3 369 lukukertaa ·
13 vastausta
3k lukukertaa
13 vastausta
Klassikko: Onko seinä kantava?
Hei.
Haluaisin tietää, jos joku asiantunteva uskaltaisi lausua kantavista seinistä annetun pohjaratkaisujen perusteella?
1 1/2 kerroksinen omakotitalo rakennettu 1926. Ulkoseinät tiilistä ja rappauksesta. Ensimmäisessä kerroksessa on muurattu seinä, joka kulkee talon keskiosan poikki. Sama seinä kulkee melkein koko yläkerran läpi (paitsi vasemmalla olevassa huoneessa).
Siis kysymyksiin:
1. Onko 1 merkitty seinä kantava? Ajattelin jakaa huoneen ja haluaisin asentaa ylimääräisen oven...
2. Onko 2 merkitty seinä kantava? Ajattelin poistaa noin 150 cm, jotta voin avata aluetta portaikkoon päin.
Kiitollinen vastauksista ja ajatuksista
Haluaisin tietää, jos joku asiantunteva uskaltaisi lausua kantavista seinistä annetun pohjaratkaisujen perusteella?
1 1/2 kerroksinen omakotitalo rakennettu 1926. Ulkoseinät tiilistä ja rappauksesta. Ensimmäisessä kerroksessa on muurattu seinä, joka kulkee talon keskiosan poikki. Sama seinä kulkee melkein koko yläkerran läpi (paitsi vasemmalla olevassa huoneessa).
Siis kysymyksiin:
1. Onko 1 merkitty seinä kantava? Ajattelin jakaa huoneen ja haluaisin asentaa ylimääräisen oven...
2. Onko 2 merkitty seinä kantava? Ajattelin poistaa noin 150 cm, jotta voin avata aluetta portaikkoon päin.
Kiitollinen vastauksista ja ajatuksista
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Sanoo kuten aina: Huomaat sen... 

Ei, mutta vakavasti. Vanha hyvä nyrkkisääntö on, että kantavat seinät kulkevat yleensä talon pituussuunnassa, siis poikittain kattotuoleihin nähden. Pitkä muurattu seinä keskellä on todennäköisesti kuuluisan sydänseinä.
Kuva ykkösestä on minun vaikea uskoa, että se on kantava. Ei vähiten siksi, että se näyttää piirustuksessa siltä, ettei se ole suoraan sen alla olevan kerroksen vastaavan seinän päällä. Paitsi, että se on talon poikkisuunnassa. Se ei sinänsä tarkoita, ettei ole kantava, mutta viittaa siihen suuntaan kuitenkin.
Kakkonen - eikö se ole savupiippu? Näkyy hieman huonosti puhelimessani.
Ei, mutta vakavasti. Vanha hyvä nyrkkisääntö on, että kantavat seinät kulkevat yleensä talon pituussuunnassa, siis poikittain kattotuoleihin nähden. Pitkä muurattu seinä keskellä on todennäköisesti kuuluisan sydänseinä.
Kuva ykkösestä on minun vaikea uskoa, että se on kantava. Ei vähiten siksi, että se näyttää piirustuksessa siltä, ettei se ole suoraan sen alla olevan kerroksen vastaavan seinän päällä. Paitsi, että se on talon poikkisuunnassa. Se ei sinänsä tarkoita, ettei ole kantava, mutta viittaa siihen suuntaan kuitenkin.
Kakkonen - eikö se ole savupiippu? Näkyy hieman huonosti puhelimessani.
Jäsen
· Södermanlands län0
· 983 viestiä
Jos harjapuu kulkee vaakasuoraan piirrokseen nähden ja kattotuolien alatukipuut siis kulkevat pystysuoraan piirrokseen nähden, ei ole kantavia seiniä merkitty. Piirroksen vaakasuora seinä, joka on piirretty alas molempien kerrosten läpi ja siis kulkee talon suuntaisesti, on kuitenkin kantava oletukseni mukaan. Jos kattorakenne näyttää erilaiselta kuin harjakatto vasemmalta oikealle, saattaa asia olla toisessa asemassa.
Harjahirsi kulkee vaakasuorasti ja alakerran seinä on täysin poistettu ilman tukea. Voitte nähdä heikon ristin sen päällä.
Se näkyy huonosti kuvassa, mutta se ei ole savupiippu. Se on rakennettu ns. sydänseinään.
Tänään seinä 2 on avattu noin 70 cm ja ovi, jota näkee hieman alempana seinässä, on tukittu. Suunnitelmani on avata niin, että seinä on linjassa viereisen huoneen kanssa. Se on noin 90 cm lisää poistettavaa.
Tältä seinä näyttää tänään...
Jatkokysymys. Miten uskot kattoa kannatellaan vasemmanpuoleisessa huoneessa yläkerrassa? Ovatko ne kattotuolit? Onko niillä yli 7 metrin pituiset palkit?
Se näkyy huonosti kuvassa, mutta se ei ole savupiippu. Se on rakennettu ns. sydänseinään.
Tänään seinä 2 on avattu noin 70 cm ja ovi, jota näkee hieman alempana seinässä, on tukittu. Suunnitelmani on avata niin, että seinä on linjassa viereisen huoneen kanssa. Se on noin 90 cm lisää poistettavaa.
Tältä seinä näyttää tänään...
Jatkokysymys. Miten uskot kattoa kannatellaan vasemmanpuoleisessa huoneessa yläkerrassa? Ovatko ne kattotuolit? Onko niillä yli 7 metrin pituiset palkit?
Viimeksi muokattu:
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Aha, nyt ymmärrän. Ei se varmaan ole kantava, sitä on minun todella vaikea uskoa.S Sebastian Courel sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
1 1/2 kerroksisessa talossa ei yleensä ole kantavia seiniä yläkerrassa. Alakatot lepäävät osittain kattoristikoiden hanbjälkeillä (jotka kulkevat vaakasuorasti) ja osittain kattoristikoiden korkeilla jaloilla (kaltevat osat). Jos on muita huomioon otettavia tekijöitä (esim. erilaisia tukijalkoja), ne näkyvät yleensä poikkileikkauspiirroksessa. Yläkerran pohjapiirros antaa hieman epäjärjestelmällisen vaikutelman, joten sinun tulisi olla tarkkaavainen. Aikaisemmin rakennettiin hieman sattumanvaraisesti. Pohjapiirroksesta ei myöskään käy ilmi kahden kattolyhdyn rakenne. Kylmällä ullakolla katsomalla on yleensä helpointa nähdä kattorakenteet selvästi.
Kiitos kaikista vastauksista. Todella arvostan niitä!
Valitettavasti minulla ei ole sektioritusta. Sen sijaan olen tarkastellut ullakkoa ja saanut käsityksen kattotuolien asennosta. Liitteenä kuva päädystä, johon olen piirtänyt palkit. Siinä, missä katto murtuu, on leveys noin 7 metriä. Räystäällä leveys on noin 9 metriä. Uskotteko, että palkit ovat yhtenäisiä koko matkan?
Valitettavasti minulla ei ole sektioritusta. Sen sijaan olen tarkastellut ullakkoa ja saanut käsityksen kattotuolien asennosta. Liitteenä kuva päädystä, johon olen piirtänyt palkit. Siinä, missä katto murtuu, on leveys noin 7 metriä. Räystäällä leveys on noin 9 metriä. Uskotteko, että palkit ovat yhtenäisiä koko matkan?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se on erittäin tyylikäs talo. Tyypillinen 20-luvun klassismi tai Swedish Grace, kuten sitä myös kutsuttiin. Yksi ylimääräinen syy olla hieman varovainen kanssakäymisessä. Katon murtuma ja korkea ullakon korkeus tekevät kattotuoleista hieman erikoiset. On epätodennäköistä, että ullakon lattian palkit voisivat olla 7 m jännevälillä ilman tukea, mutta ei täysin mahdotonta. Se riippuu palkkien mitoista. Tuolloin oli saatavilla paljon suurempi valikoima. Hanbjälke on tässä tapauksessa ylin vaakasuora palkki. Kun katson pohjapiirrosta, näen, että kattotuolin tukijalat täytyy olla eri kohdissa talon molemmissa päissä. Välikerroksen katto lepää varmasti kantavan seinän päällä.
Useimmat asiat puoltavat haluttujen aukkojen tekemistä, ei vähiten se tosiasia, että yläkerran poikittaiset väliseinät eivät ole suoraan pohjakerroksen vastaavien seinien päällä. Tuntisin kuitenkin oloni varmemmaksi, jos voisit piirtää ullakon lattian palkit pohjapiirrokseen ja antaa myös niiden mitat.
Useimmat asiat puoltavat haluttujen aukkojen tekemistä, ei vähiten se tosiasia, että yläkerran poikittaiset väliseinät eivät ole suoraan pohjakerroksen vastaavien seinien päällä. Tuntisin kuitenkin oloni varmemmaksi, jos voisit piirtää ullakon lattian palkit pohjapiirrokseen ja antaa myös niiden mitat.
Ylin sininen lyhyt palkki on oikeastaan vain kaksi lautaa, jotka on kiinnitetty kummallekin puolelle kattotuolia.
Ihan vain niin että ymmärrän mitä mitataan... palkkien mitat, jotka sijaitsevat lattialla ylhäällä kylmällä ullakolla, eli palkin joka sijaitsee pienen ullakkoikkunan ja yläkerran välissä? Sekä piirtää, missä ne sijaitsevat suhteessa yläkertaan.
Nämä palkit saavat varmasti tukea niin sanotusta sydänseinästä. Sen sijaan ne eivät saa tukea vasemmassa huoneessa...
Ihan vain niin että ymmärrän mitä mitataan... palkkien mitat, jotka sijaitsevat lattialla ylhäällä kylmällä ullakolla, eli palkin joka sijaitsee pienen ullakkoikkunan ja yläkerran välissä? Sekä piirtää, missä ne sijaitsevat suhteessa yläkertaan.
Nämä palkit saavat varmasti tukea niin sanotusta sydänseinästä. Sen sijaan ne eivät saa tukea vasemmassa huoneessa...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se, että "hanbjälken" ylhäällä koostuu kahdesta laudasta, on täysin OK. Sen tarvitsee vain ottaa vastaan vetovoimia. Olen kiinnostunut kattopalkkien mitoista ullakon ja yläkerran välillä. Pohjakuvasta näkee, että niillä on lyhyempi jänneväli vasemmassa huoneessa (tukijalat ovat kauempana huoneen sisällä).
Hei. Anteeksi viive... vähän tavallista työtä, joka tuli väliin...
Palkkien dimensio on noin 12x9 cm. Ne eivät ole tarkkuussahattuja tarkalleen... Olen sitten mitannut tarkasti, miten tukijalat istuvat ja jänniteväli on sama vasemmalla ja oikealla puolella. Alkuperäisessä piirustuksessa näkyvät säilytystilat, jotka olivat huoneessa alun perin. Nyt pohjaratkaisu näyttää hieman erilaiselta. Liitän ajankohtaisen pohjaratkaisun, johon olen piirtänyt, missä ullakon palkisto kulkee. Kuten näet, melkein jokaiselle palkille on tukijalka, paitsi siellä missä kupolit ovat. Tukijalat olen merkinnyt vihreällä X:llä. Epäilen, että joitakin tukijalkoja on ajan myötä poistettu tilan paremmaksi hyödyntämiseksi.
Alan tuntea oloni mukavaksi siitä, etteivät seinät ole kantavia, mutta hieman epävarma olen siitä, miten vasemman huoneen kattopalkit selviävät kokonaan ilman tukea 6-7 metriä... Ei tosin ole mitään suoria kuormia, joista puhua, keskellä näitä. Katon paino siirtyy ulkoseinälle, jolla palkit lepäävät.
Palkkien dimensio on noin 12x9 cm. Ne eivät ole tarkkuussahattuja tarkalleen... Olen sitten mitannut tarkasti, miten tukijalat istuvat ja jänniteväli on sama vasemmalla ja oikealla puolella. Alkuperäisessä piirustuksessa näkyvät säilytystilat, jotka olivat huoneessa alun perin. Nyt pohjaratkaisu näyttää hieman erilaiselta. Liitän ajankohtaisen pohjaratkaisun, johon olen piirtänyt, missä ullakon palkisto kulkee. Kuten näet, melkein jokaiselle palkille on tukijalka, paitsi siellä missä kupolit ovat. Tukijalat olen merkinnyt vihreällä X:llä. Epäilen, että joitakin tukijalkoja on ajan myötä poistettu tilan paremmaksi hyödyntämiseksi.
Alan tuntea oloni mukavaksi siitä, etteivät seinät ole kantavia, mutta hieman epävarma olen siitä, miten vasemman huoneen kattopalkit selviävät kokonaan ilman tukea 6-7 metriä... Ei tosin ole mitään suoria kuormia, joista puhua, keskellä näitä. Katon paino siirtyy ulkoseinälle, jolla palkit lepäävät.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
9x12 cm vastaa suunnilleen 5x15 cm, eli 2 tum 6 vanhemman terminologian mukaan. Ilman muita kuormia kuin oma paino ne kestävät 6 m jännevälin. Poistetut tukijalat eivät ole hyviä, periaatteessa ne pitäisi palauttaa. Yhteenvetona uskon, että voit tehdä suunnittelemasi aukot.
Klikkaa tästä vastataksesi





