17 977 lukukertaa ·
27 vastausta
18k lukukertaa
27 vastausta
Kantavuus raakapontti?
Mihin kuormiin raakalauta kestää?
Jos ajattelen laittaa 20 mm raakalautaa katoksi tiettyyn tasaisesti jakautuvaan kuormaan, mikä on silloin maksimietäisyys kattopalkkien välillä (=raakalaudan jänneväli)?
Katosta tulee lähes tasainen, noin 5 astetta, mutta voimme lähteä siitä, että se on 0 astetta.
Jos ajattelen laittaa 20 mm raakalautaa katoksi tiettyyn tasaisesti jakautuvaan kuormaan, mikä on silloin maksimietäisyys kattopalkkien välillä (=raakalaudan jänneväli)?
Katosta tulee lähes tasainen, noin 5 astetta, mutta voimme lähteä siitä, että se on 0 astetta.
Kuorma X kN/m2.anaitis sanoi:
Mutta mihin suositus 1,2 m perustuu? Se riippuu täysin siitä, mitä katolle laitetaan, pelkkä huopa tai minun tapauksessani hieman multaa ja kasveja, lumivyöhyke 1 vai 4,5? Haluan saada arvon, jotta tiedän kuinka suuri marginaali on ja jos minun pitäisi panostaa paksumpiin palkkeihin ja suurempaan cc:hen sen sijaan.
Viimeksi muokattu:
Tein pienen testin tänään. Kiinnitin 22 mm raakaponttilaudan kahdella puristimella kahteen euro-lavaan, joiden väli oli 1 m. Sitten asetin 85 kg (=0.8 kN) keskelle. Lauta kesti, mutta notkui hieman. Koska lauta oli 95 mm leveä, se vastaisi noin 8 kN/m2, vaikka kaikki oli laudan keskellä. Todellisuudessa kuormitus on tasaisempi.
Päätän, että 1 m jänneväli ei aiheuta ongelmia tapauksessani, koska niin suuret kuormat eivät ole ajankohtaisia.
Jännevälin pidentäminen 1,2 metriin ei tuo paljon etua harvemmilla/paksummilla palkeilla, eikä se ole standardiväli, mikä ei tässä tapauksessa merkitse.
Jos jollakulla on tieteellisempää vastausta lähtökysymykseen, paina "vastaa"-nappia ja anna mennä.
Päätän, että 1 m jänneväli ei aiheuta ongelmia tapauksessani, koska niin suuret kuormat eivät ole ajankohtaisia.
Jännevälin pidentäminen 1,2 metriin ei tuo paljon etua harvemmilla/paksummilla palkeilla, eikä se ole standardiväli, mikä ei tässä tapauksessa merkitse.
Jos jollakulla on tieteellisempää vastausta lähtökysymykseen, paina "vastaa"-nappia ja anna mennä.
Okei, mutta minulla on jo vähintään 3 faktorin eduksi, enkä ole myöskään ylikuormittanut lautaa. En tosin ole mitannut taipumaa.
Onko sinulla aavistusta, miksi faktoria kutsutaan, kuinka suuri se on tai mistä sen voisi löytää?
Onko sinulla aavistusta, miksi faktoria kutsutaan, kuinka suuri se on tai mistä sen voisi löytää?
Turvallisuuskerroin on sen nimi ja sen arvo vaihtelee, jos mukana on henkilöturvallisuus, se johtaa yleensä siihen, että halutaan korkeampi arvo.
Mitoitus on hankalaa, voi olla monia erilaisia kriteereitä, jotka voivat olla mitoittavia, harvoin otetaan huomioon vain murtokuorma...
Vähän enemmän tietoa siitä, mitä haluat tehdä, ei olisi haitannut.
/ATW
Mitoitus on hankalaa, voi olla monia erilaisia kriteereitä, jotka voivat olla mitoittavia, harvoin otetaan huomioon vain murtokuorma...
Vähän enemmän tietoa siitä, mitä haluat tehdä, ei olisi haitannut.
/ATW
Ajattelin rakentaa katon auton päälle. Jos se romahtaa, on vain aineellisia vahinkoja eikä kovin suuria.
Kuvan lataus ei toimi, mutta siitä tulee lisäkatos talon yhteyteen. Kaltevuus noin 5 astetta ja kattopalkkien jänneväli 2,5 m.
Mutta keskustelu saa mielellään keskittyä enemmän yleiseen mitoitukseen eikä vain tähän tiettyyn rakennusprojektiin.
Pitäisikö ehkä käydä kirjastossa oppimassa lisää? Onko suositella mitään hyvää yleiskatsausta antavaa kirjaa?
Kuvan lataus ei toimi, mutta siitä tulee lisäkatos talon yhteyteen. Kaltevuus noin 5 astetta ja kattopalkkien jänneväli 2,5 m.
Mutta keskustelu saa mielellään keskittyä enemmän yleiseen mitoitukseen eikä vain tähän tiettyyn rakennusprojektiin.
Pitäisikö ehkä käydä kirjastossa oppimassa lisää? Onko suositella mitään hyvää yleiskatsausta antavaa kirjaa?
Ei, se on kyllä riski. Mutta mielestäni se riski on pieni. Se ei romahda yhtäkkiä, vaan todennäköisesti tulee merkkejä siitä, että jokin ei ole kunnossa; esim. 2 m lunta katolla ja havaittavia taipumia puussa. Toista olisi, jos nukkuisi katon alla joka yö täysin tietämättömänä siitä, miltä se näyttää.Alfredo sanoi:
Fokus takaisin kysymykseen kiitos!
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Joo, noin he todennäköisesti ajattelivat myös, kun rakensivat Almösundsbron.Nissepisse sanoi:

Linkki: http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.289285-bron-som-forsvann-detta-hande
Viimeksi muokattu:
Minun on vaikea nähdä yhteyttä siinä, että silta romahtaa kun suuri hemmetin alus, joka painaa ehkä 20000 tonnia, ajaa siihen, ja minun autokatokseni mitoituksen välillä.
Kysymys koskikin nyt kattotuolien välistä alusrakennetta. On todennäköisesti, ettei se aiheuta erityistä vaaraa, jos se alkaa murtua, mielestäni.Alfredo sanoi:
Muut haitat tapahtuvat huomattavasti aikaisemmin, kuten esimerkiksi taipuminen, joka vahingoittaa rakennetta niin, että se esimerkiksi vuotaa vettä.
Mutta vaarallinen sortuminen on kyseessä, jos itse kattotuolit/kattopalkit antavat periksi, tai niiden kiinnityskohdat tai seisovan rakenteen säännöllisyys murtuu tai vinoilee, tai jos kaikki yksinkertaisesti romahtaa.
