Olen täysin aloittelija mitä tulee remontointiin. En ole täysin avuton, mutta en ole koskaan tehnyt mitään suurempia töitä aiemmin. Nyt olen muuttamassa hieman halliani ja ajattelin laittaa Gypsum kipsirappauksen kaikille seinille, ja silloin ilmestyi muutamia kysymyksiä. Yritin saada vastauksia Beijeriltä, mutta heidän internet-yhteytensä tökki, joten he eivät voineet antaa erityisen hyviä vastauksia. He yrittivät löytää vastauksia byggahus.se:stä, joten voin yhtä hyvin kysyä itse =)

Minulla on melko suuri sekoitus materiaaleja seinissä. Uusia kipsilevyjä, maalattua betonia, jonka alla on todennäköisesti ohut kerros rappausta, maalattu lasikuitutapetti betonissa, puuta, vanha kipsilevy, jossa on ollut tapetti.

Mille pinnoille minun tulisi levittää pohjuste? Minulla on noin 25-30 neliömetriä seinää, joka tulee rapata, ja pohjuste riittää vain 20 neliömetriin. Koska se ämpäri maksoi melkein 900 kruunua, en helstikään halua ostaa toista. Joten minun täytyy valita tarkkaan, mihin levitän pohjusteen. Käsittääkseni pohjuste tulisi levittää pinnoille, jotka eivät ime, eli betonille? Mutta jos niin on, eikö kipsilevyt ime jotakin kosteutta rappauksesta, joten se irtoaa? Vai tarvitsevatko kipsilevytkin pohjusteen? Vai onko imevä alusta sitä, mitä halutaan rapatessa?

Mitä työkaluja minun tulisi olla, jotta kaikki sujuisi mahdollisimman sujuvasti ja tasaisesti ja siististi? Tavallinen leveä lasta, siinä tapauksessa mikä pituus olisi suositeltavaa, jotta se ei olisi liian raskasta ja hankalaa? Vai leveä lasta kaksoiskahvalla?

Sinun pitäisi pärjätä ilman pohjustusta, paitsi jos kyseessä on puu, johon sinun pitäisi kiinnittää kipsi. Muuten voit vain levittää sen päälle.

Käytä lastaa tai "skånska" levittäessäsi ja sitten tasoita tavallisilla tasoitteilla. 45 cm pitäisi riittää.
Jos seinä on liian epätasainen, kiinnitä muutamia laastia linjareikiä kipsiin sopivin välein seinän yli narun mukaan, jonka kiristät koko seinän yli. Vedä sitten pitkällä suorakehyksellä.