Hei,
asun 70-luvun rinneratkaisullisessa talossa ja aion remontoida takkahuoneemme. Katossa on tällä hetkellä paneelilautoja kiinnitettynä valettuihin lautoihin (betonipalkisto), ja olen ajatellut korvata paneelilaudat kipsilevyillä saadakseni kauniin ja tasaisen katon. Koko prosessia hankaloittaa se, että katossa kulkee myös putkia pattereita varten.

Olin aluksi ajatellut purkaa paneelilaudat, asentaa uudet koolaukset 30 cm välein ja sitten laittaa kipsilevyt niiden päälle. Mutta koska putkiklemmarit on kiinnitetty paneelilautoihin, se teki asiasta monimutkaisemman. Mitä jos en voi kiinnittää uutta putkiklemmaria betonikattoon ilman, että joudun siirtämään putkia?

Toinen ajatukseni oli kiinnittää kipsilevyt suoraan paneeleihin, mikä olisi luultavasti helpointa. Mutta epäilin sitten, kestävätkö sekä valetut laudat että paneeli painon. Mietin, pitäisikö porata ja kiinnittää naulatulpat, jotta paneelilaudat kiinnittyisivät paremmin kattoon, mutta se olisi valtavan paljon poraamista...joten aloin miettiä kaiken purkamista uudestaan...jne...vähintäänkin neuvoton. :)

Mitä sinä tekisit? Kiitollinen neuvoista!

Huoneen katossa olevat paneelilaudat, seinällä putkia ja patteri, lattialla puupaneeleja ja työkaluja, huoneen nurkkaosassa. Katto 70-luvun kellarikerroksessa; osittain poistettu valkoisia paneelilautoja, näkyvät betonipalkit ja puiset tukipuut. Katto, jossa on puiset paneelit ja niihin kiinnitetyt putket; putket kulkevat vaakasuunnassa katon läpi, kiinnikkeet näkyvät selvästi. Suteriaanitalon katto, jossa on puupaneeleja ja näkyviä betoni- ja puupalkkeja. Kattopaneelit on maalattu valkoisiksi ja niissä on roikkuva johto.

En yrittäisi kajota lämmitysputkiin. Se tulee kalliiksi, hankalaksi ja ei erityisen hyväksi, koska ne kulkevat seinän läpi oikealla tasolla. Helpoin ratkaisu on, jos voit asentaa kipsilevyt alapuolelta puupaneeliin. Puupaneeli ja 13 mm kipsilevy painavat suunnilleen saman verran, yhteensä noin 24 kg per neliömetri. Minun on vaikea kuvitella, etteivät olemassa olevat kiinnitykset kestäisi tätä kuormaa.

Lisäsin muutaman ylimääräisen ruuvin paneeliin joissakin paikoissa siltä varalta, että naulat irtoaisi vähän, laitetaan sitten kipsi päälle, tuntuu helpommalta. Kiitos avusta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.