Voimmeko ruuvata kipsilevyt suoraan puukatolle ilman koolausta?
Katto on höyläämätöntä puuta.
Talo on 70 m2 ja rakennettu vuonna 1947. Talo on "asettunut" hieman, mutta toivomme, ettei se liiku liikaa enää.

Kaikki kellarin huoneet saavat uudet sisäkatot. Huoneet sisustetaan pesutuvaksi ja varastoksi.
Kellariin aiomme asentaa viistottuja kipsilevyjä, 600x1200, jotta meidän ei tarvitse tasoittaa 70 m2 kattoa.
(En halua kommentteja siitä, onko ruudullinen katto hieno vai ei. :-) On muita ketjuja, joissa sitä käsitellään.)

Olohuoneeseen ja makuuhuoneisiin aiomme asentaa suuria kipsilevyjä, jotka ammattilaiset tasoittavat huolellisesti, jotta saadaan sileä katto ilman saumoja. Ehkä tarvitaan remonttitapetti siihen.

Voiko levyt ruuvata suoraan höyläämättömään puukatolle?
Jos ei, kuinka se pitäisi koolata ja miksi?

Ohyvlattu puukatto huoneessa, jossa on katto- ja seinävalaisimet sekä putkia; kipsilevyjen asennussuunnitelma meneillään.

Ei suositeltavaa, ellei kattopalkit ole hyvin lähellä toisiaan. On olemassa riski, että katto taipuu ajan myötä.

Muutoin on järkevää tasata kattoa, jotta se on suorassa, jos haluaa sileän katon. On suuri riski, että se muuten näyttää aaltoilevalta, ellei koko kattoa tasoiteta.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Onko se vanha Borohus? Mielestäni tunnistan vihreän oven. Olen itse omistanut pari sellaista. Kuvassa vilahtaa oikealla...

Tässä kuvassa voit myös nähdä, miten olen päättänyt tehdä. Minulla oli paljon käyttövesi- ja lämmitysputkia, jotka piti laittaa palkistoon, sekä kilometreittäin sähköä piilotettavana, joten tyhjensin palkiston sahanpurusta ja vedin kaiken piiloon. Jos ei halua tehdä näin suurta operaatiota mutta haluaa silti päästä eroon näkyvästä sähkövedosta, niin rima (28x70) voi tarjota asennustilan sekä sähköputkille että spot-valoille, jos niin haluaa.

Mielestäni suurin ongelma katon kanssa oli, että palkisto roikkuu/koukistaa sivulta sivulle. Olen siksi asentanut kipsilevyt menemään riman suuntaisesti ja käytän 900 mm kipsilevyjä. Tätä ei voi nähdä, kun se on tasoitettu. Sinun tapauksessa käytät kattolevyjä kellarissa, eikä sillä varmaan ole merkitystä miten teet, mutta rima tekee aina helpommaksi tasoittaa epätasaisuuksia ja painumia, sekä se antaa asennustilan sähköä varten.

623812-f52dbde04a57b611be66dc0c05ed193b.jpg

Kiitos vastauksistanne.
Nyt olen mitannut ja on 60 cm palkkien välillä kellarin katossa ja sitten höyläämätön lauta, joten ei pitäisi olla ongelmaa ruuvata suoraan lautakattoon.
Makuuhuoneissa on noin 110 cm palkkien välillä.

On vaikea nähdä, pullistaako katto vai ei, mutta ei haittaa, jos se näkyy. Kellari on varastotila, mutta palkkien suuntaisesti asentaminen on hyvä idea. Sisäkaton purkaminen putkien ja johtojen piilottamiseksi ei tule kysymykseen, jos aiomme jaksaa kaiken muun. :-)

Se ei ole Borohus, piirustuksessa lukee Aktiebolaget Svenska Trähus 1946. Rakennuksen piirustukset, jotka näyttävät pohjapiirroksen ja julkisivut. Mukana on huoneiden mitat ja muita teknisiä tietoja.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.