Milkshaken sanoi:
Faktiskt kan man tillverka konsoller av spillet för att hålla uppe MDF,n på mitten.... (Tänk fönsterkonsoll)

Blir ett snyggt inslag i en bokhylla...
Är inte riktigt med på hur du menar. Min bokhylla kommer ha sidostycken som hyllplanen fästes i. Hur är det du tänker med en konsol och hur hade du gjort den? Bara ett vanligt L som håller upp hyllplanet i mitten?

Grejen är att jag inte tänkte ha någon baksida på hyllan utan synlig vägg, vilken är en putsad tegelvägg. Meckigt att precisionplacera konsoler då jag garanterat kommer träffa precis i kanten mellan tegelsten och bruk. Regeln om livets jävlighet, eller vad heter det?

P
Jos et aio käyttää takasivua, ihmettelen, miten aiot ruuvata pari lastulevyä lyhyt sivu? Aiotko käyttää samaa ratkaisua kuin Ikea? Jos olisit käyttänyt MDF:ää, ne voidaan ruuvata yhteen juuri lyhyt sivu.

Pablo sanoi:
Käytä "the sagulator" nähdäksesi, kuinka paljon taipumaa saat eri materiaaleilla, paksuudella, syvyydellä ja kuormalla.

[linkki]
Mukava sivu, mutta en löytänyt chipboard (spånskiva) materiaalina. Voisiko se olla nimeltään jotain muuta?

Myöskään particle board ei ole mukana.

TheStills sanoi:
Jos et aio laittaa taustaa, mietin, kuinka aiot kiinnittää parit lastulevyt lyhyeltä sivulta? Aiotko käyttää samaa ratkaisua kuin Ikea? Jos olisit käyttänyt MDF:ää, ne voidaan ruuvata yhteen juuri lyhyeltä sivulta
Hyvä ajatus! Tarkoitatko, että Ikean ratkaisu tappeineen esiporattuihin reikiin ei toimi niin hyvin MDF:llä? En ole itse asiassa ajatellut asiaa vielä niin pitkälle. Kiinteät hyllytasot ovat vakaampia, mutta eivät ole joustavia.

Ehkä ajattelen, että jotkut hyllytasot ovat kiinteitä kestävyyden vuoksi ja jotkut ovat siirrettäviä.

MDF. Ei mitään muuta, jos haluat pinnan ilman liikaa työtä. Muista esiporata ja upottaa ruuvatessa tai vaihtoehtoisesti käyttää keksiliitoksia.. Sekä liimata liitokset tietenkin.

Milkshaken
nimhed sanoi:
En ole oikein mukana siinä, mitä tarkoitat. Kirjahyllyssäni tulee olemaan sivuosat, joihin hyllyt kiinnitetään. Miten ajattelet sen konsolin ja miten olisit sen tehnyt? Vain tavallinen L, joka tukee hyllyä keskeltä?

Juttu on se, etten ajatellut laittaa hyllyyn taustaa, vaan näkyvissä oleva seinä, joka on rapattu tiiliseinä. Vaikea sijoittaa konsolit tarkasti, koska osun varmasti tiilen ja laastin reunaan. Elämän julmuuden sääntö vai miksi sitä kutsutaan?
Voit tehdä ne kolmion muotoisiksi, L-muotoisiksi, koristeellisiksi tai miten tahansa, vain sahaat ne niin kuin haluat niiden näyttävän... Etkö ole koskaan nähnyt ikkunapenkin konsolia sivulta? En tietenkään suosittele L-muotoisena... Koska se on heikoin...

Onko mitään hyvää ratkaisua siirrettävillä hyllyillä ja MDF:llä? Onko se vain IKEA-ratkaisu?

P
nimhed sanoi:
Hyvä ajatus! Tarkoitatko, että Ikean ratkaisu tapeilla esiporatuissa rei'issä ei toimi niin hyvin MDF:n kanssa? En ole itse asiassa pohtinut tätä vielä. Kiinteät hyllytasot ovat kyllä vakaampia, mutta eivät joustavia.

Ajattelin ehkä, että jotkut hyllytasot olisivat kiinteitä kestävyyden vuoksi ja jotkut siirrettäviä.
Ei, en sanonut sitä. Sanoin, että naulata ja ruuvata lastulevyn lyhyelle sivulle on todella vaikeaa, ellet käytä niitä erikoistappeja, joita IKEA:lla on. Mutta ne maksavat myös, ja silloin lähestyt MDF:n hintaa. Kaikki mikä toimii lastulevylle toimii myös MDF:lle, mutta voit käyttää yksinkertaisia ruuveja MDF:n kasaamiseen. Puutappeja kannattaa ehkä käyttää molemmissa tapauksissa.

TheStills sanoi:
Ei, sitä en sanonut. Sanoin, että lastulevyn päätyyn naulaaminen ja ruuvaaminen on himla vaikeaa, ellei käytä niitä IKEA:n erikoistappeja. Mutta niillähän on hintansa ja lähestyt kustannuksiltaan MDF:ää. Kaikki, mikä toimii lastulevyn kanssa, toimii MDF:n kanssa, mutta voit käyttää tavallisia ruuveja MDF:n kiinnitykseen. Puutapit saattavat olla tarpeen molemmissa tapauksissa
Ok, ymmärrän mitä tarkoitat, mutta mielestäni lastulevyyn ruuvaaminen ei ole niin vaikeaa, jos esiporataan ensin. Ja sitä minun on tehtävä riippumatta siitä, käytänkö lastulevyä vai MDF:ää.

Mutta se alkaa kuitenkin kallistua vahvasti MDF:ään.

Sanon epäröimättä MDF...
Ei ole mitään, mikä puhuisi lastulevyn puolesta tällaisissa tapauksissa.
Kyllä, MDF maksaa hieman enemmän, mutta se on jokaisen ylimääräisen euron arvoinen!
Jos haluaa maalatun, sileän pinnan, lastu on arvoton, koska siihen tulee kuitunousua ja koko levyn on spaklattava (pohjustuksen jälkeen, tulee uusi pohjustus päälle) saadakseen melkein sileän/huokosettoman pinnan.
Olen rakentanut paikan päällä vaatekaapin makuuhuoneeseen täysin MDF:stä - sivupaneelit, väliseinät, liukuovet. Sivupaneelit 19 mm ja väliseinät/liukuovet 16 mm. Lisäksi olen rakentanut pari keittiökaappia ja hieman muuta pientä, kun MDF:ää on kerran alkanut käyttää, ei palaa enää muihin materiaaleihin.
Mutta kuten aiemmin sanottu, ole tarkka ja esiporaa sekä uppoa kaikki ruuvit - MDF ei anna yhtään ilmaista tilaa kuten tavallinen puu vaan "työntää ulos" materiaalia - eli jos vedät ruuvin lyhyeen päähän esiporaamatta, levyn molemmille puolille tulee pullistuma. Tämä käyttäytyminen ei ole ainutlaatuista MDF:lle, mutta se näkyy erittäin hyvin.
Toinen MDF:n plussa on, että se on muotopysyvä, eli se ei turpoa/ kutistu vaihtelevassa ilmankosteudessa vaan säilyttää muotonsa. Toisin kuin esim. lastulevy, joka liikkuu paljon.

Ja tyylikäs tapa välttää riippuvia hyllyjä on asentaa pieni lista hyllyn etureunaan/alle ja laittaa esimerkiksi valolista sen taakse.
Tyylikäs yksityiskohta hyllyssä, joka myös edistää toimivuutta. LED-lista on hyvä valinta.

Joo, yksi asia vielä MDF:n hinnasta.
Byggmax on itse asiassa melko kallis MDF:n suhteen, jos sinulla on Beijer lähellä, käy siellä, heillä on alhaisin hinta, jonka olen löytänyt (toistaiseksi ainakin).
19mm MDF maksaa 157kr/neliömetriltä Byggmaxilla, Beijerillä 131. Ja jos sinulla on tili siellä, oletan, että saat hieman alennusta siitä lisäksi.
www.beijerbygg.se , heillä on kohtuullinen tuotekuvasto siellä hintojen kanssa.

nimhed sanoi:
Mukava sivu, mutta en löytänyt chipboard (lastulevy) -materiaalia. Voiko se olla nimeltään jotain muuta?

Myöskään particle board ei ole mukana
Particle board on kyllä mukana. Listan loppupäässä ja koko joukko eri laatuja. Mikä laatu "tavallisella" lastulevyllä on, siitä minulla ei ole aavistustakaan, mutta sen voi varmasti selvittää internetistä.

Pablo sanoi:
Particle board on kyllä mukana. Lista on pitkä ja siinä on paljon eri laatuisia. Minkälaatuinen tavallinen lastulevy on, siitä minulla ei ole aavistustakaan, mutta varmasti voi löytää tietoa internetistä.
Joka etsii, hän löytää.

Minä etsin vain kirjaimeen p asti.

Kokemukseni mukaan sekä MDF että lastulevy alkavat taipua käytettäessä niitä hyllytasoina. Aluksi ne näyttävät suorilta ja siisteiltä, mutta muutaman vuoden kuluttua ne alkavat notkua. Katso esimerkiksi vanhoja Billy-hyllyjä, joissa on kirjoja. Luulen, että noin 60 cm 19 mm paksulla materiaalilla on pisin mahdollinen hyllypituus, jos haluaa sen pysyvän suorana myös parin vuoden kuluttua.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.