7 173 lukukertaa ·
4 vastausta
7k lukukertaa
4 vastausta
Kantavien seinien poistaminen - miten tukea?
Hei! Minulla on kaksikerroksinen tiilitalo 20-luvulta kellarilla ja haluan avata alakertaa hieman kuvan mukaisesti. Mietin, kuinka tehdä seinän tukeminen palkkien avulla. Olen ajatellut käyttää IPE160 vaakasuoraksi palkiksi, mutta mietin, miten tätä parhaiten tukee pystysuunnassa. Olen saanut VKR 120x60x5 ehdotukseksi molemmin puolin, mutta en tiedä, onko tämä yleensä riittävä. Tai jos antaa palkin vain levätä tiiliseinän päällä eikä käytä pystypalkkia ollenkaan. Syynä siihen, että haluan mieluiten pystypalkin, on se, että se todennäköisesti on kapeampi kuin jättää vanhasta tiiliseinästä pieni osa tukemaan palkkia. Jotain vinkkejä kuinka toimia tällaisessa tilanteessa?
Ennen:

Jälkeen:

Pitkät:

/Magnus
Ennen:
Jälkeen:
Pitkät:
/Magnus
Olen miettinyt vähän yllä olevaa. Avasin keittiössämme niin, että kahdesta huoneesta tuli yksi. Se oli helppoa, koska välipohjan pystyi tukemaan stämpillä molemmin puolin seinää, lattiajänne kohotti yläpuolella olevan seinän stämpin kautta, jos ymmärrät. Mutta jos on tiiliseinä, joka pitää poistaa eikä siinä ole välipohjaa kiinni, se voi olla hankalampaa, ajattelisin.
Minun tapauksessani hyödynsin sitä, että välipohjan jänteet menivät tiiliseinän läpi. Mutta sinä aiot avata kaksi seinää. Joten ainakin yksi seinistä ei ole jänteitä lävitseen, jos on puinen välipohja.
Voin kuvitella, että pitää porata läpi massa palkkeja poikittaissuuntaisilla stämpillä, jotka tukevat painoa seinältä toisessa kerroksessa, on veikkaukseni.
Ei suoria vastauksia, mutta halusin enimmäkseen analysoida ja pohtia sinun kanssasi
Minun tapauksessani hyödynsin sitä, että välipohjan jänteet menivät tiiliseinän läpi. Mutta sinä aiot avata kaksi seinää. Joten ainakin yksi seinistä ei ole jänteitä lävitseen, jos on puinen välipohja.
Voin kuvitella, että pitää porata läpi massa palkkeja poikittaissuuntaisilla stämpillä, jotka tukevat painoa seinältä toisessa kerroksessa, on veikkaukseni.
Ei suoria vastauksia, mutta halusin enimmäkseen analysoida ja pohtia sinun kanssasi
En tiedä tarkalleen mitä "stämp" tarkoittaa, mutta luulen, että se on pystysuora kannatin, eikö niin? Voin lisätä, että tiiliseinät ovat jatkuvia kellarista aina toisen kerroksen yläosaan asti, joten mielestäni ne ovat itsessään kantavat. Ensimmäisen kerroksen lattia kannatellaan rautatiekiskoilla ja toisen kerroksen lattia puupalkeilla. Joten pystysuora palkki (stämp?) sijoitetaan sitten kellaritiiliseinän päälle. Mietin, onko tämä mahdollista ja jos on, mikä olisi sopiva mitoitus tälle pystysuoralle kuormanpitäjälle?
Stampit ovat väliaikaisia tukia rakentamisen aikana.
Se, mitä kutsut vertikaaliseksi palkiksi, on nimeltään pylväs.
Nimi riippuu toiminnosta, eli horisontaalisesti se on palkki, vertikaalisesti pylväs.
Se, mitä kutsut vertikaaliseksi palkiksi, on nimeltään pylväs.
Nimi riippuu toiminnosta, eli horisontaalisesti se on palkki, vertikaalisesti pylväs.
sitten ymmärrän Meckin kommentin paremmin. Kyllä, yksi tiiliseinä kantaa palkeja kun taas toinen ei, voi epäillä. Oletan, että toisen kerroksen lattialaudat paljastavat palkkien suunnan. Aion asettaa teräsputket tukemaan seinän molemmin puolin, jotka nostavat laudan kattoon sillä aikaa kun poistan seinän eikä palkki ole paikallaan. Kysymys kuuluu, mitä olisi paras valita tolpaksi? U-palkki, nelikulmaprofiili vai I-palkki?
Klikkaa tästä vastataksesi