Hyvä yksityiskohtainen selostus, se helpottaa keskustelua! Ei pitäisi jättää palkkia alapinnastaan sillä tavalla. Palkkien päätepisteissä voi olla OK jättää uralla yläpinnasta. (Ei kuitenkaan siellä, missä palkki jatkuu tuen yli sen keskiosan kohdalla) Tässä tapauksessa palkin alapinnan tulisi levätä jonkinlaisen kiinnikkeen päällä. Ehkä litteä rauta, joka taivutetaan ja taitetaan "hammarbandetin" päälle. Miksi sinun täytyy jättää ura?
Mitä se haittaa, jos jättää uran alapinnasta, eihän se voi olla heikompi kuin 140 mm uraton sääntö vai?
Olen tänään vähän hidas tajuamaan. Siis, ristikannatus estää alakaton koolauksia. Ristikannatuksen tarve johtuu siitä, että yläpuolisen kerroksen valitut mitat eivät kestä nykyistä jänneväliä ilman lisävahvistusta tai että saattaa esiintyä tilapäisiä suurempia kuormituksia. Näin ollen on keksittävä tapa vahvistaa kerrosta, joka ei ole alakaton tiellä. Piirtämäsi ratkaisu ei luultavasti ole tarpeeksi hyvä. Lähimpänä oleva ratkaisu on vahvistaa jokaista lattian tukipalkkia erikseen. Suhteellisen yksinkertainen vaihtoehto on liimata ja ruuvata tavallinen lautalevy (22x45) hyvälaatuisesta puutavarasta palkkien alapintaan. Toinen vaihtoehto on liimata ja ruuvata suurempi lautalevy (22x220) korkeaan asentoon palkkien pitkä sivu vasten. Mitä tulisi tehdä, ei kuitenkaan voi arvioida tietämättä, kuinka tilaa käytetään yläpuolella.
smurfen72: Puuron tekeminen puupalkin alaosassa heikentää rakennetta. Onko uritettu 170 mm puu heikompi kuin urittamaton 140 mm puu, en uskalla vastata, mutta mielestäni ei pitäisi suositella sellaista uritusta Byggahus-verkkosivustolla ilman, että palkille järjestetään toinen tuki.
Tietysti sääntö heikkenee, jos sen irrottaa, koska siitä tulee matalampi. Luulin, että olin unohtanut jonkin tekijän, mutta on luultavasti hyvin harvinaista, että tukipiste on heikoin kohta niin kauan kuin jänneväli on pienempi, kuten tässä 4250 mm:n jännevälillä.
Okei, ymmärrän siis, että ei ole niin helppoa poistaa ristikoolinkia ilman sen suurempia toimenpiteitä. Jos ristikoolinki pidetään, saan maksimissaan sisään 45x75-77 mm säännön ilman, että se tulee kosketuksiin.
Jos sitten ruuvataan ja liimataan 45x45 alapuolelle, kokonaisuus on noin 45x120. En halua rakentaa enempää kuin 45 alaspäin, koska silloin minun on aloitettava sähköpistorasioiden siirtäminen seinällä. Mutta oletan, että 45x120 on ehkä hieman alarajalla, vaikka esimerkiksi liimaruuvaisit 34x95 säännön sivuille?
Muuten sinun ideasi voisi olla muuntaa ristikoolinki minun versioon ja vahvistaa nykyisiä palkkeja alapuolelle ruuviliimattuna. Toimiiko se kuormitusten kanssa?
Linkki talon piirustuksiin, elokuvahuoneen yläpuolella on makuuhuone ja vaatekomero: https://www.dropbox.com/s/yxznk6xeucdvyio/Husritning.pdf?dl=0
Ristikkäisliimaus tarkoittaa, että jakaa kuormat useammille palkeille, mutta se ei vahvista yksittäistä palkkia. Jos haluat vahvistaa palkkia, sinun täytyy ruuviliimata jollain tavalla. Alakaton osalta on notko mitoituksen perusteena. Jos käytät 45x120 C24 kohdalla c/c 600, notko on noin 1,6 cm. Jos löydät 45x120 lujuusluokan C30, saat notkon noin 1,3 cm (jos olen laskenut oikein...).
Mutta silloin kuulostaa siltä, että paras vaihtoehtoni on yrittää löytää 45x120 C30, mutta minun täytyy silti leikata sääntö niin, että asennuskorkeus on enintään 75-77 mm, muuten en pääse ristin alle. Tämä heikentää sääntöä asennuksen yhteydessä, mutta jos vahvistaisi sitä kiinnityslevyllä molemmin puolin ja leikkaisi niitä myös samalla tavalla kuin sääntöä. Toimisiko se luuletko?
Jos löytäisin vain C24 luokitellun. Kuinka paljon vahvempi sääntö olisi, jos ruuviliimaisi laudan pitkille sivuille?
Olen laskenut omapainoksi 25 kg/m, mikä vastaa noin 40 kg/m2. Jos asetat kulmaraudan tukena palkin alapuolelle, se riittää varmasti. Jos otat kaksi 45x120 C24 ja liimaruuvit yhdistät ne, taipuma on noin 8 mm. Muussa tapauksessa voit varmasti löytää C30 hieman suuremmassa koossa ja halkaista sitä.
Kulmarauta ruuvataan silloin gyprocin, OSB-levyn ja vaakasuoran 45x45 runkotolpan läpi ennen kuin se tulee seinän hammarband-palkkiin. Mutta sen ei pitäisi olla ongelma.
todella vaikeaa saada c30-luokiteltuja puutavaraa. Voisiko sahata alas liimapuusta 42x180 kokoon 42x120. Vaihtoehtoisesti liimapuusta 56xXXX, jonka viistan yläpuolelta vapaaksi ristikon kulmalle.
Kestääkö se painon?
Liimapuupalkki 42x180 toimii erinomaisesti. Se kestää hieman suuremman kuormituksen kuin 45x170 C30, mutta ei paljon enempää. Sen sijaan et voi sahata sitä 42x120.
Jos en voi sahata liimapuuta 120 korkeuteen, niin se ei ole vaihtoehto. Mietin, pitäisikö minun sen sijaan käyttää kahta ruuviliimattua 45x120 c24 ja viistää yläpuolelta hieman, jotta se menee vapaasti ristiolkaiseen. Voitko tarkistaa, että taipuma on sitten 8 mm? Kiitos
Minun on hieman vaikea ymmärtää, miten ajattelet. Katon rakenteet mitoitetaan rikkomisriskin suhteen. Lattia, josta kävellään, mitoitetaan taipuman ja heilahtelun suhteen. Tämä jälkimmäinen menetelmä vaatii suurempia mittoja. Ristikolaus on menetelmä, jota käytetään heilahtelun vähentämiseksi ja joka mahdollistaa pistekuormien paremman jakautumisen useammalle palkille. Ristikolaus ei tarkoita, että rakenne kestäisi suurempia laajalle levinneitä kuormia, ja siksi se ei ole ajankohtainen kattojen rakenteiden yhteydessä. Kaksi ruuviliimattua 45x120 C24 vastaa yhtä 45x170 C24 (murtotilalaskennassa), mikä ei ole riittävä sinun tapauksessasi.
Kun joudun vastaavaan tilanteeseen, että korkeus ei mahdollista optimaalista ratkaisua, otan yleensä askeleen taaksepäin ja pohdin, voinko muuttaa jotain perusedellytyksistä.
Nyt en ymmärrä lainkaan, mitä kirjoitat. Aiemmin sanoit: "Jos otat kaksi 45x120 C24 ja liimaat ne ruuvilla yhteen, taipuma on noin 8 mm." Oletan, että tarkoitit, että ne pitäisi ruuvata yhteen vierekkäin niin, että "uusi" sääntö on 90x120? Se toimisi, jos muotoilen hieman ristikkäisessä tuessa, katso kuva.
Nyt kirjoitat, että: "Kaksi ruuviliimattua 45x120 C24 vastaa 45x170 C24 (murtorajatilalaskelmassa), mikä ei riitä tapauksessasi."
Joten en enää ymmärrä, mitä tarkoitat??
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.