Mikael_L sanoi:
Det lär ju troligen inte bli särskilt livsfarligt om den börja brista, kan jag tycka.
En ole myöskään sitä mieltä, että siitä voisi tulla kovin vaarallista. Kuitenkin luulen, että jos jotain joskus romahtaa, niin se tapahtuu "kaiken pahuuden absoluuttisen lauseen" mukaan tai "jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen" (kyllä, työskentelen jossain määrin IT-alalla), melkein varmasti juuri silloin, kun joku astuu ulos autosta... :confused:

Nissepisse sanoi:
Minun on vaikea nähdä yhteyttä siinä, että silta romahtaa, koska iso hiton laiva, ehkä 20000 tonnia, ajaa siihen ja autokatokseni mitoituksen välillä.
Kyllä, ehkä minun pitäisi pyytää anteeksi, sillä sillä ei ole suoraa yhteyttä. Mutta se on hyvä esimerkki siitä, mitä voi tapahtua, jos rakennetta ei mietitä kunnolla läpi ja jos siinä on sisäänrakennettuja riskejä.

Sillan osalta kyseessä oli täydellinen, kaunis ja kestävä rakenne itsessään. Mutta sitten tuli laiva, joka sumussa ja ajelehtivassa jäässä sattui hipaisemaan yhtä kantavista putkista vähän nosturilla tai ehkä toisella siltasiivellä. Kyse ei siis ollut siitä, että tämä 27.000 tonninen rymisteli siltaa. Kantavasta teräskaaresta tuli vain pieni lommolle ja silta romahti.

Mitä yritän sanoa, on että jos etsii älykkäitä oikoteitä mitoituksessa, ottaa riskejä. Vähän kuin teet, kun seisot laudalla ja arvioit katon kantokykyä sen perusteella.

Kuinka paljon katto painaa, maa, kattomaksaruoho, maksaruoho, ruoho ja mitä siinä voikaan olla mukaan lukien? Mikä on katon kaltevuus? Minkä kokoiseksi lumikuormaksi katto tulisi mitoittaa? Ja, siltavertailun kannalta, mitä tapahtuu, jos joku sattuu "hipaisemaan" yhtä autokatoksen pilareista?

Mutta miksi ylipäätään laittaa katto auton päälle :confused:

KnockOnWood sanoi:
Ja, jag skall kanske be om ursäkt
Mielestäni ei tarvitse, saat sanoa mitä haluat.

KnockOnWood sanoi:
Vad jag vill ha sagt är att om man letar efter smarta genvägar vid dimensioneringen så tar man risker.
Lite som du gör när du står på en bräda och bedömer ett taks bärförmåga efter det.
Tavoitteena ei ole ollut löytää oikoteitä. Lähdin liikkeelle kysymyksellä kuinka paljon se kestää, mutta vaikka olemme päässeet sivulle 2, en ole vieläkään saanut vastausta, joka olisi lähellä sitä mitä kysyin....

KnockOnWood sanoi:
Men varför överhuvud taget sätta ett tak över bilen :confused:
Koska se seisoo suurimmaksi osaksi paikallaan täällä, >90% ajasta, mahdollisesti 100% talvella, ja kuvittelen, että autot kestävät pidempään ja paremmin, jos ne ovat katon alla suojassa sateelta, lumelta, kylmältä ja putoavilta puunoksilta ja muulta roinalta. Pari 1000 kr kattoon tuntuu siksi hyvältä sijoitukselta.

Joten, onko taas joku, joka voi vastata kysymykseen:
Kuinka paljon 20 mm raakapontti kestää?
Eli:
Mikä on maksimikuorma X [kN/m2] annetulla cc [m] kattopalkkivälillä ja annetulla kattokulmalla (voidaan asettaa 0 astetta)?

tai toisin päin:
Mikä on maksimi cc [m], joka voidaan käyttää kattopalkkivälillä annetulla kuormalla X [kN/m2] ja annetulla kattokulmalla (voidaan asettaa 0 astetta)?

Mikael_L
Jos olet innokas oppimaan vähän ja valmis käyttämään aikaa, tämä sivu voi olla aloitus:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/GeneralPage.aspx?id=202

Jos sinulla on statiseen ja mekaniikkaan liittyvää osaamista, se helpottaa luonnollisesti.

Mutta tässä on melko vähän taikuutta.
Laskeminen kuormista, voimista, murtumisesta ja taipumasta jne. on vain tavallista statista ja mekaniikkaa.
Sitten puukonstruktiot sisältävät paljon kantavuusarvoja eri liitoksille jne. Nämä ovat usein empiirisesti johdettuja ja taulukoituja.
Lisäksi on olemassa joitain normeja ja rajoja, kuten käyttörajaolosuhteet, murtorajaolosuhteet, tilapäinen haitta, etenevä sortuma jne.
Paljon uusia sanoja ja käsitteitä sille, joka osaa mekaniikkaa ja tilastotiedettä mutta yhtäkkiä eksyy puutalokonstruktion pariin. :)

Ok, kiitos! Mutta se kuulostaa melko pitkältä ja monimutkaiselta tavalta. Minulla on jo insinöörikoulutus takana, ja toivoin välttäväni uuden saadakseni rakentaa yksinkertaisen katon. Mutta minun täytyy kai opetella aiheesta lisää. Rakennusinsinööri saattaa olla uusi tulevaisuuteni, alalla näyttää olevan jonkin verran puutetta. :-)

Muuten mielestäni se on melko yksinkertainen laskelma minun tapauksessani, jos sinulla on kaikki taustatiedot. Laskelma, jonka mielestäni pitäisi käyttää melko usein niillä, jotka tekevät sitä ammatikseen tai harrastuksena. Itse asiassa minusta tuntuu, että jotta voit kutsua itseäsi "Snickare", sinun pitäisi pystyä vastaamaan kysymykseeni, koska se on niin perusasia. Jonkun pitäisi pystyä kehittämään yksinkertaisempia malleja, joiden avulla voi työskennellä ilman, että tarvitsee tietää kaikki taustalla olevat asiat. Tässä maassa rakennetaan kuitenkin paljon puusta ja se, että rakennus optimoidaan, eli ei alidimensionoida, vaan kestää, eikä ylisuunnitella niin, että tarpeettomasti paljon resursseja käytetään, ei ole merkityksetön asia. Lisäksi myydyn puutavaran mitat ja lujuus ovat melko vakiot, joten mahdollisuudet ovat olemassa. Mutta mutta, odottaessani vastausta, syvennyn puun lujuusoppiin...

Kysymys oli keskikohtien välinen etäisyys kattopalkeissa, joissa on 20 mm raakapontti. Kuten aiemmin sanottu, se on noin 1,2 m. Mitä katto sitten kestää, riippuu kattopalkkien mitoituksesta. Erinomaista tietoa löytyy siitä puuoppaasta, johon Mikael_L linkkasi, ja se riippuu yleensä lumivyöhykkeestä. Tietysti voi pidentää palkkien välimatkaa, mutta silloin myös raakapontin paksuutta tulee lisätä vastaavasti. Luulen, että on saatavilla 23 mm raakaponttia, jolloin sinulla voisi olla noin 1,4 metrin välimatka kattopalkkien välillä. Minulla on tunne, että melko ohuen raakapontin ja 1,2 metrin palkkivälin valinta liittyy taloudellisiin syihin (raakapontin kustannukset + kattotuolien kustannukset ovat minimissään).

Mikael_L
Nissepisse sanoi:
Muuten, mielestäni se on melko yksinkertainen laskelma minun tapauksessani, jos kaikilla taustatiedoilla on merkitystä. Laskelma, jota mielestäni pitäisi käyttää melko usein niille, jotka harrastavat tätä ammattina tai harrastuksena. Itse asiassa mielestäni jopa, että saadakseen kutsua itseään "Snickare":ksi pitäisi pystyä vastaamaan minun kysymykseeni, koska se on niin perustavaa laatua oleva. Jonkun pitäisi pystyä kehittämään yksinkertaisempia malleja, jotka toimivat ilman tarvetta tietää kaikkea taustalla olevaa. Tässä maassa rakennetaan kuitenkin melko paljon puusta ja on tärkeää, että rakennetaan optimaalisesti, eli ei alimitoiteta niin että se kestää, mutta ei liioitella niin, että turhia resursseja ei kuluisi, ei ole merkityksetöntä. Lisäksi myytävän puun mitat ja lujuus ovat melko vakio, joten kaikki mahdollisuudet ovat olemassa.
Mutta sehän oli juuri se vastaus, jonka sait alussa. 1,2 metriä kattotuolien välillä. Se on mitä kirvesmies on oppinut ja osaa. Hän ei koskaan seiso työmaalla ja ala laskemaan mitä raakapontti kestää, hän tietää sen jo. Monia tällaisia "taitoja" on käsityöläisten selkärangassa tai se on vähän yksinkertaistettu taulukkomuodossa tai sitten kun kyse on hieman monimutkaisemmista asioista. Niin pian kuin kyse on puhtaista laskelmista, toimeksianto siirtyy rakennusinsinöörille, jotta kirvesmies saa vain piirustukset joita noudattaa. Sain käsityksen, että halusit tietää miten laskea, ja se on tavallista statiikkaa ja mekaniikkaa sekä muuta mitä liittyy puurakentamiseen, ja suurin osa siitä löytyy träguide:ssa. Sitten on kirjoja ja koulutuksia. Mutta jos kysyt minulta etäisyyttä kattotuolien välillä raakapontin vuoksi, vastaan 1,2 metriä. Lisäyksellä, että jos kyseessä ei ole niin "tärkeä" rakennus voidaan varmasti lisätä, esim. 1,4 tai 1,5 metriä jos se on 21 mm raakapontti, mutta maksimissaan 1,2 jos se on 17 mm raakapontti.

• Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
Puhumme litteästä maakatosta. Katto itsessään on varmasti raskain, mitä pientaloissa on?
Lisäksi tulevat kuten aina lumikuormat ja tässä tapauksessa myös jotain, mitä ei koskaan muuten lasketa mukaan: sade.

50 mm (50 kg/neliömetri) sadetta ei tule kovin usein, mutta kun se tulee tällaiselle katolle, se ei katoa nopeasti.

..mutta 50 kg, 0,5 kN/m² eivät ole mitään kauheita kuormia edes katolla. Kysymys "kuinka paljon kestää råspont" ei ehkä ole niin yleinen, koska se normaalikäyttöalueella ilmeisesti toimii erinomaisesti. Mutta nyt on tarkoitus laittaa maata tuntemattomassa määrässä normaalikuormien lisäksi. Silloin täytyy alkaa ymmärtää, miten puu käyttäytyy pitkäaikaiskuormien kanssa. Sehän voi mennä hyvin.

Tapauksessani olen ajatellut 3kN/m2 maksimi kuormituksena. Maksimi 10cm huokoista maata + vähän lunta päälle tuulensuojaisessa paikassa Skånessa. Minulla on alle 1m väli alla ja katson, että raakapontti pitää. Jos se alkaa taipua alas, joudun vahvistamaan jälkeenpäin alapuolelta.

Mutta mielestäni aihetta tuskin on käsitelty. Sanoa vain, että 1.2m, ehkä jopa enemmän, kestää ilman perustelua ei ole oikein. Esitin kysymyksen yleisenä kysymyksenä ilman erityisiä arvoja ja olisin oikeastaan halunnut vastauksen sen mukaisesti, ehkä yleinen kaava tai taulukko parametreilla: väli, kuorma, katon kulma ja paksuus. On varmasti vähintään 5-10 kertaluokan ero raakapontin rasituksessa 45-asteisen peltikaton tuulettomassa paikassa Skånessa ja tasaisella turvekatolla lumivyöhykkeellä 4.5. Jossain kulkee raja siitä, mitä raakapontti kestää ja missä on raja, kun on ok laskea 17mm:iin? En usko pätkääkään, että jokaisella kirvesmiehellä on tämä täydellisesti selkärangassaan, koska on pari parametria, jotka täytyy ottaa huomioon. Lisäksi rakennusliike (ja ehkä useat muut) on laskenut 22mm:stä 20mm:iin, onko tämä silti ok?

Sitten näen suuren edun siitä, että raakapontti kestää Ruotsin pahimman katon, jotta sitä voi käyttää ja pitää kiinni 1.2m:stä, jotta se sopii eristeeseen ja levyihin ilman, että tarvitsee miettiä sitä. Mutta se tarkoittaa myös, että monet katot ovat voimakkaasti ylimitoitettuja ja se herättää myös kysymyksiä minussa: kuka on tullut tähän tulokseen? miten tähän päästiin? mistä tämä löytyy? (en ole lukenut kaikkia puuoppaita, aion tehdä sen)

Olen myös huomannut, että kysymyksiini ei todennäköisesti vastata tässä ketjussa, joten jätän sen ja luen sen, kun hiihtokausi on ohi ja uudet kirvesmiehen projektit ovat seuraavana vuorossa. Kiitos osoitetusta kiinnostuksesta joka tapauksessa ja antakaa minun tulla valistetuksi huhtikuussa/toukokuussa.

Mikael_L
Se on ehdottomasti mielenkiintoisia ajatuksia, joita sinulla on. Mutta hieman epäloogisesti yrität heittelehtiä toiveista peukalosääntöihin ja sitten siihen, miten lasketaan. Ne ovat täysin eri asioita, ja peukalosääntö on jo esitetty, joten jäljellä on laskea se vaivalloisella tavalla, jos haluat tietää/osata enemmän.

Nissepisse sanoi:
Ok, tack! Men det låter som en rätt lång och omständig väg. Har redan en ingenjörsutbildning bakom mig och hade hoppats slippa en till bara för att bygga ett enkelt tak.
Jos sinulla on jo insinöörikoulutus, se ei ehkä ole niin vaikeaa. Ota nämä materiaalitiedot: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1105&contextPage=4962 http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1099&contextPage=4962

Ja asetat sopivan turvakertoimen, ottaen huomioon, että kyseessä ei ole täydellinen puu (lattialauta on itse asiassa yleensä melko huonolaatuista), noin 2-3.

Sitten on vain laskettava jakautunut kuorma, taipuma ja murtoraja.

Voit palata tulosten kanssa sitten. :)

Mikael_L, voisitko siivota viestisi, olen yrittänyt lähettää sinulle mutta
postilaatikko on täynnä....

Luulen, että ajattelet vähän nurinkurisesti. Katto tulee aina olemaan kuormitettu, koska se on maakatto, joka todennäköisesti tulee olemaan kostea ja raskas. Joten miksi et pienentäisi etäisyyttä 1 metriin tai jopa 60 cc ja käyttäisi sirompaa mitoitusta.
Säästät minimaalisesti rahaa sillä ajattelulla, että lisäät etäisyyttä kattopalkkien välillä, mutta samalla lisäät riskiä, että raakalauta roikkuu. Sitten yrittää jälkiasentaa mahdollisia palkkeja tulee todella hankalaksi ja aikaa vieväksi, mikä syö hyödyn. Ajattele päinvastoin sen sijaan.

• Tykkään
LS7 ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.