Aion alkaa eristää ja levyttää uutta autotalliani. Minulla on useita kipsilevyjä jäljellä talon rakennuksesta, jotka ajattelin käyttää autotalliin ja sitten ostaa lisää sitä, mitä puuttuu.

Ongelmana on, että talossa käytetty kipsilevy näyttää olevan erikokoinen. Se on 9 mm paksua viistetyillä reunoilla. Kun katson rakennustavarataloissa, he sanovat, että näin paksua kipsiä käytetään ulkokäyttöön. Mitä se tarkoittaa? Voinko silti käyttää sitä sisätiloissa? Vai onko olemassa 9 mm kipsiä, joka on tarkoitettu sisätiloihin?

On olemassa myös 9 mm paksuja kattokipsilevyjä. Mutta todennäköisintä on, että sinulla on utegips. Helppo tunnistaa, ne on päällystetty vahamaisella pintakerroksella.

Ei ole mitään vahamaista pintakerrosta kipsilevyilläni. Hmm...mikä on ero kattokipsin ja seinäkipsin välillä?

almby sanoi:
Ei ole mitään vahamaista pintaa kipsilevyissäni. Hmm...mikä on ero kattokipsin ja seinäkipsin välillä?
Periaatteessa ei mitään eroa, lukuun ottamatta tietysti paksuutta ja että 9 mm kattokipsillä on yleensä erilainen reuna.

Mutta olisin sijoittanut tavallisiin kipsilevyihin seiniin. niistä tulee huomattavasti vahvempia.

Onko mitään, joka estäisi ulkokäyttöön tarkoitetun kipsin käytön myös sisätiloissa? Onko jotain muuta, mikä erottaa sen, kuin että siinä on kestävämpi pinta?

Mikä sinänsä voi olla hyvä autotallissa :)

almby sanoi:
Onko mitään, mikä estäisi käyttämästä ulkokipsiä myös sisätiloissa? Onko erona vain kestävämpi pinta?

Mikä voisi olla hyvä autotallissa :)
No, uudet ulkokipsit ovat hometta estävästi käsiteltyjä, ja niissä sanotaan, ettei niitä tule käyttää sisätiloissa. Mutta autotallissa voi ehkä toimia, siellä mahdolliset päästöt eivät ehkä haittaa niin paljoa. Sitten niitä ei voi maalata myöskään.

Mutta jos kyseessä on kattokipsi, en suosittele laittamista seinälle, siitä tulee heikko. Ulos tarkoitettu kipsi on vahvempaa, vaikka vahvuus on sama.

Olen katsellut hieman ja ymmärtänyt, että 9 mm on vanha sisätilakipsin mitoitus. Oletan, että Sävsjö Trähus (talotoimittajamme) käyttää omia kanaviaan saadakseen sitä edelleen. Heidän taloissaan kipsin kantavuus ei ole ratkaisevaa, koska kaikissa seinissä on raakapontti takana.

Harmillista minun tapauksessani on, että olen jo alkanut asentaa 9 mm kipsiä (joka jäi yli) autotallin puolelle seinälle, enkä ole kovin innokas repimään sitä alas :( Mieluummin laitan ulkokipsiä sen seinän muuhun osaan ja päälle vielä 13 mm kerros ja muualla autotallissa. Sitten seinä kestää ehkä myös jonkun hyllyn :)

Milkshaken
Jos aiot laittaa hyllyjä ja ehkä muita tavaroita, niin suosittelisin laittamaan kortla atau OSB-levy taakse sen sijaan.... Se hullu, joka rakensi minun autotallin, rakensi vain tavallisen runkorakenteen ja sitten kaksi kerrosta kipsiä siihen... On kamalaa kiinnittää tavaroita, täytyy koko ajan sopeutua runkoihin. Joskus minun täytyy laittaa lauta tai muu levy eteen ja sitten kiinnittää se, mitä haluan seinille... Ja se on paljon, mutta olen joutunut unohtamaan tämän renkaat + vanteet, polkupyörät ym. ym.... huonon kestävyyden takia... Siis kipsi mielellään paloturvallisuuden vuoksi, mutta älä unohda laittaa jotain kiinnitettävää taakse ENNEN kuin ruuvaat kipsin paikoilleen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.