Anteeksi. Olen sekoittanut ketjusi aivan toiseen. Palaan myöhemmin.

Liimapuupalkki 42x180, joka sahataan 42x120 kokoiseksi, kestää suuremman kuorman ja taipuman kuin 45x120 C30. Välttyäksesi hukalta, voit halkaista 42x240 puoliksi.

Pahoittelen hämmentävää vastaustani. Olen kirjoittanut useita viestejä viime päivinä toisessa keskustelussa, joka myös käsittelee kattoja.

Mutta eikö ole tärkeää valita oikea laatu liimapuulle, jos sitä aiotaan halkaista? Minulla on käsitys, että keskelle liimapuuta laitetaan vähemmän kestävää puuta, mutta ehkä ei niin heikoissa mitoissa vai mitä.

• Tykkään
larsbj
  • Laddar…
Poista ristikkoristikon ja aseta sen sijaan vinolaudat. Sitten veistät ne niin, että saat tilaa 45x145, kuten alun perin ajattelit. Toki se on hieman heikompi veistetyn vinolaudan kanssa verrattuna ristikkoristikkoon, mutta se voi olla hyväksyttävää.

Kuva yksinkertaisesta rakenteesta, jossa on poikittainen tukipalkki, joka on korvattu 45x145 puupalkilla.

smurfen72 sanoi:
Mutta eikö ole tärkeää valita oikea laatu liimapuu jos sitä on halkaistava? Minulla on käsitys, että he laittavat vähemmän kestävää puuta liimapuupalkin keskelle, mutta ehkä ei niin heikoille mitoituksille tai.
Se on totta, sen ei tulisi päättyä kirjaimeen c, joka tarkoittaa Combined esimerkiksi L40c

justusandersson sanoi:
Liimapalkki 42x180, joka sahataan 42x120, kestää suuremman kuorman ja taipuman kuin 45x120 C30. Välttääksesi hukkaa voit halkaista 42x240 keskeltä.

Pahoittelen hämmentävää vastaustani. Olen kirjoittanut useita viestejä viime päivinä toisessa ketjussa, joka myös käsittelee kattoa.
Oletko varma? Liimapuu ja C30:lla on kai suunnilleen sama taivutuslujuus kuitujen suuntaisesti?

Joustavuusmoduuli liimapuu luokassa L40s muodonmuutokselle on 13200, rakennuspuutavara luokassa C30, 12000. Tämä on selkeä merkittävä ero. Eri kestävyyssuunnittelu luokkien rakennuspuutavara välillä ero on 1000. Eli C35 on 13000 ja C24 11000.

justusandersson sanoi:
Elasticitetsmoduuli liimapuulle luokka L40s muodonmuutoksessa on 13200, rakennuspuulle luokka C30, 12000. Selvä merkittävä ero. Eri kestävyysluokkien välillä rakennuspuulle ero on 1000. Eli C35 on 13000 ja C24 11000.
E-moduuli eroaa noin 10%, mutta säännöllä on suurempi alue, joten ero on pieni.

Mutta ero taivutusvastuksessa on vain 7 %. Ensimmäisen viestini pointti oli vain tuoda esiin, että liimapuupalkki oli vähintään yhtä hyvä kuin rakennuspuu luokassa C30 (jota oli vaikea löytää), ja tämä oli oikea väite.

Joo, täällä on kirjoitettu jonkin verran. Yleensä saan sähköpostia, kun jotain tapahtuu ketjuissani, mutta tällä kertaa se ei toiminut.

@Finndjävel.
Työn minimoimiseksi on parempi säilyttää ristikkäistuki ja käyttää 120 mm korkeaa regeliä niin kauan kuin se kestää kuorman.

@justusandersson
Valitettavasti 42x240 ei näytä olevan mikään standardimitta, olen googlannut, mutta en löytänyt jälleenmyyjää. Ja kuten mainitsit, siitä tulee melko paljon hukkaa, jos yhtä palkkia ei voi käyttää kahtena. Kuitenkin 56x270 on saatavissa, mutta se on paljon kalliimpi kuin 42 leveys. Ehkä korkeutta voisi vähän pienentää, esimerkiksi halkaista 56x225?

Huomasin myös, että standardipituudet ovat 4 m ja 6 m, ja koska tarvitsen 4,3 m, minun on käytettävä 6 m. Voiko liimapuupalkin jatkaa metallisten liitospalojen avulla? Muuten siitä tulee todella kalliita hukkapaloja.

Jaettu 56x225 on itse asiassa hieman parempi kuin 42x120. En usko liimapuulankkujen jatkamiseen tässä tapauksessa. Marginaalit ovat melko pienet. Luulen, että sinun täytyy tehdä erikoistilaus ja varautua pidempään toimitusaikaan. Sitten tulee aina vähän hukkapaloja...

justusandersson sanoi:
Jaettu 56x225 on itse asiassa hieman parempi kuin 42x120. En usko, että liimapuun liittäminen pituussuunnassa toimii tässä tapauksessa. Marginaalit ovat melko pienet. Luulen, että joudut tekemään erikoistilauksen ja odottamaan pidemmän toimitusajan. Sitten tulee aina vähän hukkaa...
Ei pitäisi olla mahdotonta, täytyy tarkistaa rakennustarvikeliikkeestä.

justusandersson sanoi:
Hyvä yksityiskohtien esittely, se helpottaa keskustelua! Palkkia ei pitäisi notkistaa alareunastaan tällä tavalla. Palkkien päätepisteissä voi olla OK notkistaa yläpuolen. (Ei kuitenkaan siellä, missä palkki jatkuu tuen yli keskikohdassaan) Tässä tapauksessa palkin alapuolen tulisi levätä jonkinlaisen kiinnikkeen päällä. Ehkä tasorauta, joka taivutetaan "hammarbandetin" päälle. Miksi sinun täytyy notkistaa?
Pieni anekdootti notkistamisesta:

Göteborgissa asuimme ryhmätaloalueella.
Kaikki talot olivat samanlaisia, ja kaikilla oli autotallit kadullamme.
Talvella 2009 - 2010 (viimeinen vuosi, kun asuimme siellä) satoi reilusti lunta, ja yksi naapuri toisensa jälkeen meni autotallinsa katolle, joka oli tasainen ja vähäkalteinen, ja lapioi lunta, jota oli 30 - 40 cm syvää.
Niin tein minäkin, varmuuden vuoksi.
Yksi läheisistä naapureistani hymyili ylimielisesti ja ihmetteli, miksi teimme niin, se oli turhaa.

No, seuraavana päivänä naapuri seisoi autotallinsa katolla ja lapioi kuin hullu.
Muutama kattopalkki oli murtunut/rikkoutunut kohdassa, jossa ne olivat notkistettuja ja lepäsivät seinän kantavan tukipuun päällä,
ja katto romahti huolestuttavasti.

Naapuri oli rakennusfysiikan professori puu- ja betonirakenteissa Chalmersilla :D

• Haha
  • Tykkään
ricebridge ja 1 muu
  • Laddar…
Mietin kantavan sisäkaton seinäpystypalkkien valintaa. Aion käyttää 45x95 cc600, mutta onko pakko olla C24 vai riittääkö C14? Kysymyksen syynä on se, että esimerkiksi buildmax ei tarjoa c24 valikoimassaan täällä kaupungissa. Kattopaino on noin 500-600 kg.

//Niklas

Kun on kyse pylväiden kantokyvyn arvioimisesta, niin sanottu nurjahduspituus on tärkeä tekijä. Mutta koska oletan, että pylväät rakennetaan seinään ja siten lukitaan sivusuunnassa, ei tarvitse miettiä paljon tätä näkökohtaa. Yksi ainoa 45x95 sääntö C14-luokassa voi nurjahduspituudella 0,8 metriä kestää jopa 24 kN eli noin 2400 kg. Jos pylvään nurjahduspituus on 2 metriä, se kestää 4,8 kN eli noin 480 kg. Kaikki arvioitu heikoimmassa suunnassa. Mainitsen tämän lähinnä pedagogisista syistä. Voit turvallisesti käyttää C14.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.