1 821 lukukertaa ·
2 vastausta
2k lukukertaa
2 vastausta
Kantavat seinät?
Hei,
Olemme harkitsemassa kahden seinän purkamista talossamme... Enimmäkseen ihmettelemme, tietääkö kukaan, kuinka voi selvittää, onko jokin niistä kantava?
Olemme hakeneet rakennuspiirustukset, mutta niistä ei näe sitä... Kun poistimme kipsilevyt, siellä on tavallisia 45x45 rankoja 60 cm välein ja samat poikittain katon ja lattian päällä... Eivätkö kantavat rakenteet ole paksumpia???
Asumme pienessä yksikerroksisessa talossa vuodelta 1968, pinta-alaltaan 100m2... ja olemme ymmärtäneet, että usein näin pienissä taloissa, joissa ei ole asuttavaa ullakkoa, ei ole kantavia seiniä sisällä vaan ulkoseinät ovat kantavia... väärin vai???
Olen kiitollinen vastauksista, jotta emme yhtäkkiä saisi liian korkeaa kattoa
Olemme harkitsemassa kahden seinän purkamista talossamme... Enimmäkseen ihmettelemme, tietääkö kukaan, kuinka voi selvittää, onko jokin niistä kantava?
Olemme hakeneet rakennuspiirustukset, mutta niistä ei näe sitä... Kun poistimme kipsilevyt, siellä on tavallisia 45x45 rankoja 60 cm välein ja samat poikittain katon ja lattian päällä... Eivätkö kantavat rakenteet ole paksumpia???
Asumme pienessä yksikerroksisessa talossa vuodelta 1968, pinta-alaltaan 100m2... ja olemme ymmärtäneet, että usein näin pienissä taloissa, joissa ei ole asuttavaa ullakkoa, ei ole kantavia seiniä sisällä vaan ulkoseinät ovat kantavia... väärin vai???
Olen kiitollinen vastauksista, jotta emme yhtäkkiä saisi liian korkeaa kattoa
Kyllä, olet oikeassa. Yksikerroksisissa taloissa on yleensä vapaasti kantavia kattoristikoita (jotka siis tarvitsevat tukea vain ulkoseiniltä). Voi kuitenkin esiintyä erityisratkaisuja esimerkiksi sisäänkäyntikatoksen kohdalla, jotka voivat tehdä muut seinät kantaviksi. Onko teillä ristikattokkeita, joissa on sisäiset tuet W:n muodossa? Siinä tapauksessa ne ovat melkein varmasti vapaasti kantavia.
45x45:stä ei rakenneta kantavia seiniä, siinä olet oikeassa.
45x45:stä ei rakenneta kantavia seiniä, siinä olet oikeassa.
Klikkaa tästä vastataksesi