4 311 lukukertaa ·
13 vastausta
4k lukukertaa
13 vastausta
Katto joka kallistuu - sallitun rajoissa vai ei?
Hei
Tarvitsisin konsultointia asiantuntemuksestanne koskien hallini kattoa, joka kallistuu.
Kuten kuvasta näkyy, se kallistuu melko paljon ja se näkyy selvästi. Mittauspituus (musta viiva) on 2,25 m/2250 mm.
Suuri rakennusurakoitsija, joka rakensi asunnon ja jolle olen tehnyt reklamaation tästä virheestä, arvioi/väittää, että tämä on normin mukainen ja että niin kauan kuin vaatekaappi täyttää tehtävänsä, "kaikki on kuten pitääkin".
Kysyttäessä, mitä toleranssia ja toimialastandardia he seuraavat, he viittaavat AMA-taulukkoon 43.E/-1, jossa toleranssi kallistukselle on seuraava:
Kallistuma mittauspituudella (L) saa olla L/600, vähintään kuitenkin ±5 mm ja enintään ±20 mm
Tässä tapauksessani mittauspituus on 2250 mm ja tällä pituudella kattani kallistuu siis 20 mm (kuvassa punainen viiva verrattuna keltaiseen) mikäli luen tätä kaavaa oikein, suurin sallittu toleranssi mittauspituuksille 3 metriin asti on ±5 mm ja kaikille yli 3 metrin mittauspituuksille saa kallistua enintään ±20 mm.
Olenko ymmärtänyt oikein, että tässä tapauksessani ja mittauspituudellani 2250 mm, katto kallistuu liikaa? Onko teidän nähdäksenne minulla mahdollisuuksia saada tämä reklamaatio läpi, jos kutsun paikalle oman tarkastusmiehen ja vien asian oikeusteitse tuota suurta rakennusurakoitsijaa vastaan?
Olen ikuisesti kiitollinen kaikesta avusta, jonka voin saada.
/G
Tarvitsisin konsultointia asiantuntemuksestanne koskien hallini kattoa, joka kallistuu.
Kuten kuvasta näkyy, se kallistuu melko paljon ja se näkyy selvästi. Mittauspituus (musta viiva) on 2,25 m/2250 mm.
Suuri rakennusurakoitsija, joka rakensi asunnon ja jolle olen tehnyt reklamaation tästä virheestä, arvioi/väittää, että tämä on normin mukainen ja että niin kauan kuin vaatekaappi täyttää tehtävänsä, "kaikki on kuten pitääkin".
Kysyttäessä, mitä toleranssia ja toimialastandardia he seuraavat, he viittaavat AMA-taulukkoon 43.E/-1, jossa toleranssi kallistukselle on seuraava:
Kallistuma mittauspituudella (L) saa olla L/600, vähintään kuitenkin ±5 mm ja enintään ±20 mm
Tässä tapauksessani mittauspituus on 2250 mm ja tällä pituudella kattani kallistuu siis 20 mm (kuvassa punainen viiva verrattuna keltaiseen) mikäli luen tätä kaavaa oikein, suurin sallittu toleranssi mittauspituuksille 3 metriin asti on ±5 mm ja kaikille yli 3 metrin mittauspituuksille saa kallistua enintään ±20 mm.
Olenko ymmärtänyt oikein, että tässä tapauksessani ja mittauspituudellani 2250 mm, katto kallistuu liikaa? Onko teidän nähdäksenne minulla mahdollisuuksia saada tämä reklamaatio läpi, jos kutsun paikalle oman tarkastusmiehen ja vien asian oikeusteitse tuota suurta rakennusurakoitsijaa vastaan?
Olen ikuisesti kiitollinen kaikesta avusta, jonka voin saada.
/G
Kiitos vastauksesta. Kyseessä on uudistuotanto.E etompau sanoi:
Millaiset mahdollisuudet on korjata tämä? Jos se ei onnistu, voiko vaatia jonkinlaista korvausta?
Siinä tapauksessa asunnot on varmaankin tarkastettu jo kerran ennen muuttoa
On hieman vaikea pysyä kärryillä tässä, oletko itse tilannut työn/palvelun yritykseltä vaatekaappien asentamiseksi asuntoosi, ja nyt ne kallistuvat johtuen vinosta katosta?
On hieman vaikea pysyä kärryillä tässä, oletko itse tilannut työn/palvelun yritykseltä vaatekaappien asentamiseksi asuntoosi, ja nyt ne kallistuvat johtuen vinosta katosta?
Voin olla hyvin salaliittoteoreettinen, mutta tunteeni sekä ennen muuttoa tehdyn tarkastuksen että 2-vuotistarkastuksen aikana on, että tarkastusyritys on hyvin puolueellinen. He eivät edes yrittäneet mitata tätä, vaan mittauksen teki rakennuttajan edustaja, joka ei ole sertifioitu tarkastaja, ja se oli sama mies, joka väitti, että se saa kallistua 2 cm tällä mittaetäisyydellä. 2-vuotistarkastuksen tarkastaja ei mitannut, vaan havaitsi tämän ja kääntyi sitten rakennuttajan edustajan puoleen, joka sanoi mitanneensa ja että se on sallituissa rajoissa.E etompau sanoi:
Ei, nämä eteisen vaatekaapit kuuluivat kaikkien rakennuksen asuntojen vakiovarustukseen, joten se ei ole lisävalinta.
OK, sitten luulen, että ymmärrän. Sanoisin, että tämä on toivotonta korjata tai saada korvausta siitä. Kattoremontin tekeminen on niin suuri kustannus suhteessa poikkeamaan, että sitä ei yksinkertaisesti tehdä. Ehkä voisi taikoa hieman paikan päällä rakennetuilla listoilla, jotka kompensoivat kallistusta.
ei olit epäselvä näin nyt, että se luki tekstissäsi.A Analytica sanoi:
Ihmettelee vain, onhan se helpompaa, jos olet osapuoli urakoitsijaa vastaan, jotta voit vähän painostaa.
mutta tällaisessa tapauksessa rakennuttaja ja urakoitsija ovat jo sopineet, joten ei paljon tehtävissä.
Joten voi siis odottaa, ettei saa minkäänlaista korvausta? Toisin sanoen, on vain luovutettava kaikista yrityksistä.E etompau sanoi:
Moderator
· Stockholm
· 57 870 viestiä
Jos olisit itse ollut tilaaja, olisit ehkä voinut saada jotain pientä.
Kun jokin menee pieleen rakennusprojektissa, pääperiaate on "tee uudelleen, tee oikein". Mutta jos korjauksen kustannukset ovat kohtuuttoman suuret suhteessa virheen arvoon tilaajalle, urakoitsija voi sen sijaan valita taloudellisen kompensaation. Tämän korvauksen tulee tällöin liittyä siihen vahinkoon, jonka tilaaja kärsii korjaamattoman virheen vuoksi.
Tässä tapauksessa tuo vahinko on todennäköisesti lähellä nollaa.
Kun jokin menee pieleen rakennusprojektissa, pääperiaate on "tee uudelleen, tee oikein". Mutta jos korjauksen kustannukset ovat kohtuuttoman suuret suhteessa virheen arvoon tilaajalle, urakoitsija voi sen sijaan valita taloudellisen kompensaation. Tämän korvauksen tulee tällöin liittyä siihen vahinkoon, jonka tilaaja kärsii korjaamattoman virheen vuoksi.
Tässä tapauksessa tuo vahinko on todennäköisesti lähellä nollaa.
Ymmärrän. Valitettavasti harvoin on itse tilaaja, vaan se on yhdistys (jota rakentamisen aikana johtaa rakennuttaja)H hempularen sanoi:Jos olisit itse ollut tilaaja, olisit ehkä voinut saada jotain pientä.
Kun jokin on mennyt pieleen rakennusprojektissa, pääperiaate on "tehdä uudelleen ja tehdä oikein". Mutta jos uudelleen tekemisen kustannukset ovat kohtuuttoman suuret verrattuna virheen arvoon tilaajalle, voi urakoitsija sen sijaan valita kompensoinnin taloudellisesti. Tämä kompensaatio tulee suhteuttaa siihen, mikä vahinko tilaajalle on aiheutunut korjaamattoman virheen vuoksi.
Tässä tapauksessa tämä vahinko on todennäköisesti lähellä nollaa.
Moderator
· Stockholm
· 57 870 viestiä
Vain ollakseni hieman tarkka. Rakennuttaja on se, joka tilaa rakennuksen, luultavasti yhdistys tässä tapauksessa.
Voit huomauttaa siitä yhdistykselle. Joissain tapauksissa uudistuotannossa tehdään kierros jonkin ajan jälkeen ja korjataan havaittuja virheitä. Silloin voidaan tehdä sekä toimenpiteitä että maksaa kertakorvaus pienemmistä poikkeamista yhdistykselle. Eli sinä henkilökohtaisesti et todennäköisesti saa korvausta, mutta se voi parantaa teidän yhteistä talouttanne yhdistyksessä.
Voit huomauttaa siitä yhdistykselle. Joissain tapauksissa uudistuotannossa tehdään kierros jonkin ajan jälkeen ja korjataan havaittuja virheitä. Silloin voidaan tehdä sekä toimenpiteitä että maksaa kertakorvaus pienemmistä poikkeamista yhdistykselle. Eli sinä henkilökohtaisesti et todennäköisesti saa korvausta, mutta se voi parantaa teidän yhteistä talouttanne yhdistyksessä.
Klikkaa tästä vastataksesi