4 717 lukukertaa ·
11 vastausta
5k lukukertaa
11 vastausta
Kiinnitetäänkö parvi kantavaan liimapuupalkkiin?
Kysymykseni liittyy oikeastaan pieneen virheeseen 56 neliömetrin laajennuksen rakentamisessa parvella.
Parvi ulottuu yli 7 m (kantaa liimapuupalkki 220 x 95) ja ajatuksena on kiinnittää parven keskiö liimapuupalkkiin (630 x 115) katossa, jotta parvi olisi tukeva ilman joustoa. Suunnitelmana oli tehdä metallinen kiinnike, johon parvi "roikkuisi" keskeltä, jotta se olisi tukeva.
Nyt pohdin, onko sopivaa porata/ruuvata kantavaan liimapuuhun katossa (betonitiilet katolla) riskin vuoksi vahingoista/halkeamista? Voin kiertää katon liimapuupalkin sisältä, mutta raakapontti estää suurempien kiinnikkeiden kiertämisen.
Onko jollain ideoita, kuinka minun pitäisi tehdä? Vahvoja teräsnauhoja voisi saada ympäri, onko sellaisia? Tai onko parempia ideoita? Onko riskialtista porata reikä pultille keskelle liimapuupalkkiin?
Katso kuva.
Parvi ulottuu yli 7 m (kantaa liimapuupalkki 220 x 95) ja ajatuksena on kiinnittää parven keskiö liimapuupalkkiin (630 x 115) katossa, jotta parvi olisi tukeva ilman joustoa. Suunnitelmana oli tehdä metallinen kiinnike, johon parvi "roikkuisi" keskeltä, jotta se olisi tukeva.
Nyt pohdin, onko sopivaa porata/ruuvata kantavaan liimapuuhun katossa (betonitiilet katolla) riskin vuoksi vahingoista/halkeamista? Voin kiertää katon liimapuupalkin sisältä, mutta raakapontti estää suurempien kiinnikkeiden kiertämisen.
Onko jollain ideoita, kuinka minun pitäisi tehdä? Vahvoja teräsnauhoja voisi saada ympäri, onko sellaisia? Tai onko parempia ideoita? Onko riskialtista porata reikä pultille keskelle liimapuupalkkiin?
Katso kuva.
Meillä on vaatekomeron ripustus, jonka yksi kulma ulottuu eteisaulan yli ja siinä on liimapuupalkki (90x315), joka jännittää noin 4 m aukon sen "roikkuessa". Sitten siinä on liimapuupylväs, 90x90, kiinnitetty kummaltakin puolelta palkkiin naulalevyillä, alas lattiapalkkiin, jossa on muutama voimakkaampi ruuvi, jotka on vedetty lattiapalkin kannattimien läpi pylvääseen.
Minulla ei ole rakennepiirustusta käsillä, mutta naulalevyt on kiinnitetty ankkuriruuvilla, luulen että niitä on 8-10 kpl palkissa ja yhtä monta pylväässä. Ruuvit lattiapalkin kannattimesta pylvääseen ovat luultavasti 6 kpl 6x80, jonkin tyyppisiä ranskalaisia puuruuveja, mutta itseporautuvia "nykyaikaisempia" versioita.
Sinun tapauksessasi luulisin ehdottomasti, että se toimii naulalevyllä niskapalkin molemmilla puolilla ja myös alaosan tukipalkissa. Pylväs liimapuusta tai ruuvatuista kannattimista.
Minulla ei ole rakennepiirustusta käsillä, mutta naulalevyt on kiinnitetty ankkuriruuvilla, luulen että niitä on 8-10 kpl palkissa ja yhtä monta pylväässä. Ruuvit lattiapalkin kannattimesta pylvääseen ovat luultavasti 6 kpl 6x80, jonkin tyyppisiä ranskalaisia puuruuveja, mutta itseporautuvia "nykyaikaisempia" versioita.
Sinun tapauksessasi luulisin ehdottomasti, että se toimii naulalevyllä niskapalkin molemmilla puolilla ja myös alaosan tukipalkissa. Pylväs liimapuusta tai ruuvatuista kannattimista.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Hei ja tervetuloa Byggahus-foorumille!
Joo, niin se ei voi näyttää. Siitä tulee erittäin huojuva. Parasta mielestäni olisi voimakas terästanko, jonka molemmissa päissä on kierteet, joka vedetään sekä harjapuun että parvekepalkin läpi. Jos se ei ole mahdollista, voit teettää U-muotoisen teräskiinnikkeen, jonka voit kiinnittää harjapuun sivuille useilla läpimenevillä pulteilla ja sitten kiinnittää edellä mainitun terästangon sen pohjaan. Jos parveke on 2,5 m syvä, kyseessä on pistekuormitus, joka on noin 11 kN (noin 1100 kg), joten tarvitaan oikeat kunnolliset tarvikkeet. Naulalevy ja ankkurinaula ovat valitettavasti riittämättömiä. Naulalevyjä ei muutenkaan pitäisi käyttää näkyvässä asennuksessa. Olen melko varma, että harjapuu kestää pistekuorman, koska se ei tule keskelle, mutta se riippuu hieman lumivyöhykkeestä..
Joo, niin se ei voi näyttää. Siitä tulee erittäin huojuva. Parasta mielestäni olisi voimakas terästanko, jonka molemmissa päissä on kierteet, joka vedetään sekä harjapuun että parvekepalkin läpi. Jos se ei ole mahdollista, voit teettää U-muotoisen teräskiinnikkeen, jonka voit kiinnittää harjapuun sivuille useilla läpimenevillä pulteilla ja sitten kiinnittää edellä mainitun terästangon sen pohjaan. Jos parveke on 2,5 m syvä, kyseessä on pistekuormitus, joka on noin 11 kN (noin 1100 kg), joten tarvitaan oikeat kunnolliset tarvikkeet. Naulalevy ja ankkurinaula ovat valitettavasti riittämättömiä. Naulalevyjä ei muutenkaan pitäisi käyttää näkyvässä asennuksessa. Olen melko varma, että harjapuu kestää pistekuorman, koska se ei tule keskelle, mutta se riippuu hieman lumivyöhykkeestä..
Talon omistaja
· Skåne
· 5 393 viestiä
Katso ESSVE ruuvia ET-T piilotettuun liitokseen liimapuupalkkeihin.
Ensimmäinen ideasi on siis porata suoraan katon liimapuupalkin läpi (poran reikä 630 mm), miten se vaikuttaa lujuuteen, mitä luulet? Se voi olla mahdollista, jos onnistun saamaan mutterin ja kunnon prikan yläpuolelle.J justusandersson sanoi:Hei ja tervetuloa Byggahus-foorumille!
Kyllä, se ei voi näyttää siltä. Siitä tulee todella horjuva. Paras mielestäni olisi vahva terästanko, joka on kierteitetty molemmista päistä ja vedetään läpi sekä harjapalkin että parvekepalkin. Jos se ei ole mahdollista, voit valmistaa U-muotoisen teräskiinnikkeen, jonka voit kiinnittää harjapalkin sivuille useilla läpimenevillä pulteilla ja sitten kiinnittää edellä mainitun terästangon sen pohjaan. Jos parveke on 2,5 m syvä, kyseessä on pistekuorma, joka on noin 11 kN (noin 1100 kg), joten se vaatii melko tukevat kiinnikkeet. Naulalevyt ja ankkuriruuvit eivät valitettavasti riitä. Naulalevyjä ei muutenkaan saa käyttää näkyvässä asennuksessa. Olen melko varma, että harjapalkki kestää tuon pistekuorman, koska se ei ole keskellä, mutta se riippuu vähän lumivyöhykkeestä..
Olen myös harkinnut u-muotoista teräskiinnikettä kuvaamallasi tavalla, mutta sitten siihen tulee se, että porataan suoraan liimapuun läpi poikittain (115 mm), miten se oikeastaan vaikuttaa liimapuun lujuuteen...?
Parven liimapuu kantaa suurimman osan kuormasta, mutta keskelle tarvitaan lisätuki, ja olen myös varma, että katon liimapuu kestää (jos se on vahingoittumaton tietenkin).
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Liimapuulevyn kestävyyteen vaikuttaa eri tavoin riippuen siitä, miten ja missä poraus tapahtuu. Tällaisella rajatulla reiällä, josta tässä puhutaan, kaukana palkin tuesta ja keskipisteestä, ei ole lainkaan merkitystä. Suurissa liimapuurakenteissa tehdään melko kattavia porauksia. Jos menet katsomaan Träinformationsin verkkosivustoa, voit löytää melko paljon esimerkkejä. Aikakauslehti "Trä", joka ilmestyy säännöllisesti, on erityisen lukemisen arvoinen, jos on kiinnostunut liimapuurakenteista. Porauksen tekeminen kuten olen kuvannut ensimmäisessä esimerkissäni on ehdottomasti paras tapa kestävyyden näkökulmasta. Silloin saat optimaalisen kuormituksen sekä liimapuulle että teräkselle. Teräs on myös ylivoimaisesti paras materiaali parvekepalkin ripustamiseen, koska kyse on vetokuormituksesta. Käytä apuna konepajaa, jotta ruuviliitokset saadaan mitoitettua oikein. Lisäksi tarvitaan paineensietävät teräslevyt (noin 100x100 mm) paksusta materiaalista, jotta paine liimapuurakenteiden pintaa vasten ei tule liian korkeaksi.
Kuulostaa järkevältä, mutta eikö pultin reiän pitäisi olla sitten keskellä liimapalkkia, jotta palkin heikentyminen olisi mahdollisimman vähäistä?J justusandersson sanoi:Liimapuun lujuuteen vaikuttaa eri tavalla riippuen siitä, miten ja missä poraus tehdään. Tällaisella pienellä reiällä, kuten tässä tapauksessa, kaukana palkin tuesta ja keskeltä, ei ole mitään merkitystä. Suurissa liimapuukonstruktiotöissä tehdään melko laajoja porauksia. Jos menet katsomaan Träinformations verkkosivustoa, löydät melko paljon esimerkkejä. Aikakauslehti "Trä", joka ilmestyy säännöllisesti, on erityisen lukemisen arvoinen, jos olet kiinnostunut liimapuusta. Reiän tekeminen, kuten olen kuvannut ensimmäisessä esimerkissäni, on ehdottomasti paras ratkaisu lujuusmielessä. Saat optimaalisen kuormituksen sekä liimapuun että teräksen osalta. Teräs on myös ylivoimaisesti paras materiaali parvekepalkin ripustamiseen, koska kyseessä on vetokuormitus. Hyödynnä konepajan apua niin, että ruuviliitokset mitoitetaan oikein. Lisäksi tarvitaan painetta jakavia teräslevyjä (noin 100x100 mm) kestävästä materiaalista, jotta paine liimapalkkien pintaa vasten ei kasva liian suureksi.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Reikien pitäisi olla pystysuorat ja tietenkin kummankin palkin keskellä. Sano, jos et ymmärrä, mitä tarkoitan, niin piirrän kuvion.
Talon omistaja
· Skåne
· 5 393 viestiä
Katso tätä linkkiä taloon, joka oli mukana TV-ohjelmassa
Husdrömmar.
Koko kerros ja portaat roikkuvat teräsvaijereilla.
https://www.byggahus.se/bergskuben-i-vastra-frolunda-husdrommar
Koko kerros ja portaat roikkuvat teräsvaijereilla.
https://www.byggahus.se/bergskuben-i-vastra-frolunda-husdrommar
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Klikkaa tästä vastataksesi