J justusandersson sanoi:
56x270 toimii, jos vähennät varaston kuormaa 50:stä 30 kg/neliömetri, eikä se ole täysin epärealistista. Sama pätee 90x225:een.

Portaat on tietenkin sovitettava sopivalla tavalla. Liimapuurungon siirtäminen muutamalla senttimetrillä ei ole mikään ongelma. Uskoisin, että nykyisen kattokannattimen vahvistaminen ei ole myöskään vaikeaa. Suurimmat kuormat syntyvät, kun joku seisoo portailla, ja silloin pääasiassa vaakasuunnassa.

Onko sinulla mitoilla varustettu pohjapiirros autotallista?
Ei valitettavasti ole pohjapiirrosta autotallista. Mutta pitäisikö säästää vinttiportaat, joiden karmimitat ovat 67,6, vai vaihtaa ne pienempään malliin (silloin tulee 10 cm siirto palkin kanssa)? Olisi ollut halua laajempaan, jotta tavaroiden nostaminen olisi helpompaa, mutta tietenkin voin vaihtaa sen, jos se aiheuttaa ongelmia rakenteelle. En usko, että säilyttäisimme mitään kovin raskasta yläkerrassa.

Sitten voi miettiä, miten nämä liimapuurungot saisi paikoilleen, oletan, että ne painavat AIKA paljon.

Olin silti panostanut kattoristikoiden rakentamiseen paikan päällä. Ei kuulosta siltä, että tarvitsisit lattiaa kaikkialle, silloin ehkä riittää puutavara, jonka olet jo tilannut?

Portaiden sijoittaminen on oikeastaan tärkeämpää kuin niiden leveys. On varmasti viisasta, jos voit vaihtaa pienempään kokoon. Planritning puuttuessa, mitkä ovat autotallin sisämitat?

J justusandersson sanoi:
Portaiden sijainti on oikeastaan tärkeämpi kuin niiden leveys. On varmasti viisasta, jos pystyt vaihtamaan pienempään kokoon. Pohjapiirustuksen puutteessa, mitkä ovat autotallin sisämitat?
Kyllä, sen vaihtaminen onnistuu, koska ostin kaiken torstaina. Mutta autotalli on sisältä 6,814m (pituus) x 5,836m (leveys)

Miksi puhut 6,5 metrin jännevälistä, kun autotalli on vain 5,836 metriä leveä? Se pitäisi antaa tilaa 8 cm tuelle kummallakin puolella.

J justusandersson sanoi:
Miksi puhut 6,5 metrin jännevälistä, kun autotalli on vain 5,836 metriä leveä? Se pitäisi antaa tilaa 8 cm kannatin kummallekin puolelle.
No joo, puhuin niistä sormiliitetyistä, jotka tilasin ja että ne olivat valmiina pituuksina 6,5 m. Joten ollakseen vasarankannattimien päällä, jotka ovat 14,5 cm kummallakin puolella, niiden pitäisi olla 6,126 m pitkät, jos olisin käyttänyt niitä. Pyydän anteeksi, jos olen ollut epäselvä kuvauksessani.

Viimeksi muokattu:
Laminointupalkit eivät tarvitse niin pitkiä tuki- tai kiinnityspintoja. 8 cm kummallekin puolelle riittää hyvin. Voit käyttää 6 metrin pituisia pituuksia.

J justusandersson sanoi:
Liimapuupalkit eivät tarvitse niin pitkiä tukipintoja. Riittää hyvin, että kummallakin puolella on 8 cm. Voit käyttää 6 m pituuksia.
Ah super, se helpottaa tietysti valmiiden 6m tapauksessa. 56x225 ei ole harkittavana vai kuinka? Kuinka lasket, millainen kuorma tulee sellaisella mitoituksella?

pacman42 pacman42 sanoi:
Olisin kuitenkin panostanut siihen, että rakennan kattotuolit paikan päällä. Eihän kuulosta siltä, että tarvitset lattiaa kaikkiallekaan, silloin ehkä tilaamasi puutavara riittää?
Minun osalta tuntuu liian monimutkaiselta rakentaa ylimääräisiä kattotuoleja aloittelevana rakentajana. Mutta voin olla samaa mieltä siitä, että se tuntuu helpommalta jollekin, joka osaa sen, ja lisäksi minulla on puutavara "lattiahirsiin".

56x225:llä et voi lastata mitään, joten se on melko turhaa.

Elastisuusteoriaa käytetään laskemaan taipuma tietyllä kuormalla, materiaalilla, mitoilla ja jännevälillä. Normaalisti taipuma ei saisi olla suurempi kuin 1/300 jännevälistä. Jos kyseessä on lattia, jolla kävellään, lisätään jousikriteeri. Minulla on joitakin itse valmistettuja apuvälineitä, joiden avulla voin helposti säätää eri parametreja, vaihtaa mittoja, muuttaa kuormaa jne. interaktiivisella tavalla, mikä on käytännöllistä. Rakennemekaniikan, lujuusopin ja rakennuskonstruoinnin (rungon suunnittelu) tuntemus helpottaa.

• Tykkään
murak ja 2 muuta
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
56x225:llä et voi kuormata mitään, joten se on melko turhaa.

Käytetään elasticiteettiteoriaa laskeaakseen taipuman tietyllä kuormalla, materiaalilla, mitoituksella ja jännevälin pituudella. Normaalisti taipuman ei pitäisi olla suurempi kuin 1/300 jännevälistä. Jos kyseessä on lattia, jolla kävellään, lisätään joustavuuskriteeri. Minulla on joitakin itse tehtyjä apuvälineitä, joiden avulla voin helposti muokata eri parametrejä, vaihtaa mittoja, muuttaa kuormaa jne. interaktiivisella tavalla, mikä on käytännöllistä. Tiedot rakennemekaniikasta, lujuusopista ja rakennussuunnittelusta (runkojen suunnittelu) helpottavat.
Ymmärrän, kuulostaa siltä, että olet todella perehtynyt aiheeseen.

Hei,

Valitettavasti minulla ei ole aikaa lukea kaikkia muita kommentteja, joten en tiedä onko tämä jo kirjoitettu tai oletteko päässeet ratkaisuun.
Spontaanisti eroaa melko huonolta siltä miltä naulalevyt näyttävät keskellä runkoa. Se aiheuttaa merkittäviä muodonmuutoksia, sillä niitä ei ole ruuvattu/naulattu kestämään momenttikuormitusta runkoon. Fingforsliitosta olisi pitänyt käyttää alusta alkaen.
Vahvistaakseni rakennetta tekisin seuraavasti:
1. Tukisin rungon neutraaliasentoon tai vaihtoehtoisesti noin 5 mm yläpuolelle. Kun irrotat tuen, se roikkuu taas alaspäin.
2. Tämän jälkeen käytä sormiliitospuuta ja kiinnitä se runkoon. Noin arviolta: Puuruuvit 6,0x80 s200 kaksoisriveissä. Mahdollisesti tiheämmin juuri kohdissa, joissa tuet menevät runkoon. Saat huomattavasti vahvemman kattorakenteen verrattuna siihen, miltä se näyttää nyt.
Kun se on kiinnitetty, voit poistaa tuen.

Jos haluat pystyä säilyttämään asioita ylhäällä, kannattaa vahvistaa molemmin puolin runkoa tai valita suuremmat mitat. Tarkan tiedon saamiseksi kannattaa varmaankin antaa jonkun laskea se tai hyödyntää ilmaisia sovelluksia verkossa, vaikka ne saattavat joskus antaa hieman liian suuria mittoja.

F FreddruS sanoi:
Hei,

Valitettavasti minulla ei ole aikaa lukea kaikkia muita kommentteja, joten en tiedä onko tämä jo kirjoitettu tai oletteko löytäneet ratkaisun.
Spontaanisti mielestäni näyttää melko huonolta, että naulalevyt ovat keskellä kenttää alakehyksessä. Tämä lisää merkittävästi vääntöjä, koska ne eivät ole ruuvattu/naulattu kestämään mitään taivutuskuormitusta alakehyksessä. Olisi pitänyt olla sormijatkettu jo alusta alkaen.
Vahvistaakseni rakennetta tekisin seuraavasti:
1. Tukisin alakehystä neutraaliin asentoon tai kiristäisin sitä vielä 5 mm. Kun tukia puretaan, se laskeutuu jälleen.
2. Tämän jälkeen käytä sormijatkettua puutavaraasi ja ruuvaa ne kiinni alakehykseen. Pelkällä peukalo- ja etusormituntumalla: Puuruuvit 6,0x80 s200 kaksoisriveissä. Mahdollisesti vielä tiheämmin juuri siellä, missä strävor-kohdat osuvat alakehykseen. Näin saat huomattavasti vahvemman kattorakenteen verrattuna nykytilanteeseen.
Kun kaikki on ruuvattu yhteen, voit poistaa tukemisen.

Jos haluaa säilyttää jotain sinne ylös, tulisi vahvistaa molemmilta puolilta alakehystä, tai käyttää suurempia mittoja. Asian tarkka määrittämiseksi tulisi jonkun laskea se tai käyttää netissä tarjolla olevia ilmaisversioita/sovelluksia, vaikka ne joskus antavat hieman liian karkeat mitat.
Kiitos inputista. Luulen, että ymmärrän mitä tarkoitat, kun käytän jo ostamiani sormijatkettuja 45x145 täyspitkää (6,5m), oletan? Ja ruuvaan nykyisiin, jotka on jatkettu keskeltä saatuani sen neutraaliin asentoon. Vai riittäisikö ruuvata 45x145 jonkin metrin verran sauman molemmille puolille?

Kuulostaa itse asiassa erittäin järkevältä.

Se on ratkaisu, jos haluaa estää kattotuolien taipumisen niiden nykyisessä käytössä, mutta se ei auta, jos haluaa täydentää alakatolla ja eristyksellä sekä käyttää tilaa säilytykseen.

• Tykkään
Pagno
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Se on ratkaisu, jos haluaa estää kattoristikoiden taipumisen nykyisessä käytössä, mutta se ei auta, jos haluaa täydentää alakatolla ja eristyksellä sekä käyttää tilaa säilytykseen.
Totta, minun täytyy mitata jotenkin, kuinka paljon ne ovat taipuneet.. miten teen sen helpoiten? Kiristääkö naru pituussuunnassa?

Voi olla, että se näyttää pahemmalta katsottaessa kuin mitä se oikeasti on.

Jotta saisi eristyksen ja lattian yms. joka kestää kuormituksen, se on joko limiipuu kuten ehdotit tai kuten Pacman42 ehdotti tekemällä lisäkattoristikot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.