13 840 lukukertaa ·
11 vastausta
14k lukukertaa
11 vastausta
Kattotuolin mitat
Perillä siellä, missä kattotuolit valmistetaan kevätprojektia varten. Minulla on ulkovarasto, jonka leveys on 2,7 metriä, ja haluan siihen perinteisen harjakaton.
Mitä suositellaan kattotuolipuiden mitoitukseksi asiantuntijoiden toimesta? Aion rakentaa 22 asteen kaltevuudella, jos sillä on myös merkitystä.
Kiitos etukäteen neuvoista.
Mitä suositellaan kattotuolipuiden mitoitukseksi asiantuntijoiden toimesta? Aion rakentaa 22 asteen kaltevuudella, jos sillä on myös merkitystä.
Kiitos etukäteen neuvoista.
En siksi, että olisin joku dimensionoinnin asiantuntija ja mitään laskentaohjelmaa en myöskään omista, mutta ensisijaisesti täytyy tietää, minne aiot rakentaa, jotta voidaan ottaa huomioon oikeat lumikuormat. Jos asut Ruotsin alemmassa puoliskossa, käyttäisin itse, mainitsemallasi pienellä leveydellä 2,7 m, 45x120 hanbjälke ja 45x145 kattotuolijalkoja sekä asentaisin V-muotoisen ristikkojärjestelmän suunnilleen kattotuolin keskikohdalle. Sen pitäisi olla enemmän kuin riittävän vahva. Ehkä joku insinööri foorumilla voi antaa tarkemman vastauksen.
Vaaditaanko ristikkorakenne, V-muotoinen, joka mainitaan tällä leveydellä ja näillä mitoilla, joista olen puhunut, kuten vastauksessa mainitaan. Jos näin on, muuttuu pieni, mutta kuitenkin tila vaikeammaksi hyödyntää, ajattelen. Naulalevy molemmille puolille ja reilusti ankkuriruuveja näihin, mitä sanoo insinöörit foorumilla siitä, että 45*145 kattotaljan jalaksi ja 45*120 kurkihirsiksi. Voinko, jos tarvitaan lisätukea, tyytyä kahteen pystytolppaan 45*120 kattotaljan jalan ja kurkihirsien alareunan väliin. Nämä sijoitetaan keskelle harjan ja kulman väliin, jossa kurkihirsi ja kattotaljan jalka kohtaavat.
Luulen, että pelkät spikplåtar voivat riittää, mutta itse olisin rakentanut V:n avulla varmuuden vuoksi. V:llä tarkoitan regeliä jokaisen jalan keskellä vinosti alas hanbjälken suuntaan, en V:tä jokaisen kattotuolin jalan alle. Mutta paljon vindsutrymme siitä ei kyllä tule...
Jos oletetaan, että asut lumivyöhyke 2,5...
45x120 koko kattotuolissa, naulalevyt 100x240x2,0 liitoksissa yläpuu/alapuu, naulalevy 80x200x2,0 harjassa. Kattotuolit c/c 1200 mm.
Laskettu puu K24 ja kattotiilet katolla.

Niin minä olisin tehnyt, mutta lopullinen valinta on sinun!
45x120 koko kattotuolissa, naulalevyt 100x240x2,0 liitoksissa yläpuu/alapuu, naulalevy 80x200x2,0 harjassa. Kattotuolit c/c 1200 mm.
Laskettu puu K24 ja kattotiilet katolla.

Niin minä olisin tehnyt, mutta lopullinen valinta on sinun!
Ajattelin myös laskea kattotuolin puolestasi vain saadakseni käsityksen mitoista.
Ohjelmani voi laskea vain 14° tai 27°, joten olen valinnut 14°, sillä se kuormitustapaus on pahempi.
Lumialue 3.5, raskas katto (tiili tai betonipannut), K12 puutavara eli suunnilleen yhtä kuin erittäin hieno luokittelematon puutavarapuut.
Kaikki mitat olivat 45x120.
Ohjelmani ei voi käsitellä pienempiä mittoja kuin 45x120, joten olen melko varma, että voit käyttää 45x95 alarungossa. Tuenleveys on myös asetettu 120 mm (pienin, mitä ohjelma pystyy), mutta sillä ei ole väliä, tuet ovat pienet näin kapeassa katossa.
Kuten näet, ja nyt meitä on kaksi, 45x120 riittää hyvin tässä lyhyessä jänneväli.
Koska en voi tehdä 22°, voit joko nähdä tämän ohjeellisena osoituksena mitoista tai piirtää sen uudestaan 22:n parhaaksi katsomallasi tavalla.
Ohjelmani voi laskea vain 14° tai 27°, joten olen valinnut 14°, sillä se kuormitustapaus on pahempi.
Lumialue 3.5, raskas katto (tiili tai betonipannut), K12 puutavara eli suunnilleen yhtä kuin erittäin hieno luokittelematon puutavarapuut.
Kaikki mitat olivat 45x120.
Ohjelmani ei voi käsitellä pienempiä mittoja kuin 45x120, joten olen melko varma, että voit käyttää 45x95 alarungossa. Tuenleveys on myös asetettu 120 mm (pienin, mitä ohjelma pystyy), mutta sillä ei ole väliä, tuet ovat pienet näin kapeassa katossa.
Kuten näet, ja nyt meitä on kaksi, 45x120 riittää hyvin tässä lyhyessä jänneväli.
Koska en voi tehdä 22°, voit joko nähdä tämän ohjeellisena osoituksena mitoista tai piirtää sen uudestaan 22:n parhaaksi katsomallasi tavalla.
Prima tämä foorumi tosiaankin, mitä olisi harrastenikkari ilman kaikkea apua, jota täältä saa.
Rakensin kattotuoleja 45*120, jossa on lisäksi pystytuki harjan ja alaohjauslaudan välillä.
Naulalaatat molemmilla puolilla ja ankkuriruuvit.
Luultavasti tuli ylimitoitettua minun pieneen varastorakennukseeni, mutta mieluummin niin.
Rakensin kattotuoleja 45*120, jossa on lisäksi pystytuki harjan ja alaohjauslaudan välillä.
Naulalaatat molemmilla puolilla ja ankkuriruuvit.
Luultavasti tuli ylimitoitettua minun pieneen varastorakennukseeni, mutta mieluummin niin.
Jos mökki on vain 2,7 metriä leveä, voit rakentaa kattotuolit melkein mistä tahansa. Vertailun vuoksi, autotallin kattotuolit on rakennettu 145x45 puusta cc 2,4 ja 3 metriä. Se on 5,4 metriä leveä ja on ollut pystyssä viisi vuotta ilman näkyvää katon muodonmuutosta.
Klikkaa tästä vastataksesi