Tarvitsisin hieman apua. Ajattelin rakentaa ripustamattoman sisäkaton OSB:stä ja kahdesta kerroksesta kipsiä. Se tulee olemaan riippuva kuorma noin 25-30kg/m2. Jänneväli on 4,25m ja cc600 palkkien välillä. 1 cm taipuma ei ole ongelma. Tarvitsee porata muutamia reikiä putkivedoille. Pärjäänkö 145x45 vai 170x45?
Täytyy tehdä joitakin reikiä putkivetoja varten. Suurin on 20mm joustoputkelle. Voin jakaa ne hieman etäälle toisistaan.
Jatkokysymys kuormasta. Aion asettaa kattopalkit osan seinätolpasta päälle, noin 40mm. Itse tolppa on 45x95. Tarvitsee tehdä niin, jotta ei kosketa olemassa olevaa seinää. Toimiiko se, vai pitääkö kattopalkin levätä suuremmalla alueella?
Katso kuva
Tämä on eräänlainen huone huoneessa -ratkaisu paremman äänieristyksen aikaansaamiseksi.
Yksittäinen 20 mm reikä ei ole merkittävä. Vältä palkkien ylä- ja alareunoja ja tee reikät mieluummin lähelle tuentoja kuin keskelle palkkia.
40 mm tuentopituus on pienin mahdollinen, yleensä suositellaan vähintään 70 mm. On varmasti olemassa jokin hyvä ratkaisu, esim. jonkin kiinnikkeen muodossa, mutta silloin tarvitaan yksityiskohtainen piirustus, jotta voidaan tehdä oikea arvio. Palkit täytyy pystyä kiinnittämään kunnolla ja tukea kaatumista vastaan.
Jos otat 45x170, niin C14 riittää. Kulmarauta ja litteä rauta hieman vahvemmasta versiosta toimivat varmasti hyvin. Uskon, että selviät tästä ilman, että tarvitsee selittää enempää.
Tuntuu hyvältä. Minulla on sellainen tunne, että sen pitäisi kestää kuormituksen. Mutta tuntuu turvallisemmalta, kun vielä yksi henkilö uskoo sen myös.
Haluan vain pohtia kiinnitystä myös toisella puolella. Tulee kuten sanottu olemaan semi huone-huoneessa, joten toinen kiinnitys tehdään julkisivuseinään. Vakautetaan niin ettei sääntö kaadu kulmaraudalla (ei luonnoksessa).
Täytyy siis leikata 30 mm pois minun 170 säännöstä, joten jäljellä vain 140 mm. Ehkä yhtä hyvä käyttää C24 luokkaa joka tapauksessa, vai onko se liioittelua?
Hyvä tarkka yksityiskohtainen esitys, se helpottaa keskustelua! Palkkia ei pitäisi loveta alareunasta sillä tavalla. Palkkien päätepisteissä voi olla OK loveta yläpuolelta. (Ei kuitenkaan siellä, missä palkki jatkuu tuen yli keskellä pituuttaan) Tässä tapauksessa palkin alareunan tulisi levätä jonkinlaisen kiinnikkeen päällä. Ehkä tasorauta, joka taivutetaan ja käännetään "hammarbandetin" yli. Miksi sinun täytyy loveta?
En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat "lätti jolla taivutetaan ja taitetaan "hammarbandin" yli", voisitko selventää sitä?
Syy siihen, miksi minun täytyy leikata irti, on se, että säännön alapuoli tulee sijaitsemaan muutamia senttimetrejä olemassa olevien välipalkkien alapuolella, jotta ne irrotetaan. Tämä lisää äänen eristystä todella paljon.
Tänään palkkien välissä on 45x45 ristit, mutta ajattelen muuttaa ne niin, että siitä tulisi kiilamainen piirroksen mukaisesti. Niin on tehty siellä, missä ilmanvaihtoputki on vedetty. Tosin kiila on ylösalaisin ja antaa enemmän vakautta, mutta ajattelen, että sen pitäisi toimia silti???
Näin suosittelen sinun tekevän: Käytä 45x145 luokan C24 rakennuspuutavaraa. Sahaa sitten pois 5 mm reglarin tulevasta yläpinnasta, jotta ne saavat koon 45x140. Sahauksen voit tehdä vannesahalla, rakennussahalla tai käsipyörösahalla riippuen käytettävissä olevasta kalustosta. Upotussaha ohjainkiskolla antaa erittäin hyvän tuloksen. Aseta palkit ilman lovitusta ulkoseinälle. Tämä rakenne on vakaampi kuin piirustuksesi. Notko on marginaalisesti suurempi, mutta edelleen noin 1 cm.
Kuvassa näkyvät vinot tukipuut ovat niin sanottu ristiholkki, joka lisää vakautta yläpuolella olevaan lattiakehikkoon. Niitä et voi poistaa tai muuttaa suuntaa ilman seuraamuksia. Oikeastaan sinun pitäisi laittaa lisälattiapalkki ilmanvaihtokanavan viereen tai vaihtoehtoisesti ruuviliimata elävyyttä lisäävät laudat kyseisiin palkkeihin.
Toinen vaihtoehto korvata poistetut ristikkolovit tuuletuskanavan kohdalla on korvata ne kortlingeilla, joiden mitat ovat samat kuin lattianiskojen, jotka on sahattu vain kanavaa varten,
Luulen, että minulla on tilaa asentaa 45x145 suoraan vähentämättä sitä. Joten se vaikuttaa lupaavalta, jos rakennan kiertotangon uudelleen.
Minun on vähän vaikea ymmärtää, mitä tarkoitit koskien ylöstyrkytyksen (uppstyningen). Valokuvassa näkyvät asiat ovat tämänhetkinen tilanne kirvesmiesten työssä. Joten ehkä tarkoitat, että kirvesmiesten pitäisi olla ruuviliimanneet vahvikelaudat, asentaneet ylimääräisen lattianpalkin tai palikan, jossa on reikä ilmanvaihtoputkelle?
Jos pitäisin kiertotangon sellaisena kuin se on nyt, en voi "upottaa" 45x145 sisäkattoa varten yllä olevan luonnoksen mukaisesti ilman, että lovetaan sääntöä niin, että yläpinta tulee ristin alle.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.