O
Tiedän, että todella taitavat ihmiset siistivät leikattuja kipsilevyjä ja tekevät viisteitä esimerkiksi tavallisella katkoteräveitsellä. Mutta sain vinkin puusepältä, että aloittelijana kannattaisi hankkia kipsiviila. Sitten huomasin, että on myös jotain nimeltään viistehyöylä.

Onko niiden välillä eroa vai tekeekö kipsiviila myös viisteitä ja päinvastoin?

Katsoin niitä, koska itse olen valmistautumassa pientä kipsityöskentelyä varten (hyvä, että otit sen esille).

Alla olevia falsseja näkee, että ne leikataan, samoin viillot syvempään ja määrätietoiseen reunaan. Tuntuisi hyvältä käyttää metallista laatuvälinettä muovin sijaan, joka ehkä ei kestäisi niin paljon pidemmän päälle.

alkaen 70kr
https://www.biltema.se/verktyg/hand...MI27uplOiF7wIVh5SyCh1PTQClEAQYAiABEgJvs_D_BwE
jopa 550kr
https://www.verktygshandlarn.se/pro...MI27uplOiF7wIVh5SyCh1PTQClEAQYFSABEgKjYPD_BwE

Raspi, kuten tulkitsen, vain putsaa pois vähän ulokkeita, tasoittaa minimaalisesti.

70kr
https://www.byggmax.se/gipsrasp-p28641

Ne tekevät pohjimmiltaan eri asioita. Hyvällä saa tehtyä hienon, kuin tehdasvalmiin täydellisen reunan niin pitkälle kuin tarvitaan. Tuntuu täydelliseltä valinnalta.

• Tykkään
order66
  • Laddar…
O
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren sanoi:
Tutkin niitä, koska itse valmistaudun tekemään vähän kipsitöitä (joten hyvä, että otit sen esille).

Alla olevat falsit näyttävät siltä, että niitä leikataan, kuten urituksia syvemmälle ja määrättyyn reunaan. Tuntuisi hyvältä käyttää metallista laatuvälinettä muovin sijaan, joka ei ehkä kestä pitkään.

alkaa 70 kr
[linkki]
jopa 550 kr
[linkki]

Raspi, jonka ymmärrän vain poistavan hieman ulkonevia osia, tasoittaa minimaalisesti.

70kr
[linkki]

Periaatteessa he tekevät eri asioita. Höylä tekee hienoa, kuten tehtaassa työstetty täydellinen reuna niin pitkälle kuin tarvitaan. Tuntuu täydelliseltä valinnalta.
Joten siis gipsrasp ei faasaa? Vaan vain "siistii" reunan, jonka on leikannut? Tarviihan katkaistun reunan kipsilevyssä faasaamista, siis sen, josta puuttuu leveä faasaus.

Anteeksi, jos kysyn tyhmiä kysymyksiä. Mutta on niin paljon käsitteitä ja termejä, jotka ovat uutta minulle!

Näyttää todella ammattimaiselta, kun katsoin kirvesmiestä, joka teki kaiken vain tavallisella katkoteräveitsellä. Sellaiseen en luultavasti koskaan pääse.

• Tykkään
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Jaha ja mutta se onkin sitten sama ellei jopa parempi pelkällä fashyvel:llä. Juuri niin, rasp:han raapii sieltä täältä epätasaisesti.

Olen täysin asennoitunut ettei muuta kuin hyvä ja laadukas fashyvel. Raspiä en tule tarvitsemaan.

Ei ollenkaan, ei ole tyhmiä kysymyksiä. Puhun omasta puolestani ilman että olen asiantuntija, mutta kuten sanottu, leikkaukset höylällä ovat tehdastarkkoja.

• Tykkään
order66
  • Laddar…
O
No niin, mutta sehän onkin sama tai parempi pelkän fashyvelin kanssa. Aivan, raspihan raaputtaa sinne tänne epätasaisia kohtia.

Olen täysin valmistautunut ostamaan vakaan ja hyvän fashyvelin. Raspia en tule tarvitsemaan.

Ei toki, tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa. Puhun aivan omasta kokemuksestani ilman, että olen asiantuntija, mutta sanotaan nyt, että höylän avulla leikkaukset ovat tehdastarkkoja.
No niin, mutta sehän onkin sama tai parempi pelkän fashyvelin kanssa. Aivan, raspihan raaputtaa sinne tänne epätasaisia kohtia.

Olen täysin valmistautunut ostamaan vakaan ja hyvän fashyvelin. Raspia en tule tarvitsemaan.

Ei toki, tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa. Puhun aivan omasta kokemuksestani ilman, että olen asiantuntija, mutta sanotaan nyt, että höylän avulla leikkaukset ovat tehdastarkkoja.
aion kokeilla Bilteman fashyvel. 80 kr haha. Mutta aion huomenna vain viistota yhden levyn. Huomasin, että Bauhausilla oli Stanleyn, joka näytti olevan kestävä, mutta sai hieman vaihtelevia arvioita. Kaikesta roskasta siihen, että se oli todella hyvä. Kun aion kunnostaa seuraavan huoneen, hankin hieman vankemman, ajattelin. Jos ei nyt Bilteman toimi hyvin.

• Tykkään
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
Siistiä! Ok testaa ja onnea matkaan! Aion sisustaa vaatehuoneen kattoviistoon ja vaihtaa levyn katon alle portaiden ylle pian.

Kokeile ensin jotain edullisempaa, ehkä minäkin teen niin - jos se ei toimi, täytyy ehkä käyttää enemmän rahaa. That’s it.

• Tykkään
order66
  • Laddar…
Hei.
Olen aikeissa asentaa vähän kipsilevyjä ja juuri katselin rasparia.
tarvitsen leikata levyni hieman epätavallisilla mitoilla, koska olemassa oleva seinä ei ole rakennettu cc 60 rungolla, joten ajattelen, että haluaisin voida viistää ne siististi.

Miten testaus sujui?
@order66

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.