Hei,

Olen jo pitkään lueskellut foorumia ja saanut paljon hyviä vinkkejä. Nyt olen kerännyt rohkeutta luodakseni oman ketjun (ja toivon että se on oikeassa paikassa).

Joka tapauksessa.. Olemme äskettäin muuttaneet taloon ja suunnittelemme nyt kunnostettavan kellaritilaa, joka on aiemmin toiminut öljy-/pelletvarastona.

Olen purkanut vanhan pelletistä tehdyn säiliön ja sen vieressä on paikka, josta rappaus on irronnut. Aloin irrottaa lisää löysää rappausta ja huomasin, että irtoava rappaus oli osittain mustaa (katso kuva). Ensin huolestuin, että kyseessä olisi hometta, mutta tarkemmalla tarkastuksella rappaus vaikuttikin itsessään mustalta. Se on vähän asfaltin kaltaista. Tiedän, että asfalttia käytetään talon ulkopuolella kellareissa, mutta en ole löytänyt tietoa, että sitä käytettäisiin myös sisäpuolella.

Kyseessä oleva seinä on väliseinä ja yleisesti ottaen tila on hyvin kuiva (vain yksi ulkoseinä ja se on maanpinnan yläpuolella, lisäksi pannuhuone vieressä lämmittää vähän). Eristeetön betonilaatta, joten kosteus tulee todennäköisesti siltä kautta.

Alustavat kysymykseni siis:

1. Tietääkö joku, mitä tuo musta rappaus on? Haluaisin mielelläni päästä eroon pienestä homepelostani :)

2. Pitäisikö minun käyttää erityistä rappausta paikaten sitä, mitä olen irrottanut, kun kyseessä on kellari? Vai voinko käyttää "mitä tahansa", esimerkiksi talokorjausainetta?

3. On epäselvää, minkä tyyppistä maalia seinissä on käytetty, mutta oletan, että minun pitäisi hioa se pois ennen uudelleenmaalausta?

4. Pitäisikö minun maalata silikaattimaalilla? Kuten sanottu, kolme neljästä seinästä on väliseiniä ja ulkoseinä on suurimmaksi osaksi maanpinnan yläpuolella. Seinien kosteuspainetta pitäisi täten olla vähän, mutta lattia on eristämätön.

Aloitetaan näin... Pyydän anteeksi pitkää viestiä ja mahdollisesti tyhmiä kysymyksiä. Mutta olen todella kiitollinen kaikista mahdollisista vastauksista ja ideoista!

Kiitos etukäteen!
// Art

• Vanhan kellariseinän rappaus, jossa on mustia kohtia ja murentuneita alueita.
  • Kellaritilan nurkka, jonka seinästä on irronnut mustaa rappausta, ja lattialla on musta ämpäri. Seinät ovat osittain rapatut.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.