Olen muuttanut rivitaloon ja pohdin, onko ympyröity seinä kantava vai ei, sekä ovatko kattotuolit itseään kantavat. Kunnasta ei oikein osattu vastata tähän ja nämä piirustukset ovat ne, jotka olen onnistunut löytämään ja kuvaus.
Se, mitä voin tulkita, on että ulkoseinät ovat kantavia. Onko joku, jolla on enemmän tietoa, joka voi vastata tähän? Olen piirtänyt, miltä kattotuolit näyttävät, kun katsoin yläkertaan. Näytti olevan W-muotoisia kattotuoleja. Pahoittelen huonoja paint-taitojani.
Ristikkokatto on normaalisti kannattava ääripisteidensä välillä. Mikään väliseinistä ei ole rakennettu kantaviksi. Kuormitusnormit lumelle on muuttuneet melkoisesti alueellasi sen jälkeen kun talo rakennettiin 70-luvun alussa. Tästä syystä voi olla tarpeen tarkistaa kattorakenteen mittasuhteet. Se, mitä voisi tapahtua, on että taipuma kasvaa hieman kun sataa paljon lunta. Samalla on seinä, joka kulkee rinnakkain sen kanssa, jonka haluat poistaa, ja joka tekee saman työn. Olen melko varma, että voit poistaa haluamasi seinän, mutta varovaisuus on aina paikallaan. Talo on piirretty HSB:n arkkitehtitoimiston toimesta, mikä tarkoittaa laatua.
Kiitos vastauksesta. Se on vain, että tuo seinä on valitettavasti jo poissa. Olemme asuneet täällä vain 2 kuukautta ja saimme nyt tietää, että siellä on ollut seinä. Se, mitä on tehty, on, että wc:tä on laajennettu noin 1 metrillä. Siksi huolestuin hieman, jos tämä seinä oli kantava.
Luminen kuorma 70-luvulta nykypäivään pitäisi olla pienempi, koska lunta oli silloin varmasti paljon enemmän kuin mitä on nyt meidän lämpimässä maassa?
Ehkä ennen oli enemmän lunta kuin nyt, mutta normit olivat aivan väärät ennen tietyillä alueilla ja ne ohjasivat rakentamista. Meillä on ollut monia kattojen romahtamisia virheellisten lumikuormien vuoksi.
Uudessa piirustuksessasi on edelleen seinä, joka rajaa makuuhuoneet, sitä tarkoitin. Mene vintille ja mittaa eri osat kattotuolista, niin saamme jotain verrattavaa.
Teknisessä kuvauksessasi lukee, että kantavissa sisäseinissä on 70 mm koolaukset,
ja muissa sisäseinissä on 44 mm koolaukset.
Joten eikö se ole vain mitattava?
Siinä teknisessä kuvauksessasi lukee, että kantavassa sisäseinässä on 70 mm koolaukset,
ja muissa sisäseinissä on 44 mm koolaukset.
Joten eikö se ole vain mittaamista?
Miten voin mitata sen, kun ne ovat seinän sisällä ilman, että revitään seinää pois?
Valitettavasti seinien mittaaminen ei auta. Ristikkokattotuoli on mitoitettu kantamaan itsensä ilman väliseinien tukea. Kuitenkin edellytykset voivat olla muuttuneet. Teknisiä kuvauksia laadittiin lomakkeilla, jotka eivät aina olleet optimaaliset tilanteeseen. Ehdotan, että teet kuten kirjoitin viestissä #4.
Nyt olen ollut mittailemassa vähän.
Lauta, joka on ulkoseinien päällä, on noin 210x43, samoin kuin tämä, joka on kattoa vasten. Itse W on noin 92x44.
Pituus talon sisällä ulkoseinien välissä on noin 9.5m, joten lisää seinän paksuus niin kattotuolit lepäävät noin 10m jännevälillä.
Se olivat todella tukevat mitat! Puukäsikirjan mukaan ylä- ja alarungot, kuten niitä kutsutaan, lumivyöhyke 2:lla, jossa jänneväli on 10 m ja kattokaltevuus 14° (vähemmän suotuisa) pitäisi olla vähintään 45x195. Se antaa hyvät marginaalit.
Nämä ovat todella tukevat mitat! Puutavaraopas suosittelee, että yli- ja alakehykset, kuten niitä kutsutaan, lumivyöhyke 2:ssa 10 m jännevälillä ja 14° kattokaltevuudella (vähemmän suotuisa) olisivat vähintään 45x195. Se antaa hyvät marginaalit.
Näin myös juuri tuon taulukon. Eli voin kai huokaista helpotuksesta ja ottaa kahvin siis?