Olen täysin aloittelija mitä tulee remontointiin. En ole täysin avuton, mutta en ole koskaan tehnyt mitään suurempia töitä aiemmin. Nyt olen muuttamassa hieman halliani ja ajattelin laittaa Gypsum kipsirappauksen kaikille seinille, ja silloin ilmestyi muutamia kysymyksiä. Yritin saada vastauksia Beijeriltä, mutta heidän internet-yhteytensä tökki, joten he eivät voineet antaa erityisen hyviä vastauksia. He yrittivät löytää vastauksia byggahus.se:stä, joten voin yhtä hyvin kysyä itse =)

Minulla on melko suuri sekoitus materiaaleja seinissä. Uusia kipsilevyjä, maalattua betonia, jonka alla on todennäköisesti ohut kerros rappausta, maalattu lasikuitutapetti betonissa, puuta, vanha kipsilevy, jossa on ollut tapetti.

Mille pinnoille minun tulisi levittää pohjuste? Minulla on noin 25-30 neliömetriä seinää, joka tulee rapata, ja pohjuste riittää vain 20 neliömetriin. Koska se ämpäri maksoi melkein 900 kruunua, en helstikään halua ostaa toista. Joten minun täytyy valita tarkkaan, mihin levitän pohjusteen. Käsittääkseni pohjuste tulisi levittää pinnoille, jotka eivät ime, eli betonille? Mutta jos niin on, eikö kipsilevyt ime jotakin kosteutta rappauksesta, joten se irtoaa? Vai tarvitsevatko kipsilevytkin pohjusteen? Vai onko imevä alusta sitä, mitä halutaan rapatessa?

Mitä työkaluja minun tulisi olla, jotta kaikki sujuisi mahdollisimman sujuvasti ja tasaisesti ja siististi? Tavallinen leveä lasta, siinä tapauksessa mikä pituus olisi suositeltavaa, jotta se ei olisi liian raskasta ja hankalaa? Vai leveä lasta kaksoiskahvalla?

Sinun pitäisi pärjätä ilman pohjustusta, paitsi jos kyseessä on puu, johon sinun pitäisi kiinnittää kipsi. Muuten voit vain levittää sen päälle.

Käytä lastaa tai "skånska" levittäessäsi ja sitten tasoita tavallisilla tasoitteilla. 45 cm pitäisi riittää.
Jos seinä on liian epätasainen, kiinnitä muutamia laastia linjareikiä kipsiin sopivin välein seinän yli narun mukaan, jonka kiristät koko seinän yli. Vedä sitten pitkällä suorakehyksellä.

No joo, onhan siinä eri tapoja, tämä on yksi.

Niin, en tiedä mitään, joten olen kiitollinen kaikista ehdotuksista, joita saan.

Hmm, ehkä pohjustetta ei tarvita missään vaiheessa? Mutta millainen pohja tarvitaan, kun levitetään rappausta? Pitäisikö sen imeä vain sopivasti? Ja imeekö maali pinnassa oleva betoni? Vai betoni, lasikuituverhoilu ja sitten maali? Tietämykseni mukaan noille materiaaleille ei tarvitse imeytymistä.
Puu ja kipsi voin ymmärtää, että ne imevät. Mutta imevätkö ne liikaa, jotta voisin vain levittää laastia suoraan, vai pitäisikö ensin hieman suihkuttaa vettä?

Seinä ei ole kovin epätasainen, haluan vain päästä eroon lasikuitutapetin rakenteesta ja saada yhtenäisen seinän kaikkialle. Mutta onko mitään vinkkejä, miten onnistua saamaan 3mm paksu rappaus koko seinälle? Vai onko se vain tuntemuksen varassa?
Pitäisikö koko seinä tehdä kerralla vai voiko jatkaa seuraavana päivänä ilman, että syntyy rumia saumoja? Pitäisikö aloitus- ja lopetuskohdat mieluummin olla nurkassa sauman piilottamiseksi?

Tulee hirveä määrä kysymyksiä, mutta olen todella pettynyt kauppaan, missä vain mumistiin ilman selkeästi antamatta vastauksia. He kuulostivat epävarmoilta kaikesta. Toivottavasti joku voi antaa minulle hieman enemmän apua täällä.

Olen levittänyt gypsum kylpyhuoneessani, jossa oli maalattua rappausta, poistettuja tapetteja, tiiltä ja kaakelia, ja se on edelleen paikoillaan :) Jos epäilet, että alusta on liian kuiva, niin voit esikostuttaa sen mieluusti. Mitä tulee tasaisen kerroksen saamiseen, täytyy varmaan mennä tunteen mukaan. Jotta voisit tasoittaa sen jälkeenpäin, voit hangata sitä isolla märällä sienellä, kun se on "tahmaton" niin sanotusti.

Ei se ole helppoa olla aloittelija. Lähetin sähköpostia myös Maxitille ja yritin saada vastausta sieltä. Mutta he neuvoivat minua laittamaan pohjamaalin ja asentamaan verkon, jotta se pysyisi kiinni hyvin. Tietysti he sanovat niin, sillä he haluavat myydä tuotteita ja he ovat tuplavarma mielessään. Silloinhan ei voi mennä pieleen.

Se, mitä tarvitsisin, on muiden kokemus siitä, mitä he ovat tehneet, mikä on toiminut, kuten lajsiiwan. Ehkä minun olisi pitänyt antaa ketjulle toinen nimi, niin ehkä useammat olisivat jakaneet kokemuksiaan.

Ehkä olen turhaan huolissaan, mutta minulla ei ole kokemusta rappauksesta tai laastista tai mistään, joten en tiedä kuinka hyvin se todellisuudessa kiinnittyy seinille.

Toinen asia, jota kannattaa miettiä, on sekoittaa huolellisesti ja pitkään, sillä silloin se kiinnittyy paljon paremmin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.