päällä...
Talon vessa, joka on portaikon vieressä, on aiheuttanut vuotoa ja vettä on tippunut alakertaan, mutta haluan tarkistaa yläkerran lattian myös.
Kiitos vastauksistanne!
Joten sinulla on vesivahinko sekä ylä- että alakerrassa? Sitten on varmaan vain revittävä pois niin paljon kuin tarpeellista, ajattelen. Jos ette huomanneet vuotoa pian sen alkamisen jälkeen, minun on vaikea uskoa, että olisi syytä toivoa, että materiaalin ilmakuivaus riittäisi.V vix79 sanoi:Yläkerrassa, siinä mitä olen repinyt auki, betonilaatassa on upotettuja sääriä, joita ei ehkä näy kuvassa, näihin on sitten kiinnitetty lattiarakenne.
Juuri tämä sääri oli kostea, toivon nyt vain, että se on niin vain siinä kohdassa, sillä lähellä on kylpyhuone, jossa oli vesivuoto.
Joten kysymys on, jos päädytään siihen pisteeseen, että se täytyy repiä auki, mikä vaihtoehto voisi olla halvin?
Lisäksi olen huomannut, että lattia on korotettu ja sen päälle on rakennettu ohuita väliseiniä, jotka puretaan, jos lattia puretaan.
Suurin kysymys on, miten on sylyn laita, syl hnee makaa suoraan vasten laattaa, toivotaan, ettei syl makaa korotetun lattian päällä...
Talossa on ollut vuoto, joka on tippunut vesiä vessasta, joka sijaitsee portaiden vieressä, joten vesi on tippunut alas kellarikerrokseen, mutta haluan tarkistaa lattian yläpuolella myös.
Kiitos vastauksistanne!
Jos väliseinät seisovat lattialla (eivätkä lattialaatalla), olisin poistanut alustan pala palalta ja vähitellen tukenut alhaalta. Tein näin talossamme, kun vaihdoimme aluslattian. Poista pieni pala kerrallaan - tue alapuolelta.
70-luvun talomme oli valitettavasti rakennettu lattiarunkojen päälle (toivottavasti epätavallista!). Siksi kahdella talon sivulla ei ollut varsinaista sylliä. Jouduin poistamaan runkoja yksi kerrallaan ja tukemaan pisteittäin. Sitten laitoimme sylyn sisään ja poistimme tukia yksi kerrallaan.
Edit - ovatko nämä yläkerrassa olevat upotetut paineistetut sääret? Näyttää vihreältä - hometta?
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksestasi!!K Kardan79 sanoi:Sinulla on siis vesivahinko sekä ylä- että alakerrassa? Sitten on varmaan paras purkaa niin paljon kuin tarvitaan, ajattelen. Jos vuotoa ei havaittu pian sen syntymisen jälkeen, minun on vaikea uskoa, että on syytä toivoa, että materiaalin ilmakuivaaminen riittäisi.
Jos väliseinät seisovat lattiatasolla (ei tukea laatasta), olisin poistanut aluslattian pala palalta ja tukenut alhaalta päin. Meidän oli tehtävä näin, kun vaihdoimme talomme aluslattian. Poista pieni pala kerrallaan - tue ylös.
Valitettavasti 70-luvun talomme oli rakennettu lattiapalkkien päälle (toivottavasti epätavallista!). Sen vuoksi kahdella talon sivulla ei ollut varsinaista sokkelilautaa. Saimme poistaa palkit yksi kerrallaan ja tukea paikoin. Sitten taitoimme sokkelilaudan sisään ja poistimme tukirakenteet yksi kerrallaan.
Muokkaus - ovatko yläkerran valupalkit painekyllästettyjä? Näyttävät vihreiltä - hometta?
Nyt se ei ole niin vihreä kuin kuvassa, kuitenkin kostea, mikä tekee siitä tarpeen nostaa ylös mahdollisuuksien mukaan. Onneksi tämä oli ainoa, joka oli wc:n vieressä, missä putki vuoti.
Klikkaa tästä vastataksesi