Hei kaikki iloiset foorumilaiset.

Hyvää jatkoa teille

Onko kenelläkään suositella jotain puumateriaalia paksuudeltaan noin 19 mm, joka pysyy täysin suorana.

Minun pitää tehdä jigi akustisten kitaroiden reunojen jyrsintään ja silloin jigini alustan tulee aina olla suora.

Kristian

MDF tai HDF on saatavana 19 mm paksuisina levyinä ja on suhteellisen tasainen. Itse käytän 45 mm paksuista MDF-levyä tasolevynä ja se näyttää pysyvän MDF:n toleranssien sisällä myös ajan myötä (ongelmia ilmenee loppukesällä/syksyllä korkean ilmankosteuden aikana, jos jigiä säilytetään lämmittämättömässä tilassa, mutta kun materiaali kuivataan, se palautuu muotoonsa).

Kiitos Ring

Sillä välin olen käynyt joillakin rakentamissivuilla Yhdysvalloissa, ja
siellä he suosittelevat korkealaatuista vaneria.
Mitä he tarkoittavat "korkealla laadulla", ei kuitenkaan käy ilmi.
Onko sinulla vinkkejä vanerin korkeasta laadusta?

Kristian

En usko vaneriin. MDF, kuten aiemmin mainittu, pitäisi toimia. Muuten on olemassa kompaktilaminaatti, mutta se on kallista.

Kuinka määrittelet "absolut suunnitelma"? Kun tarkastellaan "työpajatoleransseja", mikään puukuitupohjainen materiaali ei pidä mittojaan riittävästi. Tarvitset jotain pintahiottua metallia tai ehkä kiveä, jotta se olisi tasainen.

On olemassa vaneria, joka on uskomattoman muotostabiilia ja jota käytetään mallinnus- ja erikoisvalmistuksessa ja jota voidaan käyttää myös jyrsintämuotteina. Valitettavasti en tiedä, mitä se on nimeltään, mutta sillä on ulkonäkö kuten muottivanerilla, mutta sen pinta näyttää kiiltävämmältä ja sillä on parempi pintaviimeistely. Palaan asiaan, jos löydän nimen tai jos joku muu foorumilla tietää, mitä tarkoitan. Olen nähnyt sukulaiseni käyttävän tätä tyyppiä erilaisten muottien tekemiseen erikoispuusepäntyössä, jossa tehdään urkuja.

Viimeksi muokattu:
Fine Woodworking on julkaissut artikkelin kaavoista ja jigeistä etsimässäsi aineistossa. Yritän etsiä lehden.

Voisi ottaa lastulevyn tai MDF-levyn ja liimata siihen laminaattilattian. Silloin voit saada haluamasi ulkonäön edulliseen hintaan.

Miten liitetään kuva foorumisivulle. Ajattelin näyttää, miltä jigi näyttää ja miksi on niin tärkeää, että se on tasainen

Kristian

Etenemistila vain, taas ilman vastausnäppäintä!

Ok
toivottavasti se toimii,
Se on alempi levy, joka täytyy olla aivan tasainen,
koska guitarbody ohjataan jiggin avulla kiinteää trimmeriä ympäri
joka liukuu ylös ja alas kitaraa pitkin.

Jos levy on epätasainen, myös reuna tulee olemaan epätasainen jyrsitty.

Kristian

• Laite, joka jyrsi sopivasti gitarrin reunoja. Toinen kuva, jossa kone ei ole suorassa, ja korjattu versio, joka on tasaisesti kiinnitetty alustaan.
Viimeksi muokattu:
Gitarrbyggaren sanoi:
Ok
toivottavasti se toimii,
On se alempi levy, jonka täytyy olla täysin tasainen,
koska viet kitaran runkoa jigillä kiinteän trimmerin ympäri
joka liukuu ylös ja alas kitaran reunaa pitkin.

Jos levy on epätasainen, myös reuna tulee epätasaisesti jyrsityksi.

Kristian
Pelkään, että en oikein ymmärrä kuinka jyrsintä tapahtuu...mutta onko täysin mahdotonta tehdä tätä tavallisella jyrsinpöydällä, ilman vastetta ja kuulalaakerijyrsinterällä?

Valitettavasti Daniel
sitä ei voi jyrsiä tavallisella jyrsintäpöydällä.
Jyrsitään kahdet erikoislistat koristeeksi kitaran rungon reunaan.
Jos kitaran runko on aivan tasainen, silloin sen voisi ehkä tehdä jyrsintäpöydällä, kuitenkin erittäin varovaisesti.
Mutta kuten ehkä tiedät (luulen), kitararungot eivät yleensä ole tasaisia alapuolelta,
vaan ne ovat yleensä kaarevia puolelta toiselle, ja se tarkoittaa, että se ei onnistu jyrsintäpöydällä, usko minua, olen kokeillut.

Olen aina aiemmin jyrsinyt erikoistyökalulla, joka seuraa pintaa, mutta koska kitaroiden pohjat ovat nykyään hieman kaarevia, se ei ole hyvä.
Siksi olen ostanut tämän erikoisjigin Yhdysvalloista.

Toivottavasti se ei ollut liian monimutkaista.
Kristian

Gitarrbyggaren sanoi:
Valitettavasti Daniel
se ei onnistu tavallisella jyrsinkoneella.
Jyrsitään 2 kpl erikoislistoja koristeeksi kitaran rungon reunalle.
Jos kitaran runko on täysin tasainen, silloin se voisi onnistua
jyrsinkoneella, mutta erittäin varovasti.
Mutta kuten tiedät (luulen), kitararungot eivät yleensä ole tasaisia alapuolelta,
vaan ne ovat yleensä kaareutuvat puolelta toiselle, mikä tarkoittaa, että se ei onnistu
jyrsinkoneella, usko minua olen kokeillut.

Olen aina aiemmin jyrsinyt erikoistyökalulla, joka seuraa pintaa, mutta koska
nykyään kitaran pohjat ovat hieman kaareutuvat, tulos ei ole hyvä.
Siksi olen ostanut tämän erikoisjigin USA:sta.

Toivottavasti ei ollut liian monimutkaista.
Kristian
Aha, nyt ymmärrän, en ajatellutkaan, että ne olivat kaareutuvat takapuolelta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.