Hei.
Asun asumisoikeusosakeyhtiössä, joka on rakennettu vuosina 1959-1960. Olen katsonut piirustuksia ja täällä on vähän erilaisia seinämateriaaleja.
Olen ajatellut ripustaa TV:n seinälle (19 kg), ja se seinä, johon olen ajatellut ripustaa sen, on piirustusten mukaan "tasoseinä".
Mitä olen lukenut foorumilta, se on jonkinlainen kevytbetoniperusta. Olen myös testannut poraamista porakoneella, mikä onnistui ilman ongelmia.
Nyt kysymys: mitä tulppaa minun pitäisi käyttää?
Olen katsonut Essven yleistulppaa tai heidän kevytbetonitulppaansa.
Ajattelin käyttää heidän yleistulppaa 8x50, 4 tai 6 kappaletta. Näillä pitäisi olla vetolujuus 20 kg per tulppa ruuvilla yksinkertaisessa kipsilevyssä, mikä pitäisi olla verrattavissa kevytbetoniperustaan?

https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/875669.pdf

Levyseinä tarkoittaa yleensä kevytbetonielementtiä. Mielestäni sinun pitäisi käyttää kevytbetonitulppaa ja tavallisia puuruuvia. Tärkein kuorma tulee olemaan leikkausjännite ruuvissa, mutta tässä tapauksessa se on merkityksetön. Jos ostat ruuveja, jotka ovat riittävän vahvoja sopimaan TV:n kiinnikkeeseen, sinun ei tarvitse miettiä sitä enempää. Tulpissa ei varmaan ole pienempää syvyyttä kuin 50 mm.

Lankkuseinä tarkoittaa yleensä kevytbetonielementtiä. Käytä kevytbetonitulppia ja riittävän kokoisia puuruuvia, jotka sopivat TV:n kiinnikkeeseen. Kuorma on merkityksetön suhteessa saatavilla oleviin ruuveihin ja tulppiin.

• Tykkään
bjorsi
  • Laddar…
richardtenggren
Selviät varmasti yhdellä ruuvilla, mutta käytä neljä ;)

• Tykkään
bjorsi
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren sanoi:
Pärjäät varmasti yhdellä ruuvilla, mutta käytä neljä ;)
4 riittää ehkä? En ole koskaan kiinnittänyt niin raskaita tavaroita tähän materiaaliin aiemmin.

richardtenggren
Kuten justus kirjoittaa, tapauksessasi kuormitus on merkityksetön, jos yksinkertaistat ruuvin tangoksi (jätät kierteet pois) 4 mm, se kestää alhaiseksi arvioidusti noin 200 kg ennen kuin se leikkautuu poikki.

• Tykkään
bjorsi
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren sanoi:
Kuten justus kirjoittaa, kuormitus on tässä tapauksessa vähäpätöinen, jos yksinkertaistetaan ruuvi tangoksi (otetaan kierteet pois) 4 mm niin se kestää alhaisesti arvioituna noin 200 kg ennen kuin se leikkautuu.
Eli selkokielellä: ”riittää 4 kiinnityspistettä, jos haluat olla erityisen varma käytä 6 kappaletta”
:thinking:

richardtenggren
Juuri niin, mutta oikeastaan kiintopiste, mutta on aina hyvä olla vähintään kaksi, koska se estää pyörimisen.

• Tykkään
bjorsi
  • Laddar…
Että esim. 4mm ruuvi suurilla kuormilla tässä tapauksessa katkeaisi, ei ole todennäköistä. Sen sijaan muovitulppa tai muovitulppa ja reikä kevytbetonissa deformoituvat niin, että ruuvi ja tulppa vedetään vinoon alaspäin. Mutta tarvitaan luultavasti enemmän leikkausvoimaa kuin 19 kg kuormitus.

• Tykkään
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Aivan, reikä on todennäköisesti se, mikä rajoittaa juuri tässä tapauksessa, koska tulpan muodonmuutos tuskin vaikuttaisi. Mutta minulla ei ole materiaaliadata hänen seinästään.

Seinä ei ollutkaan niin huokoinen. Piti naputtaa tulppa sisään vasaralla, vaikka porasin oikealla poranterän halkaisijalla. Nyt kiinnike on paikoillaan.

• Seinälle kiinnitetty musta metallinen teline, kiinnitetty ruuveilla ja plugilla, asetettu puisen pinnan ylle.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.