Hei, olen etsinyt ja etsinyt, mutta en löydä mitään tietoa pystysuoran formplyfan tai tavallisen plywoodin kantavuudesta. Todennäköisesti siksi, että plyfa itsessään ei normaalisti käytetä kantavissa rakenteissa.
Mutta olen jälleen kaivellut ryömintätilassa ja löytänyt mielenkiintoisen ratkaisun, jossa on naulattu yhteen kaksi kantavaa palkkia 195x45, jotka ovat hieman eri korkeuksilla, ja välissä noin 40x40cm formplyfapalan. Huomaa, että kantavat palkit eivät ole siten, että toinen olisi toisen päällä, vaan ne ovat hieman siirtyneet, siksi oletan, että plyfapalan on tarkoitus olla siellä.
Riippumatta ehkä, ainakin minulle ilmeisestä kysymyksestä 'miksi', kuinka paljon painoa voisi ajatella, että pystysuora plyfa kestää tässä muodossa?
Oletetaan, että harmaat ovat plintit. Se riippuu tietysti siitä, kuinka paljon ylempi sääntö ulottuu plintin ulkopuolelle. Jos se on alle 60 cm, kantavuus ei ole siellä huonompi.
Tietenkin koko rakenteen kantavuus riippuu ulokkeesta, sen ymmärrän. Mietin enemmän, kuinka paljon kantavuutta vaneri antaa yläkannatinpalkille, antaako se merkittävää kantavuutta ollenkaan? Olen nähnyt vaneria käytettävän esimerkiksi kattotuoleissa aiemmin, mutta ehkä ei kantamaan kuormaa tällä tavalla.
Joo, ehkä ilmaisin itseäni kömpelösti. Kysymys oli yleisempi mahdollisesta vanerin kantavuudesta, ja siksi, onko se materiaali, jota tulisi käyttää tällaisissa yhteyksissä. En oikeastaan halunnut tietää juuri minun tietynrakenteisen kantavuutta. En ainakaan alussa.
Lisäksi johdin varmasti harhaan lisää, kun laitoin kuvan mukaan viestiin.
Minulla ei ole lainkaan käsitystä, miten kantavuutta lasketaan, joten ehkä kysymys oli alusta alkaen vain tyhmä.
Katson, jos voisin mitata hieman jonain viikon iltana, niin ehkä kuitenkin jälkipolvet voivat saada jotain irti tästä keskustelusta.
Se on todella vahva. On erityisiä lattiasääntöjä, jotka on tehty 45*45 tai 45*70 alareunassa ja yläosassa, ja niiden välissä on pystyasennossa osb/masoniitti/vaneria. Kestää 9 metrin jännevälejä.
Joo, ehkä ilmaisuni oli kömpelöä. Kysymys koski enemmän yleisesti vanerin potentiaalista kantokykyä, ja siten, onko se edes materiaali, jota pitäisi käyttää tällaisissa yhteyksissä. En alun perin halunnut tietää juuri oman konstruktioni kantokykyä. En ainakaan aluksi.
Lisäksi varmasti johdatin harhaan lisää ottamalla kuvan mukaan viestiin.
En ymmärrä lainkaan, miten kantavuus lasketaan, joten ehkä se oli alun alkaenkin tyhmä kysymys.
Katson, voinko mitata vähän myöhemmin jonakin iltana tällä viikolla, jotta jälkipolvetkin voivat saada jotain irti tästä ketjusta.
Joo vaneri on helvetin vahvaa, mutta sinun tapauksessasi vanerin kiinnitys on se heikko lenkki ylempään kantolinjaan.
Koivuvaneri voidaan tässä tapauksessa katsoa vastaavan naulalevyä tai laskbricka, ja silloin levyjen mittojen lisäksi myös naulojen määrä ja niiden koko ovat erittäin tärkeitä.
Kiinnitys koostui viidestä tai kuudesta 4-tuumaisesta naulasta per kantava palkki, joten käytin tilaisuuden hyväkseni ja lisäsin noin kymmenen ruuvia (5,0x60mm) per kantava palkki samalla kun ryömin siellä. Vaneri oli 12 mm paksu muottivaneri.
Mutta suuri kiitos! Nyt tiedän enemmän siitä, että vaneri ei ole ollenkaan typerä käyttää tällaisissa yhteyksissä, ja voin tuntea oloni melko rauhalliseksi, että tuo rakenne toimii melko hyvin minun tapauksessani.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.