Hei kaikki, toivon saavani vastauksia täältä kun olen jo etsinyt internetistä...

Haluan ensin sanoa, että en tiedä mitään rakentamisesta tai puusepäntyöstä, mutta ajattelin, että joku täällä, joka on asiantunteva, voisi olla halukas auttamaan minua.

Olen ajatellut laittaa kiipeilyseinän kotiin. Kyseessä oleva seinä on kipsilevyseinä, minkä vuoksi ajattelin laittaa vanerilevyn paremman kiinnityksen saamiseksi (mikä on myös suositeltu yrityksen puolesta, joka myy kiipeilyotteita).
Voinko kiinnittää vanerilevyn suoraan seinään? Vai täytyykö minun rakentaa puukehikko (joka kiinnitetään seinään), johon kiinnitän vanerilevyn?

Olen ajatellut käyttää metalliankkureita kiinnittääkseni vanerilevyn seinään (tai puukehikkoon), onko tämä hyvä vai huono? Voiko näitä edes asentaa suoraan kipsilevyyn, kun en tiedä, mitä sen takana on?

Onko täällä joku, joka haluaisi antaa minulle vinkkejä miten tehdä tämä? Koska en ole asiantunteva ollenkaan, tuntuu erittäin monimutkaiselta rakentaa puukehikko, mutta vanerin kiinnittäminen suoraan seinään minun pitäisi kyllä pystyä tekemään.

Toivon, että olen selittänyt tarpeeksi hyvin, muuten lähetä kysymyksiä niin yritän parhaani vastata niihin. Kiitos etukäteen!

Jos aiot käyttää kunnollisia oteosia, ne kiinnitetään M10-ruuveilla vanerin takapuolelle kiinnitettyihin lyöntimuttereihin. Koska ruuvit menevät vanerin läpi, sinun täytyy jättää etäisyys taakse olevaan seinään, muuten kiinnität ne myös kipsilevyyn. Vaikka kipsi on pehmeää, M10-ruuvi ei mene läpi ihan noin vain.

Jos aiot käyttää enemmän "leikkioteita", ne kiinnitetään tavallisilla puuruuvilla, ja voit periaatteessa kiinnittää vanerin suoraan kipsiin ja kiinnittää oteet siihen. Mutta kipsiseinä ei ole kaunis sinä päivänä kun irrotat kiipeilyseinän.

Mutta ei ole vaikeaa kiinnittää vanerilevyä tukirimarakenteeseen. Hyödynnä olemassa olevan seinän tukirakenteita.
Osta tukirimoja, joiden koko on 45x45 ja sahaa ne hieman lyhyemmiksi (muutaman mm) kuin huoneen korkeus. Etsi olemassa olevan seinän tukirakenteet. Kiinnitä uusi tukirima kipsilevyn päälle jokaisen olemassa olevan tukirakenteen kohdalle. Tukirakenteet ovat yleensä 30 cm, 45 cm tai 60 cm välein, joten löydät helposti loput kun löydät yhden. Kiinnitä uudet tukirimat ruuveilla 100x5 mm, tai ehkä 120x5 mm jos se on paksu seinä. Kiinnitä sitten lyhyet tukirimapalat pystyssä olevien tukirakenteiden väliin lattian ja katon suuntaisesti. Sitten voit kiinnittää vanerin.

• Tykkään
Totte_S
  • Laddar…
Okei kiitos vastauksesta!
On joitakin jatkokysymyksiä sitten..
Kahvat on tarkoitettu leikkiin ainoastaan, mutta niitä ei varmaan käytetä päivittäin. Kuitenkin haluan, että ne kestävät ainakin vähintään 60kg (onko tämä mahdollista?) kun niitä käytetään, siksi haluan tietysti asentaa ne turvallisesti mutta en halua tehdä siitä valtavaa projektia...
Miten löydän missä olemassa olevat koolaukset sijaitsevat? (Tyhmä kysymys :oops:)

Rakensin yksinkertaisemman kiipeilyseinän edellisessä talossa. Otin alas kipsilevyn ja laitoin OSB-levyn ja sen päälle remonttikipsin, jotta seinä olisi suunnilleen tasapaksu. Sitten tapetti puukuvioinnilla ja samanlaista puuta olevat otteet. Siitä tuli oikeastaan todella tyylikäs. Alkuperäinen ajatus oli jonkinlainen kivikuvio. Kiinnitin otteet kahdella ankkuriruuvilla. Se pitää hyvin. M10 on varmaan hyvä, jos haluaa helposti siirtää otteita.

Jos löydät koolaukset kipsin takaa, voit kiinnittää levyn niihin ruuveilla. Vähän voimakkaammalla magneetilla voit löytää kipsiruuvit.

• Tykkään
Dheri
  • Laddar…
D Daniel 109 sanoi:
Rakensin yksinkertaisemman kiipeilyseinän edellisessä talossani. Otin kipsilevyn pois ja laitoin OSB-levyn, jonka päälle remonttikipsi, jotta seinä olisi kohtalaisen tasapaksu. Sitten tapetti puukuvioinnilla ja puun kaltaisia otteita. Siitä tuli todella hieno. Alun perin ajatus oli jonkinlainen kivikuvio. Kiinnitin otteet kahdella ankkuriruuvilla. Se pitää hyvin. M10 on varmaan hyvä, jos haluaa kätevästi siirtää otteita.

Jos löydät koolaukset kipsin takaa, voit ruuvata levyn niihin. Voit löytää kipsiruuvit hieman vahvemmalla magneetilla.
Tämä on vuokra-asunnossa, johon ajattelin aloittaa tämän projektin, joten luulen, etten todennäköisesti saa poistaa kipsilevyä, ja jos teen niin, minun on palautettava se paikoilleen, kun muutan sieltä pois.

Siksi haluaisin mieluiten laittaa vanerilevyn suoraan seinään, koska sen palauttaminen ennalleen on helpointa myöhemmin. Puukehikon rakentaminen tuntuu hieman yliampuvalta, koska tiedän kuinka vähäistä otteilla tullaan kiipeilemään... :surprised::thinking:

PNO PNO sanoi:
Jos aiot käyttää kunnon otteita, ne kiinnitetään M10-ruuveilla taustapuolen vanerilevyn upotettuihin muttereihin. Koska ruuvit menevät levyn läpi, sinun täytyy olla etäisyys seinään takana, muuten sinun on ruuvattava myös kipsilevyyn. Vaikka kipsi on pehmeää, M10 ei varmaankaan mene läpi miten sattuu.

Jos aiot käyttää enemmän "leikkiotteita", ne kiinnitetään tavallisilla puuruuveilla, ja silloin voit periaatteessa ruuvata vanerin suoraan kipsiin ja kiinnittää otteet siihen. Mutta kipsiseinä ei ole kaunis sinä päivänä, kun irrotat kiipeilyseinän.

Mutta vanerin tukeminen ei ole vaikeaa. Hyödynnä olemassa olevan seinän runkokehikko.
Osta 45x45 kokoiset tukipuut ja leikkaa ne hieman lyhyemmiksi (muutama mm) kuin kattokorkeutesi. Etsi olemassa olevan seinäsi runko. Ruuvita uusi tukipuu suoraan kipsin ulkopuolelle jokaisen olemassa olevan rungon yli. Runkopuut ovat yleensä 30cm, 45cm tai 60cm välein, joten löydät helposti loput kun löydät yhden. Ruuvita uudet tukipuut ruuveilla 100x5mm, tai ehkä 120x5 jos seinä on paksu. Ruuvita sitten lyhyitä tukipuita pystysuorien tukipuiden väliin lattiaa ja kattoa pitkin. Sitten voit laittaa vanerin paikoilleen.
Okei kiitos vastauksesta!
Minulla on muutama lisäkysymys..
Otteet on ajateltu vain leikkikäyttöön, mutta niitä käytetään varmaankin harvakseltaan. Haluaisin kuitenkin, että ne kestävät vähintään 60kg (onko tämä mahdollista?) kun niitä käytetään, joten haluan tietysti asentaa ne turvallisesti mutta ilman suurta projektia...
Miten löydän, missä olemassa olevat rungot sijaitsevat? (Tyhmä kysymys :oops:)

Magnetilla löydät olemassa olevat ruuvit. Ne ovat koolauksessa. Koolaukset ovat varmasti CC60:llä.

• Tykkään
Sharon Hajny
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.