Aion rakentaa verannan eristetylle räystäälle peitettyä kattoras B. Minulla on tuuletusväli raakapontin alla ja aion tuulettaa räystään kautta. Rakennuskuvauksissa näen vain, että jätetään yksi tai useampi rako aluspinnassa. Mielestäni olisi siistimpää yhdistää nämä laudat tiiviisti ja laittaa sen sijaan räystäslauta hieman alemmas niin, että muodostuu rako tämän ja raakapontin väliin. Rako suojataan räystäskourulla. Onko jotain, mikä puhuu tällaista ratkaisua vastaan?
Alla oleva kuva näyttää "tavanomaisen" ratkaisun. Minulla on pystysuora räystäslauta ja kourukoukut hieman alempana verrattuna kuvaan, joten siitä tulee hieman paremmin suojattu.
Osa tukkii kokonaan ja poraa reikiä jalkalautaan, niitä voi tulla aika monta, viherhuoneesi liittyy silloin aluskatteen alapuolelle, se on oletettavasti eristetty ja tiivis, ei ole ilmaa mitä tuulettaa, vain yksi ratkaisu jäljellä, päästää ilmaa sisään ulkoa, mutta varmista, että sitä on runsaasti, jotta sisäänkäynti ei ole liian kapea sekä hyönteisverkko, ei ole merkitystä miten ilma tulee sisään, vaan että se tulee ulkoa.
Kuinka hyvin teetkin liitoksen kattolaudoituksen ja roiskekaiteen välillä, vesi voi silti päästä sisään.
Minusta tuntuu turvallisemmalta ottaa ilma alhaalta päin, kuten liitetyssä luonnoksessasi.
Mutta sinun ehkä täytyy olla "ilmanottoaukko" jokaisen alusponttilaudan välissä.
Tässä on kuva siitä, miltä se näyttää, ainakin jos zoomaa hieman. Kuten sanottu, pappia on peltilevyn (tai tarkemmin sanottuna askelmapeitteen) alla.
Aukon pitäminen alaspäin on tietysti kaikkein turvallisinta, mutta mielestäni se näyttää hieman tylsältä ja haluaisin ilmanoton olevan piilotettu. Ainoa riski, jonka näen, on jos blekin huuli ei ole tiukasti syöksyssä kiinni, niin se saattaa roiskua vähän sadetta räystäälle rakosen kautta (ja aluskate, jolle se sitten osuu, pitäisi olla täysin ilman rakoja, joten vedellä saattaa olla vaikeuksia löytää ulos).
Näen jotain muuta, ilma joka tulisi kiertää, minne sen pitäisi mennä, näyttää olevan tukos taloa vasten, sen täytyy päästä ulos, sen pitäisi kulkea rakenteen läpi.
Näen jotakin muuta, se ilma, joka pitäisi ilmanvaihdon, minne sen pitäisi mennä, näyttää olevan tukossa taloa vasten, sen täytyy ulos, sen pitäisi kulkea rakenteen läpi
Se ei näy kuvassa, mutta pystylevy on tuuletettu. Vaneri on kiinnitetty puurunkoon pystysuorilla rimoilla takaa, jotta ilma voi kulkea ylöspäin sitä kautta ja sitten alas panelin taakse (panelen ska gå längre ned än på bilden).
Kukaan ei katso ylös ja tarkista, ovatko raot laudoissa alapinnoitteessa 10 mm vai 5 mm.
Vain sinä teet sen, koska olet niin keskittynyt siihen juuri nyt.
Rakennan sitä vain itselleni (ja toki designpäällikkö vaimo, jolla on vielä vahvempia mielipiteitä), joten jos postinjakaja tai muut vierailijat huomaavat sellaisia asioita tai eivät, en välitä kovin paljon. Minun maailmassani yksityiskohdat ovat kokonaisuuden ilmaisu. Mutta ymmärrän ajatteluasi ja elämä olisi helpompaa, jos ajattelisin samoin
Mutta ymmärrän ajatuksesi ja elämä olisi helpompaa, jos ajattelisin samoin
Hyvä, sitten olemme samalla aallonpituudella ja minulla on vinkki! Oventiloitu ullakko, eli ns. ilmastointivintti. Meillä on sellainen, eikä siellä ole itse asiassa kumpaakaan aluskatetta tai ilmanvaihtoaukkoja. Kun katsoo räystään alta, näkee raakakuitulevyn alapuolen vain. Se on yksinkertaisesti tiivis! Tiivis kuin mikä
Hyvä, silloin olemme samalla aaltopituudella, ja minulla on vinkki!
Ilmanvaihdoton ullakko, eli ns. ilmastoitu tuuletus.
Niin meillä on, eikä siellä ole itse asiassa aluskatetta tai tuuletusaukkoja.
Kun katsoo ylös räystään alle, näkee vain ponttilautojen alapinnan.
Se on yksinkertaisesti tiivis! Tosi tiivis
Kiitos vinkistä, mutta rakensin eilen ilmarako ponttilautojen alle, joten vahinko on jo tapahtunut, se oli vanha kuva viestissä
Toimii varmasti erinomaisesti, tee niin suuri rako kuin omatuntosi sallii, älä unohda hyönteisverkkoa, ei ole hyvä, jos lentävät hyönteiset muuttavat sisään, myös paneelilautojen raoissa, ne eivät ole suuria, ne jotka haluavat muuttaa sisään.