Hei kaikki kotinikkarit ja ammattilaiset!

Olen tekemässä satulakattoa nykyisen tasaisen vuotavan autotallin katon päälle. Olen palkannut rakennesuunnittelijan tekemään piirustukset ja mitoitukset.

Hän on nyt neljän viikon lomalla, ja pohdin kiinnityksiä pylväiden, harjahirren ja pylväiden sekä kantavan puun välillä.

Minulla on idea laittaa molemmille puolille harjahirttä ja kantavaa puuta materiaalia, jotta saan saman mitan kuin pylväissä, ja vetää sitten kaikki yhteen naulalevyillä. Mutta ankkurinaulat, joita löydän, ovat 40 mm, joten kantavassa puussa kiinnittyy vain 17 mm, ja harjahirteessä 28 mm. Vaihtoehtona tälle olisi "uurtaa" pylväs ja vetää läpi läpivienti pultilla, mutta silloin ei jää paljon materiaalia kiinnitettäväksi, vain 34 mm harjahirren tapauksessa?

Liitän kuvan. Kuva näyttää pylvään alhaalla ja sekä harjahirren että kantavan puun periaatteen "takaa" katsottuna. Kiitollinen vastauksista!
Kaavio, joka näyttää pilarin (90x90) ja niskapalkin (66x315) sekä kantavan palkin (56x225) liitännän rakenteen takaprofiilista.

Käytä kulmarautoja.

fahlis sanoi:
Käytä kulmarautoja.
Ehkä en ymmärrä, kuinka tarkoitat, mutta eikö se ole myös liian vähän kiinnitettävää? pylväässä on 17 mm kiinnitettävää kummallakin puolella harjapalkkia?
Vai olenko hakoteillä?

Tee kuten ajattelit, mutta poraa reiät levyihin niin, että saat läpi 6x80 mm ruuvin pyöreällä kannalla.

Ehkä voisi vaihtaa spikplåten ehdotuksessasi plywoodiin. Ja käyttää jotain muuta kuin ankarskruv.

Hyviä ehdotuksia molemmat! Kiitos avusta!

draparn sanoi:
Ehkä en ymmärrä, miten tarkoitat, mutta eikö sekin ole liian vähän kiinnitettävää? Tolppaan jää 17mm kummallekin puolelle harjapalkkia kiinnitettäväksi?
Vai olenko aivan väärässä?
Periaatteessa näin:

Puinen palkki kiinnitetään pystysuoraan tolppaan metallisella kulmaliittimellä.

Viimeksi muokattu:
Ah, ymmärrän, loistavaa
Nyt minulla on kolme ehdotusta harkittavana!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.