Koska talotyyppi, jota aiomme kunnostaa/muuttaa, on melko yleinen, toivomme, että joku viisas ja kokenut henkilö tältä foorumilta voi auttaa meitä.

Talo on tyypillinen 69+69 neliömetrin talo (kellari + asuinkerros), rakennettu -39 ja sijaitsee Tukholman eteläisissä lähiöissä. Mietimme, voisiko joku auttaa meitä tunnistamaan mahdollisia kantavia seiniä, joko tuntemalla samanlaisia taloja tai näkemällä sen piirustuksista. Molemmat piirustukset eroavat hieman siitä, kuinka talo on itse asiassa rakennettu. Kellarissa ruokakellari on siirretty eteenpäin kohti portaita ja takana on pieni kaakeloitu huone (tyyliin vanha wc/suihku). Yläkerrassa ei ole vaatekaappeja tai seinää ulommaisessa hallissa (savupiipun oikealla puolella) ja seinä, joka kulkee hallin ja makuuhuoneen/keittiön välillä, on linjassa ruokasalin ja olohuoneen välisen seinän kanssa.

Toivon, etten sekoittanut asioita liikaa ja että jollain on hyviä ideoita!!!
 
  • Pohjapiirustus kellarikerroksesta, jossa näkyy autotalli, pannuhuone, kylmähuone, porras ja varastotilat. Ehdotus villaksi, mittakaava 1:50.
  • Pohjapiirros 1939 rakennetusta kaksikerroksisesta talosta, jossa näkyy huoneiden asettelu: ruokailutila, keittiö, makuuhuone, olohuone ja eteinen.
Meillä on samanlainen talo, mutta myös yläkerralla.

Siellä talon keskellä kulkevat seinät ovat kattoristikoiden poikki kantavia. Kellarissa nämä seinät ovat talossamme 20 cm paksuja, kun ei-kantavat seinät ovat 10 cm paksuja. Suunnitelmassanne ei näytä siltä, että kellarissa olisi paksumpia seiniä. Onko niin oikeasti?

Todennäköisesti kuvassa oleva vaakasuora seinä keskellä taloa tukee yläpohjan palkistoa.
Ja todennäköisesti kellarissa vastaava seinä tukee pohjakerroksen seinää.
 
Kuulostaa siltä, että projektimme on melko samanlainen kuin teidän yleisesti ottaen. Hyvä, silloin on joku, joka on askeleen edellä ja voi antaa neuvoja. :)

Emme ole vielä mitanneet kellaria tarkasti, joten en tiedä tarkalleen, miten se eroaa piirustuksista. Tiedän kuitenkin, että kumppanini isoisä (joka rakensi talon ja sen laajennuksen) ei ollut kovin tarkka rakentamaan samaa, jolle hän oli saanut rakennusluvan...

Jatkan jatkokysymyksellä:
Yläkerrassa ajattelimme tehdä huoneen vasempaan alakulmaan ja ovi sijoittuisi siinä tapauksessa suunnilleen siihen, missä sisäänrakennettu vaatekaappi on. Mahdollisesti aukkoa täytyy hiukan leventää, mutta koko ruokasalin aukon aiomme rakentaa umpeen. Aiomme myös sulkea keittiön aukon, mutta mahdollisesti leventää nykyisen makuuhuoneen aukkoa hieman. Kaiken kaikkiaan aiomme ehdottomasti rakentaa enemmän umpeen kuin avata. Onko jotain erityistä, mitä pitää huomioida, kun rakennetaan seinää, jotta myös lisäämämme osa auttaa kannattamaan? Onko olemassa riskiä, että meidän täytyy tehdä kannatus muutosten vuoksi, jos laajennamme, vaikka suljemme kaikki muut aukot?
 
Yleisesti ottaen uudet/laajennetut aukot kantavissa seinissä täytyy tukea.
(ei mikään iso työ normaalitapauksessa). Jos laajennat aukkoa (esim. gardroben), tuhoat olemassa olevan kuormantuennan (esim. palkin aukon yläpuolella). Sillä ei ole merkitystä, että suljet sen, koska nämä aukot ovat jo tuettuina.

Piirrä suunnitelmaan, mitä haluatte tehdä, jotta talosta tulee toimiva ja vastaa tarpeitanne. Ota sitten rakennusmestari paikalle auttamaan arvioinnissa ja tarvittavissa toimissa.
Älkää antako uuden aukon tukemisen pilata pohjapiirrosta.

Mats
 
Muuten. Oven asentaminen vaatekaappiin makuuhuoneen sisäänkäynniksi voi ehkä toimia (ehkä hieman käytäväntuntua takan ja seinän vuoksi). Sen leventäminen on vaikeampaa, koska se on puristettu savupiipun ja ruokailutilan seinän väliin.

Kuinka paljon muutoksia aiotte tehdä? Jos luonnostelette, mitä haluatte saavuttaa ja ajatuksianne, varmasti foorumilla on paljon vinkkejä saatavilla. (esim. aiotteko tuoda kylpyhuoneen yläkertaan? kuinka monta huonetta aiotte olla?)

/M
 
Sanoista tekoihin.
Tällaista suunnittelimme haluavamme. Keittiön ulkoseinän poiston tilalle tehtiin laajennus vuonna -67, joten siihen osaan ajattelimme yrittää saada kylpyhuone sekä kaksi tai kolme huonetta. Mutta vanhan osan rakennuksesta ajattelimme muuttaa näin. Makuuhuone vaatehuoneella (liukuovi niiden välissä), eteinen ripustustilalla (tällä hetkellä ei ole), olemassa olevan kylpyhuoneen pidentäminen sekä muutos rinnakkaiskeittiöstä u-keittiöksi. Huomaa, että kaikki on tehty nopeasti paint-ohjelmassa, joten se ei ole täysin mittakaavassa...

Mitä tulee (todennäköisesti) kantavaan seinään, olemassa olevat aukot savupiipun vieressä tehdään hieman leveämmiksi ja loput suljetaan.
 
  • Pohjapiirros, jossa on suunniteltu makuuhuone, olohuone, keittiö, kylpyhuone ja vaatehuone. Punaisia viivoja osoittamassa muutoksia. Skala 1:50.
Aha,
Mikä noste siitä tulee olemaan! Näyttää siltä, että olette miettineet paljon.
Hallista tulee paljon ilmavampi. En olisi huolissani kantavista seinistä tässä vaiheessa. Mutta kuten sanottu, ota kuitenkin paikalle rakennusmestari varmuuden vuoksi.
Voit varmasti tukea aukkoja palkkien avulla, jotka jyrsinnät yläpuolelle holveihin.
(on pari ketjua tästä asiasta fora:ssa) Onnea matkaan!
 
Kiitos ystävällisistä sanoista (lämmittävät :)) ja hyvistä neuvoista. Olen ollut hieman huolestunut, että pieninkin muutos kantavissa seinissä saattaa muuttua oikein jättiprojektiksi, mutta ilmeisesti näin ei ole, ja on hyvä kuulla se.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.