Aion eristää kattotuolien korkeahaarat, jotka ovat mitoiltaan 45x145 mm, mutta tarvitsen lisäystä 70 mm. Kiinnitetäänkö ne vinoon nauloilla vai onko muita ratkaisuja?
 
cubix sanoi:
Naulataanko ne vinosti vai onko muita ratkaisuja.
Joo, vaihtoehtona on kiinnityslevyt.
 
Toinen vaihtoehto, jota olen käyttänyt, on kiinnittää "ylisuuret" koolaukset toiseen puoleen korkeista jaloista.
 
Miten tarkoitat "överstora"?
 
Kummallista, sääntöjä leveämpi kuin 120 mm kutsutaan lankuksi :o
 
Voisin väittää, että 145 on myös sääntö.
 
Tommy_S sanoi:
Väittäisin myös, että 145 on sääntö.
Ha ha, ja minä väitän, että maa on litteä ;)

Otettu tieto Arnemarksin sahalta & höyläämöltä (arnemark.se)
-------saks-----
Lauta vai lankku?
Tässä pieni ohje, jotta et paljastuisi täydelliseksi amatööriksi, kun aiot ostaa puutavaraa! Lauta on enintään noin 30 mm paksu ja sen on oltava myös tietyn levyinen, vähintään 75 mm. Jos se on kapeampi tai ohuempi, sitä kutsutaan rimalle. Lankku on paksuudeltaan 34–75 mm höyläämättömälle puutavaralle. Se voi olla myös höylätty ja muutaman millimetrin ohuempi. Lankkupaksuista puutavaraa, jonka leveys on 45–120 mm, kutsutaan säännöiksi. Erittäin karkeaa nelikulmaista puutavaraa, paksuudet yli 75 mm, kutsutaan palkeiksi tai palkkeiksi.
--------saks----------

Seurauksena sääntösi 145 mm täytyy olla sellainen "ylikokoinen" sääntö, jonka j_p_ekberg mainitsee ;D
 
cubix sanoi:
Aion eristää kattotuolien yläkannat, jotka ovat kooltaan 45x145 mm, mutta tarvitsen niihin 70 mm lisäystä. Skråspikar man dem tai onko muita ratkaisuja.
Valitsin skråspikaamisen, kun lisäsin kattotuoliin.
 
Jos aikoo keskittyä semanttisiin kysymyksiin tai ratkaista käytännön ongelman, onhan se luonteeseen liittyvä kysymys. Minä ja monet muut kutsuisimme puutavaraa, joka on esim. 45x120, reglariksi. Ja minun ehdotukseni oli yksinkertaisesti naulata 45x120 tai 45x145 jokaisen korkean jalan sivulle. Toimii parhaiten, jos käytät irtoeristystä välttääksesi eristepaloja koloissa ja nurkissa.
 
j_p_ekberg sanoi:
Om man ska ägna sig åt semantiska frågor eller lösa ett praktiskt problem är ju en läggningsfråga. Jag och många med mig skulle kalla virke som är t ex 45x120 för reglar.
Jag är med dig där. Klart det är en regel.

För övrigt älskar jag att använda termer som höger, vänster, golvet, frammen och baken när jag talar med båtmänniskor... ;)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.