10 342 lukukertaa ·
34 vastausta
10k lukukertaa
34 vastausta
Kevytbetoni halkesi. Mitä teen nyt?
Polyuretaanivaahto laajenee karmissa. Joskus niin paljon, että sinulla ei ole toimintoa lehdessä (ikkuna/ovi ei avaudu),
holkin kiinnität ensin karmiin. Säädä sisään, kiinnitä ruuvilla.
http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc396392&katnr=1&katsektnr=22
holkin kiinnität ensin karmiin. Säädä sisään, kiinnitä ruuvilla.
http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc396392&katnr=1&katsektnr=22
Kyllä, se toimii, mutta on tärkeää tehdä oikein. Ei ole hyvä idea "ylitäyttää" kaikkea ja mielellään vähän ylimääräistä, ja sitten katsoa, kun se paisuu, ja paisuu, ja paisuu.... :Omycke_nu sanoi:
Olen kokeillut liimata palaset Sikabond AT:llä nyt. Pahin, mitä voi tapahtua, on, että se ei kestä ja minun täytyy putsata se. Olen myös ostanut klipsinauloja (125 mm oli pisin, mitä löysin) ja pitkiä ruuvitulppia, saa nähdä mitä käytän. Kaveri kaupasta arveli, että minun pitäisi porata seinän sisäpuolelle isompi reikä, ruiskuttaa sinne ankkurimassaa ja kiinnittää karmiruuvit siihen, mutta luulen, että kokeilen ensin yksinkertaisempia menetelmiä.
Kokeile sen sijaan erinomaisia ehdotuksia SBH:ltä ja Matti_75:ltä. On todella mukavaa, että saa säädettävyyttä, jonka karmiruuvi/karmihylsy tarjoaa. Jos sinua hermostuttaa ruuvia laittaessa, voit aina laittaa laudan seinän kumpaankin puoleen ja puristaa yhteen yhdellä tai kahdella puristimella! Mutta en usko, että se on tarpeen.uno83 sanoi:Olen kokeillut liimata palat kiinni Sikabond AT:llä nyt. Pahinta mitä voi tapahtua on, että se ei kestä ja minun on kiillotettava se uudelleen. Olen myös ostanut klipsirautoja (125 mm oli pisin, jonka löysin) ja pitkiä naulatulppia, katsotaan mitä käytän. Mies liikkeessä ehdotti, että poraisin reiän, joka on seinän sisällä suurempi, suihkuttaisin sisään ankkurimassaa ja kiinnittäisin karmiruuvi siihen, mutta luulen kokeilevani helpompia menetelmiä ensin.
Ajatukseni on, että saattaa riittää säätää vain toista puolta (on puurunko toisella puolella oven aukkoa), ja sitten vain varmistaa, että kevytbetonipuoli asennetaan suoraan.
Onnistuin nyt saamaan kuvan ruuvista esiin. Se näyttää fiksulta vaihtoehdolta. Seinä on kuitenkin erittäin huokoinen, ja ruuvit eivät olleet kovin pitkiä ellei käytä todella paksua. Ei ongelmia lainkaan porata seinään tavallisella pikateräsporalla, joten olen huolissani, että siitä tulee vain roskaa, jos vetää vähänkin tuollaisesta ruuvista...
MUOKKAA:
Huomaan nyt, että katsoin betoniruuvia, ja että kevytbetoniruuvia on myös, joka on huomattavasti pidempi.
Jos käytän kiinnityslevyjä, ehkä voin jopa käyttää nykyisiä karmiaukkoja... http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc433885&katnr=1&katsektnr=34
Onnistuin nyt saamaan kuvan ruuvista esiin. Se näyttää fiksulta vaihtoehdolta. Seinä on kuitenkin erittäin huokoinen, ja ruuvit eivät olleet kovin pitkiä ellei käytä todella paksua. Ei ongelmia lainkaan porata seinään tavallisella pikateräsporalla, joten olen huolissani, että siitä tulee vain roskaa, jos vetää vähänkin tuollaisesta ruuvista...
MUOKKAA:
Huomaan nyt, että katsoin betoniruuvia, ja että kevytbetoniruuvia on myös, joka on huomattavasti pidempi.
Jos käytän kiinnityslevyjä, ehkä voin jopa käyttää nykyisiä karmiaukkoja... http://katalog.essve.se/webspeed/ka...t_bid=V70&dokid=wc433885&katnr=1&katsektnr=34
Viimeksi muokattu:
Miksi rei'ittää seinää kaikella mahdollisella roskalla ja ehkä silti olla onnistumatta siinä. Oletan, että kevytbetoniseinäsi on 70 mm, aivan kuten ovenkarmi. Jos lähetät minulle sähköpostilla osoitteesi, saat postinkantajan mukana 2 klipsinaulaa ylihuomenna ilmaiseksi, pituus 160–170 mm. Jos asennat karmin oikein, tuskin tarvitsee säätää sitä jälkikäteen. Uudessa rakennuksessa se pitää tehdä, mutta tämä talo on seissyt jo yli puoli vuosisataa.
Kyllä, naulavarsi kesti itse asiassa yli 50 vuotta vanhan karmin kanssa, joten ehkä on parasta käyttää jotakin koeteltua. Sinun kahdella täydennettynä kahdella 125 mm voi olla hyvä. Eikä siellä ole erityisen suurta rakoa myöskään.
Löysin ketjun etsiessäni ideoita karmien kiinnitykseen mit -57 sinibetonitalossani, jossa seinät romahtavat alas pelkästään vihaisesti katsomalla niitä.
On olemassa "uusi järjestelmä" k-raudassa, jossa ostetaan kolmen osan karmiruuvi.
* Holkki
* Paineen tasauslevy
* Kevytbetoniruuvi
Kierretään holkki taustapuolelta karmeihin.
Paina levy sisään, jotta saadaan suurempi pinta-ala, joka on seinäpalan vastassa.
Säädetään holkkeja, kunnes ovi istuu kohtuullisesti (on vaikea saada avautumisleveyttä 100%, kun ei voi painaa sisäänpäin millään tavalla).
Kun ollaan tyytyväisiä, vedetään ruuvit varovasti (~1-1,2dm) seinään.
Se sujui yllättävän joustavasti, mutta jouduin ostamaan L-torx, koska bittipidikkeeni eivät mahtuneet karmireikiin.
Kallista niin perkeleesti, 1500:- sarjasta, jossa noin 100, oli myös 20 ruuville, mutta tarvitsin 24.
Se ei ole yhtä hyvä kuin asentaa puuruoteet, mutta se on parempi kuin porata ja kiinnittää (minulle).
On olemassa "uusi järjestelmä" k-raudassa, jossa ostetaan kolmen osan karmiruuvi.
* Holkki
* Paineen tasauslevy
* Kevytbetoniruuvi
Kierretään holkki taustapuolelta karmeihin.
Paina levy sisään, jotta saadaan suurempi pinta-ala, joka on seinäpalan vastassa.
Säädetään holkkeja, kunnes ovi istuu kohtuullisesti (on vaikea saada avautumisleveyttä 100%, kun ei voi painaa sisäänpäin millään tavalla).
Kun ollaan tyytyväisiä, vedetään ruuvit varovasti (~1-1,2dm) seinään.
Se sujui yllättävän joustavasti, mutta jouduin ostamaan L-torx, koska bittipidikkeeni eivät mahtuneet karmireikiin.
Kallista niin perkeleesti, 1500:- sarjasta, jossa noin 100, oli myös 20 ruuville, mutta tarvitsin 24.
Se ei ole yhtä hyvä kuin asentaa puuruoteet, mutta se on parempi kuin porata ja kiinnittää (minulle).
Kiitos vinkistä!bjozac sanoi:Löysin ketjun etsiessäni kiinnikkeitä karmien kiinnitykseen -57 sinibetonitalossani, jonka seinät kaatuvat vain katsomalla niitä vihaisesti.
K-raudasta löytyy "uusi järjestelmä," jossa ostat kolmiosaisen karmiruuvin.
* Holkki
* Paineentasauksenlevy
* Kevytbetoniruuvi
Kierretään holkki karmien takapuolelle
Painetaan levy sisään, jotta saadaan suurempi pinta-ala vasten seinän palaa
Säädetään holkit, kunnes ovi istuu kohtuullisesti (onhan vaikeaa saada avautumisleveys täsmälleen 100%, kun ei voi painaa sisäänpäin millään tavalla.
Kun on tyytyväinen, kierretään ruuvit (~1-1.2dm) varovasti seinään.
Se sujui yllättävän sujuvasti, mutta minun piti ostaa L-torx, koska bittipidikkeeni eivät menneet karmireikiin.
Kallista kuin s****na, 1500:- noin 100 kpl setille, oli myös 20 ruuville, mutta tarvitsin 24.
Se ei ole yhtä hyvä kuin puureikien asettaminen, mutta se on parempi kuin poraaminen ja täyttäminen (minulle).
Minulla on sama ongelma kevyessä betoniparatiisissamme. Toistaiseksi olen sahannut kevyen betonin pois ja asentanut puureunan, jonka olen kiinnittänyt tulppaamalla ja kipsikittillä, ja sitten ruuvannut karmit siihen, mutta se on melko aikaa vievää (ja pölyistä).
Rakennusveteraani
· Åland
· 2 077 viestiä
Et voi säätää karmia ja jos talo/seinä liikkuu, se halkeaa. Ei tule erityisesti käyttää puusta valmistetuissa ulkoseinissä.
Tämä on toisaalta muurattu rakenne, joten jäljellä on vain säätöongelma.
Tämä on toisaalta muurattu rakenne, joten jäljellä on vain säätöongelma.
Ei sitä voi säätää, mutta samoin edellytyksin kuin minulla, jossa on 7 cm seinä, ei ole mitään saumoja helvetissäkään, että voisit asentaa tarpeeksi suuren tulpan, jotta se pysyy paikoillaan ja olisi tarpeeksi suuri kestämään karmiruuvin ilman, että seinä halkeaa.
Rikollisten karmiruuvejen lisäksi ei ole, mikäli tiedän, yhtään rakennetta, jossa olisi säätövara. Jos käännän asian nurinpäin ja otan, kuten monet muutkin, jotka ovat samassa tilanteessa, alkuperäisolojen mukaiset muuratut naulat seinässä, ei mitään säätötarvetta ole ollut 60 vuoteen. Todennäköisyys, että talo liikkuisi niin paljon, että minun pitäisi säätää nyt verrattuna vuoteen 1957, on mielestäni minimaalinen.
Riskianalyysin ja edellytysten omaa painotusta käyttäen jätin karmiruuvin kokonaan pois listalta, jäljelle jäi k-raudan järjestelmä sekä naula/saumausvaahto, jota pidin helpoimpana.
Rikollisten karmiruuvejen lisäksi ei ole, mikäli tiedän, yhtään rakennetta, jossa olisi säätövara. Jos käännän asian nurinpäin ja otan, kuten monet muutkin, jotka ovat samassa tilanteessa, alkuperäisolojen mukaiset muuratut naulat seinässä, ei mitään säätötarvetta ole ollut 60 vuoteen. Todennäköisyys, että talo liikkuisi niin paljon, että minun pitäisi säätää nyt verrattuna vuoteen 1957, on mielestäni minimaalinen.
Riskianalyysin ja edellytysten omaa painotusta käyttäen jätin karmiruuvin kokonaan pois listalta, jäljelle jäi k-raudan järjestelmä sekä naula/saumausvaahto, jota pidin helpoimpana.