Hei.
Minun piti asentaa uusi ovenkarmi ohueen (~70 mm) sisäseinään kevytbetonista (tai jotain vastaavaa, käytettiinkö kevytbetonia 60-luvulla?). Ostin karmiruuvin ja sopivat kevytbetonitulpat. Mittasin, porasin ja naputtelin tulpan paikalleen. Sitten kun aloin ruuvata karmin kiinni, tapahtui se, mitä vähän pelkäsin. Seinä murtui ja isoja paloja irtosi parin ruuvin kohdalla. En olisi ehkä saanut käyttää karmiruuvi+tulppaa tässä ohuessa seinässä. Vanha karmi oli naulattu kiinni isoilla neliskulmaisilla nauloilla.
Nyt suuri kysymys kuuluu: Miten ihmeessä korjaan tämän? Voinko jotenkin liimata ja vetää irronneen palan paikalleen puristimen avulla? Onko olemassa jotain liimaa, joka voi pitää tällaista huokoista materiaalia kiinni? Voiko tilalle valaa jotain? Ensisijaisesti haluan vain saada seinän näyttämään taas ehjältä edestäpäin. Mitä tulee ovenkarmiin, voin varmaan unohtaa käyttää nykyisiä reikiä karmissa, vaan minun pitää tukkia ne ja porata uudet ja kiinnittää karmi seinään pitkillä naulatulpilla tai vastaavilla. Liitän kuvia tästä riesasta.

• Halkeillut seinä, jossa suuri reikä lähellä ovea. Seinän rakenne näyttää olevan heikko ja mureneva.
  • Seinään kiinnitetyn ovenkarmin ympärillä on iso halkeama ja irronneita betonipaloja.
Luultavasti palat voisi liimata takaisin, mutta parasta on varmasti puhdistaa ne kipsillä tai sementillä.

Onko mitään ideaa, millainen liima voisi toimia? Tavallinen PL400 tai vastaava? Tai jotain erityistä huokoisille materiaaleille?

Jos haluan siistiä kipsillä, onko kyseessä silloin kipsilaasti?

Sinun olisi pitänyt käyttää klipsinaulaa. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListingFlera.aspx?id=9882

Olen juuri käsitellyt ovenkarmia kevytsoraharkkoseinässä. (Piti irrottaa karmi parkettilattian asentamista varten.) Beijerin myymät klipsinaulat ovat valitettavasti liian lyhyitä. Karmissa ollut naula oli noin 160 mm pitkä. Vedon naulan pois seinästä, kopautin sen karmista ulos ja hitsasin ne sitten yhteen. Karmia oli sen jälkeen helppo kiinnittää. Varmuuden vuoksi käytin vielä hieman vaahtomuovia. Onko sinulla yhtään naulaa jäljellä seinässä/karmissa?

Irronneen palan osalta en tiedä, voiko sitä liimata, mutta olen korjannut osia Finjas Puts ja Murbrukilla. Sinun tapauksessasi olisin naulannut muutaman 3 tuuman naulan, kastellut ja korjannut kipsillä ja muurauslaastilla. Naulat auttavat pitämään palasen paikoillaan laastin kovettuessa.

uno83 sanoi:
Onko ideoita, millainen liima voisi toimia? Tavallinen PL400 tai vastaava? Tai jotain erityistä huokoisille materiaaleille?
Ei aavistustakaan, pitääkö PL400, mutta varmasti on olemassa jokin liima, joka pitää. Helpoin tapa on kuitenkin puhdistaa, kuten JanneL kirjoitti.

Ohutsaumaliima tai erikoislaasti kevytbetonille. Jos etsii vähän, löytää sen jopa Bauhausista. 25 pix / kg tai jotain sinne päin.

JanneL sanoi:
Sinun olisi pitänyt käyttää leikkausnaulaa. [linkki]

Olen juuri työskennellyt ovenkarmin kanssa kevytbetoniseinässä. (Jouduin irrottamaan karmin laittaakseni parkettilattian.) Beijerin myymä leikkausnaula on valitettavasti hieman liian lyhyt. Se, joka oli karmissa, oli noin 160 mm pitkä. Vedän naulan seinästä ja naputin sen ulos karmista sekä hitsasin ne yhteen sitten. Minulla ei ollut ongelmia kiinnittää karmia sitten. Varmuuden vuoksi käytin myös hieman tiivistevaahtoa. Eikö sinulla ole mitään jäljellä naulasta seinässä/karmissa?
Jep, sellaiset olivat vanhassa karmissa. Sekä karmi että naula ovat kaatopaikalla. Kevytbetonipaketti karmiruuvilla oli tarkoitettu hieman paksummille seinille :)

Kuinka monella naulalla karmia kiinnitettiin?

neljä, luulen. Mahdollisesti kolme, jos yhdessä reiässä puuttui. Toisella puolella karmin on puurunko, joten siinä ei ole ongelmaa. Vain toinen puoli pitää kiinnittää kevytbetoniin.

Eikö voisi porata pisimmälle saatavilla olevalle naulatulpattille ja laittaa "tulpat" sisään, asettaa välikappaleet ja naulata karmit kiinni? Mutta ehkä leikkausnaula on parempi? Näyttää siltä, että Gunnebo valmistaa 175 mm pitkiä, kysymys on missä niitä löytää.

Poika hitsasi minun naulat. Lähetä PM osoitteella. Luulen, että minulla on kaksi ylimääräistä.

Käytä programahylsaa kevytbetoniruuvin kanssa.

Voit liimata palan tavallisella kakelfix:llä. Kastele ensin. Riski on, että siitä tulee alkuperäistä paksumpi tietysti. Sen jälkeen voit naulata ja kiinnittää karmin pysyvästi saumausvaahtolla.

S
Polyuretaanivaahto ei ole koskaan hyvä ikkunoille ja oville.

SBH sanoi:
fogskum ei ole koskaan hyvä ikkunoille ja oville
Miksi ei?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.