Aion tehdä aukon kantavaan seinään talossa, Seinä on suoraan harjan alla, harjan suuntaisesti. Aukko tulee lähelle päätyä, mieluiten haluaisin välttää pystytolppaa päätyä vasten tilanpuutteen vuoksi.
Liitän paint-vedoksen... Punainen on suunniteltu aukko, Kantavaa seinää vasten minulla on tilaa pystytolpalle.
Rakennusbeskrivningar.se mukaan voin käyttää 66x270 liimapuupalkkia siirtopalkkina. Pystytolpiksi saan 45x145 C14 ensimmäisenä vaihtoehtona.
Päätyseinää vasten haluaisin mieluiten välttää pystytolppaa. Asun tiilikivitalossa, Sisäpuolella seinä koostuu pystypontatusta puusta 2"4. Voisiko joko tehdä aukon pontattuun puuhun ja asettaa palkin sinne niin, että se saa tukea, tai vaihtoehtoisesti tehdä palkkikengän mallin vahvaksi 3 mm pellistä, johon palkki voi nojata? Ja näin luottaa siihen, että pystysuora seinä kestää kuorman?
Miksi ei laittaa palkkia ullakon yläpohjan päälle? Eli yläperän alarungolle. Kattotuoli aivan ulkonäkyisen seinän suuntaan saattaa levätä lankkoseinän päällä tai voidaan kiinnittää siihen?
Se oli ajatus, näin se tehtiin talon toisessa päässä, kun se rakennettiin. Ongelma on, että tuulenpuoleisessa päässä taloa on yksinkertainen laudoituslattia ja se toimii varastona, joten valitettavasti se ei onnistu. Mutta se oli muuten hyvä ehdotus, mutta ajatuksesi perusteella minun pitäisi ilman ongelmia pystyä käyttämään olemassa olevaa päätyseinää kantamaan kuormaa?
Et olekaan paljastanut palkin jänneväliä, mutta se näyttää olevan melko lyhyt matka? Sinullahan on kunnolliset laudat seinässä, joten varmasti tämä voidaan kiinnittää palkkiin. Vaikeaa saada käsitystä näkemättä, miltä se näyttää.
Miten olisi kiinnittää vaaka-asentoinen palkki lautaiseen seinään jakamaan kuormitusta päätyyn ja sitten ripustaa palkki tähän vaakasuoraan palkkiin? Varmasti täysin yliammuttu, mutta se tuskin hajoaa pieniksi palasiksi.
Jänneväli on tuskin 2 metriä, kyllä horisontalipalkki tai rauta, joka jakaa painon 4-5 seisovalle lankulle, riittää kotiin. Pitäisi toimia kunnollisella lataraudalla, johon on hitsattu levy, jonka päälle palkki voi levätä, ja sitten annetaan palkin ulottua seinäänkin.
Niin se tehdään, mieluummin yli- kuin alidimensionointi.
Muutama vuosi sitten tein samanlaisen ratkaisun, käytin teräspalkkia liimapuupalkin sijaan, mutta kiinnitys ja lautarakenne (2"4) olivat samanlaisia.
Laitoin suurimman naulalevyn, jonka löysin, palkkini alle, ja siitä tuli sama periaate kuin MathiasS ehdotti, mutta vähemmän tilaa vievä (voitiin piilottaa kerroksen kipsilevyn alle). Naulalevy jakoi kuorman 4-5 pystysuoralle laudalle.
Pystyin tosin hitsaamaan naulalevyn teräspalkkiini, mutta kun kyseessä on liimapuu, sinun on yritettävä löytää tai valmistaa jonkinlainen kulmalevy, joka tukee liimapuupalkkia.
Jos ajatellaan, että tehdään oma palkkikenkä, tavoitteena saada mahdollisimman matala rakennuskorkeus, jotta gyproc-levy voidaan asentaa päälle. Kuinka ohueksi uskotaan voivan mitoittaa?
Jos lähdetään liikkeelle 500x300 mm pellistä, joka siis ulottuu viiden pystysuoran laudan yli. Se ruuviliimataan puuruuveilla ja rakennusliimalla neliökuviona 50x50.
Kuinka ohutta peltiä voi sitten käyttää? Itse palkkikengän ajattelen sopivan olevan 3 mm, seinälle olisi mukavaa, jos voisi mitoittaa vähän alemmas, Riittääkö 2 mm?
Palkin voi silti antaa mennä seinän sisälle ja tukeutua.
Nyt se on ollut paikoillaan pari päivää eikä näytä pudonneen, joten olen luultavasti onnistunut...
Tein 8 mm levystä, jota jyrsittiin ja johon upotin 3 mm taitetun levyn. Hitsasin kiinni 2 tukea, tosin ylikurssia mutta miksi alimitoittaa. Levy ruuvattiin kiinni 15 ruuvilla jaettuna 4 pystysuoraan lankkuun. Liimasin levyn Bostik-liimalla, joka kestäisi 250kg/m2, joten ruuvit olivat oikeastaan ylikurssia
Kiinnitin palkin palkkikenkään tavallisilla ankkuriruuvilla.
Toisessa päässä upotin pystysuoran 90x90 seinään niin, että kuormitus on täysin piilossa. Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen, 2 kuvaa yleiseen tarkasteluun.