Voiko kipsilaastia käyttää lastulevyille?

Miksi haluat tehdä sen?

Haluan karkeasti rapatut sisäseinät ja olen nyt poistanut tapetit. Tulinkin epävarmaksi, kun näin, että tapetin alla oli lastulevyä. Kipsilevy ei pitäisi olla ongelma, mutta olin hyvin epävarma siitä, miten tämä toimii lastulevyllä...

Etkö voi poistaa lastulevyn myös, tai ensin kipsata ja rappata sen päälle?

Mja.. mutta tämä koskee melko pientä hallia.. Missä kävi ilmi, että kolme neljästä seinästä oli melkein täysin uusia lastulevyjä, joissa oli vain yksi kerros tapettia.. Joten tuntuu siltä, että jos lastulevyjä ei voi tasoittaa, laitan varmaan tapetin tilalle. Mahdollisesti maalaan sen myöhemmin maalilla, jossa on sellaisia jyviä - eräänlainen kompromissi.
Tuntuu vähän tuhlaukselta poistaa niin hienot lastulevyt, enkä mielelläni halua tehdä hallia pienemmäksi kuin se on kipsilevyjen avulla. Lisäksi ovet ja ovenkarmit ovat alkuperäiset - eli todella vanhat - ja luulen, että minulla on vähän ongelmia niiden sovittamisessa takaisin (olen vain iloinen amatööri) siinä tapauksessa, että laitan kipsilevyn olemassa olevien seinien päälle..

En olisi uskaltanut putsata suoraan spånin päällä, mutta toisaalta en olekaan koskaan kokeillut.

Onnea matkaan!

en usko että on ongelma saada kipsilaasti tarttumaan, mutta on olemassa riski, että saumojen väliin tulee halkeamia levyjen välillä, lastu on elävä materiaali, joka turpoaa/kutistuu eri kosteuspitoisuuksilla.

Tuhannet kiitokset vastauksistanne! Kyllä, tuntuu siltä, että minun on valittava tapetointi kuitenkin. Se on vanha talo, joten se liikkuu melko paljon jo nyt ja arvelen, että huonosti onnistunut rappaus on jälkikäteen hankalampi korjata kuin tapetoitu seinä.. Joten valitettavasti täytyy varmaankin tulla tapetit.. Kipsilaasti pitäisi kyllä kestää tietyn verran liikkumista.. mutta en uskalla ottaa riskiä.. Jospa vain tietäisi, että joku on jo tehnyt sen ja saanut hyvän tuloksen, niin se olisi eri asia! :)

Se toimii hyvin, tein sen oikaistakseni vinon seinän ja ajattelin laittaa kipsilevyn päälle seuraavassa vaiheessa. Kuitenkin, kuten sanottu, jos lastulevy liikkuu, pelkkä kipsilaasti lastulevyn päällä ei luultavasti ole kestävä ratkaisu.

• Seinä, jota on oikaistu; valmis seuraavaan vaiheeseen, jossa kipsilevy asennetaan. Katossa puupaneelit ja lattia osittain peitetty.
  • Sned vägg i ett rum som har täckts med gipsskiva och gipsbruk, taket är ofärdigt med synliga träreglar och plats för isolering.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.