Hei,

Aion aloittaa kellarin seinien remontoinnin melko pian. Tämä johtuu suurelta osin siitä, että tulemme asentamaan maalämpöpumpun muutaman viikon sisällä. Silloin haluan, että kellarin seinät on kunnostettu siinä nurkassa, johon se sijoitetaan. Muuten vaikuttaa mahdottomalta päästä käsiksi siihen. Loput seinistä teen myöhemmin.

Talo ja kellari ovat vuodelta 1928. Edellinen isäntä on maalannut muovimaalilla. Aion poistaa tämän kulmahiomakoneella ja timanttihiomalaikalla. Tämän jälkeen minun täytyy saada seinät näyttämään jälleen hyviltä.
Toiveeni on pystyä tasoittamaan ne kauniiksi/suht kauniiksi, jotta välttyisin rappaamiselta, mikä vaikuttaa aika hankalalta.

En ole täysin varma, onko seinät tällä hetkellä rapattu kalkkilaastilla vai sementtilaastilla. Mutta otan sen selvää.

Tarvitsen apua tuotevalinnoissa. Mitä minun pitäisi valita? Husfix? Finja 360? Mikä on helppo hyvä tasoittaa? Sen pitäisi kuitenkin läpäistä kosteutta ym.
Kiitollinen vastauksesta.

Pudota rappaus ja rappaa uudelleen, se on helpointa ja parasta.
Vanhan kalkkirappauksen hakkaaminen alas sujuu yleensä melko nopeasti. Käytä vanhaa käsikirvestä ja hakkaa terän leveällä puolella rappauksen ja seinän väliin. Konevasara lyö yleensä liian kovaa vanhoihin seiniin, erityisesti jos ne ovat muurattuja, joten käsivoima suositellaan.

Kiitos vastauksesta.

Mutta juuri sitä haluan välttää. En usko, että rappaus on niin huono, että se ansaitsee purettavaksi. Vain maali on poistettava + lisäksi on hieman rappauksen irtoamista alempana seinissä.

Pakkelointi on jotain, missä olen aika hyvä, joten siksi kysyn, onko suositeltavia tuotteita.

Ystävällisin terveisin, Per

Mikä väri tulee sitten?

Minulla on myös kellari ja siellä muoviväri on irronnut alimman desimetrin parissa paikassa. Minulla ei ole halua poistaa kaikkea väriä ja vielä vähemmän kaikkea rappausta. Silikaattiväri ei siksi sovi minulle ja tuntuu vähän overkill myös sinulle. Mutta onko jokin muu hyvä rappausväri?

Hmm, en ole oikein vielä ehtinyt miettiä väriä. Mutta jos poistan kaiken värin, se luultavasti kallistuu johonkin silikaattiväriin. Joka tapauksessa johonkin väriin, joka päästää kosteuden läpi hyvin.

• Tykkään
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Ongelmana on, että jos sinulla on rappaus vuodelta 1928, se on todennäköisesti kalkkirappaus, eikä cementtituotteita suositella käytettäväksi tällaisessa rappauksessa. Suurin osa tasoitteista, kuten "husfix" ja Finja 360, ovat sementtipohjaisia tuotteita ja tarttuvat huonosti vanhaan kalkkirappaukseesi. Ne muuttuvat myös liian koviksi ja tiiviiksi rappauksellasi.

Muut tasoitetuotteet, kuten hiekalla täytetyt tasoitteet, ovat usein lateksipohjaisia ja liian tiiviitä, joten ne irtoavat samalla tavalla kuin muoviväri.

Valitettavasti ei ole harvoin oikoteitä, jos haluaa saavuttaa hyvän ja kestävän lopputuloksen.

Jos et halua putsata koko pintaa uudelleen, niin poista putssläppen ja putsaa vain ne kohdat. Jos maali voidaan hioa alas, niin tee se, mutta ohita "spacklingen". On kuitenkin riski, että se murenee, kun aloitat hiomisen kalkkilaastissa.

Valitettavasti se on usein niin. Oikotiet ovat harvinaisia hyvässä remontissa.

Aion tarkistaa rappauksen viikonloppuna, millaista se on ja mikä on sen laatu. On mahdollista, että sitä on rappattu uudelleen vuosien varrella. Jos käytetty aine on silloin ollut kovempaa (sementtipohjaista), niin teoriassa ainakin finja 360 ja husfix voisivat toimia?

Teoreettisesti voi tehdä paljon............mutta jos se sitten pitää, on aivan eri asia ;)

Ennen 50-lukua kalkkilaasti, 50-luvun jälkeen kalkkisementtilaasti (kc), ohjenuorana. Mutta neuvoni on sama, jos haluat saada sen hyväksi. Rappaile se osa kellaria, joka tulee lämpöpumpun taakse, sitten voit kokeilla helpommin saavutettavia kellarin osia, joissa on mahdollisuus tehdä se uudelleen "kun" se irtoaa

Vain neuvo!

• Tykkään
D_a_g_g
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.