Tarvitsen apua katon rakenteen valintaan.
Varastoon tulee 2 huonetta, 1 eristämätön harvaseinäinen puuvarastoksi ja toinen pyörille jne. mahdollisesti eristetty. Yhteensä noin 40 neliömetriä.
Mutta nyt kattoon, ajattelin peltikattoa, jonka kaltevuus on 7 astetta ?
Ja kuinka rakennan sen vakaasti, miten asetan kattopalkit saadakseni haluamani kaltevuuden ?
Miksi haluat niin loivan kattokulman? 7 asteessa vain levy- ja nauhapinnoitus ja jokin yksittäinen muu peltivaihtoehto toimivat. Jos nostat 10 asteeseen, vaihtoehtoja on enemmän, 14 asteeseen vielä enemmän. Eikö 40 m² ole erittäin paljon polttopuille ja polkupyörille? Se on esimerkiksi 5x8 metriä. On vaikea sanoa jotain konkreettista katon sopivasta muotoilusta tietämättä varaston leveyttä. Kun menet yli noin 4 metriä, sinun täytyy luultavasti yhdistää liimapuu ja rakennuspuu tai tehdä ristikkojärjestelmä.
Miksi haluat niin matalan kattokulman? Seitsemässä asteessa vain levy- ja kaistakate ja muutama muu peltivaihtoehto toimivat. Jos menet 10 asteeseen, on enemmän vaihtoehtoja, ja 14 asteeseen vielä enemmän. Eikö 40 neliömetriä ole todella paljon puulle ja pyörille? Se olisi esimerkiksi 5x8 metriä. On vaikeaa sanoa mitään konkreettista katon sopivasta suunnittelusta ilman, että tietää varaston leveyttä. Kun menet yli noin 4 metriä, sinun on todennäköisesti yhdistettävä liimapuuta ja rakenteellista puutavaraa tai tehtävä ristikkoratkaisu.
Hei, joo 7 astetta ei ole vaatimus.
Haluan kuitenkin vain pulpettikaton, ei kattotuoleja.
Tiedän, että ei ole helppoa vastata tietämättä, miten olen ajatellut, en ole vielä valmis piirustuksien kanssa, mutta liitän kuvan, jossa näet, että ajattelin laittaa kantavan seinän keskelle ja tarvitsen 40 neliömetriä, koska sinne pitää mahtua paljon puuta..
Sitten selveni osa. Leveys 4,8 m pitäisi olla ratkaistavissa 45x220 palkkien avulla. Se riippuu hieman siitä, millä lumivyöhykkeellä olet. Ehdotan vähintään 10 asteen kaltevuutta.
Sitten asia selkeni. Leveys 4,8 m pitäisi onnistua 45x220-palkkeilla. Se riippuu hieman siitä, millä lumialueella olet. Ehdotan ainakin 10 asteen kaltevuutta.
Mutta olen epävarma siitä, kuinka rakennan vakaimmin kurkihirren yläpuolelle?
Olen aiemmin vain asentanut kattotuoleja sinne..
Katso minun sivupiirustukseni, jos se auttaa..
Helpoin tapa on, jos annat seinien korkeuden seurata katon kaltevuutta. Silloin voit asettaa palkit (vähän upotettuna) suoraan harvarimoille ja kiinnittää esim. haarukka-ankkureilla.
Helpoin tapa on antaa seinien korkeuden seurata kattokaltevuutta. Silloin voit laittaa palkit (hieman upottamalla) suoraan runkopuille ja kiinnittää esim. haarukkakiinnikkeillä.
[kuva]
Voisin sahata pystypuut ylhäältä 10° kulmassa (helppoa katkaisusahalla). Lisäksi urita pystypuut ylhäältä ja upota kantava puu sinne. Sen jälkeen naulata yläreunat kaiken päälle, jolloin ne kallistuvat 10° ilman lisävaivaa. Kulmaraudat kattotuolien (tavalliset koolaukset 45x220 tai vastaavat) välissä.
Tällä tavalla voit asentaa kattokoolaukset ilman, että sinun tarvitsee huolehtia niiden osumisesta tarkalleen pystypuiden päälle.
On olemassa tavallista kattohuopaa, joka kestää 6° kaltevuuden, joten ei tarvitse käyttää mitään erikoistuotetta. Ero taloon, jossa on paljon eristystä katossa, on se, että pitkänkään ajan kuluttua pieni vuoto eristämättömässä varastokaton ei ole tärkeä ongelma.
Jag skulle snesåga de stående reglarna i toppen 10° (lätt med kapsågen). Dessutom jacka ur de stående reglarna i toppen och fälla in en bärlina där. Sen spika ett hammarband ovanpå allt, det kommer då luta 10° utan vidare krångel. Vinkeljärn mellan takstol (vanlig regel 45x220 eller liknande).
På detta sätt kan du sätta takreglarna utan att behöva bry dig om att hamna exakt ovanpå stående reglar.
Det finns vanlig papp som klarar 6° lutning så man måste inte köra med nåt special. Skillnaden mot ett hus med massa isolering i taket är att en mot all förmodan liten läcka i det oisolerade förrådstaket efter många år inte spelar så stor roll.
Nu ska jag börja med taket, och det är väl cc120 som gäller för takreglarna 45x220 ?
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.