Hei, Olen parhaillaan remontoimassa taloamme vuodelta 1973.
Meillä on seinä, jonka haluamme poistaa. Joten ajattelin tehdä teidän kanssanne, jos voitte auttaa minua laskemaan, minkä kokoinen VKR-palkki tarvitaan.
Mieluiten haluaisin upottaa palkin puupalkistoon, jotta saadaan sileä katto.
Kuten tämä herra on ajatellut: https://www.byggahus.se/forum/threads/faella-in-vkr-balk-i-traebjaelklag.132894/
Nykyään siinä on 70x70 tukipuut jaettuna 4:ään osaan.
VKR-palkin pituus tulee olemaan 263 cm
Puupalkkien jänneväli on 850 cm
Puupalkit ovat 45x195 cm
Talo on 1,5 kerroksinen kellarilla.
Tarvitaan myös mitoitettu osio ja tieto lumivyöhykkeestä, jotta kuormat voidaan laskea. Miksi haluat VKR-palkin? Ne eivät ole tarkoitettu sen kokoisille kuormille, joita on kyseessä. Palkin upottaminen lattiaan on vähemmän sopivaa, koska palkit on liitetty seinän yli. Lisäksi turhan monimutkaista.
Tarvitaan mitoitettu osio ja tieto lumivyöhykkeestä myös, jotta kuormat voidaan laskea. Miksi haluat VKR-palkin? Ne eivät sovellu kyseisen kokoisiin kuormiin. Kun palkki upotetaan lattiaan, se on vähemmän sopivaa, koska palkit on liitetty seinän päällä. Lisäksi tarpeettoman monimutkaista.
Ajattelin, että VKR-palkki vie vähemmän tilaa kuin liimapuupalkki.
Mutta olen samaa mieltä kanssasi siitä, että se on hieman monimutkaisempi työ. Mutta jos se onnistuu, se on kaunein ja saat sileän katon.
Onko vaihtoehtona asettaa liimapuupalkki sopivaan kokoon?
Tehokkaampi (ja sopivampi) teräsprofiili on esimerkiksi HEA-profiili. Se on paljon jäykempi ja vahvempi kuin saman korkuinen VKR-profiili. Kuten mainittiin, palkin upottaminen on suhteellisen kattava operaatio, mutta olen samaa mieltä siitä, että sileä katto näyttää paljon siistimmältä. Henkilökohtaisesti olisin tehnyt siitä monimutkaisemman ja piilottanut palkin kattoon
Tehokkaampi (ja sopivampi) teräsprofiili on esimerkiksi HEA-profiili. Se on paljon jäykempi ja vahvempi kuin VKR-profiili, jolla on sama korkeus. Kuten mainittiin, tukilangan upottaminen on suhteellisen laaja toimenpide, mutta olen samaa mieltä siitä, että sileä katto näyttää paljon siistimmältä. Henkilökohtaisesti tekisin siitä monimutkaisen ja piilottaisin palkin kattoon
Miten menisit eteenpäin, jos tekisit siitä monimutkaisen ja piilottaisit palkin? Ja minkä kokoiseen palkkiin panostaisit?
olen vain iloinen harrastajarakentaja, joka yrittää oppia
Pieni ajatusvirhe, vaikea työntää sisään I-profiilia kun ylälippi on tiellä
Voisi tehdä yhdistelmän mahdollisimman kapeasta suorakulmaisesta VKR:stä laatalle ja T-profiilista, joka työnnetään sisään lattiaan. Sinun on tarkistettava, että lattia ja kattotuoli toimivat, kun katkaisee limityksen. Voisi myös tarkistaa, kuinka paljon on sopivaa höylätä alareunasta pois. Silloin voisi nostaa VKR:ää hieman ja sitten laskea alakattoa sen poistamiseksi.
Palkit ovat luultavasti momenttijäykästi liitettyjä. Mielestäni ei pitäisi laittaa poikittaispalkkia lattiarakenteeseen. Mielestäni ei ole erityisen häiritsevää, että katossa on palkki. En koskaan etsi virheitä katosta, kenties se on iän mukana tuleva oire...
Hyvä alku on tarkistaa, toimiiko välipohja, vaikka limitys katkaistaisiin. Jos vastaus on ei, kannattaa harkita, onko kannattaa vahvistaa välipohjaa pelkästään palkin lisäämiseksi.
Toivottavasti se on ikään liittyvä oire, sillä minulla alkaa olla niskavaivoja katsoessani kattoja ja etsiessäni kaikkia näkyviä avväxlingar
Aivan, siitä tulee suuri ero, jos seinä poistetaan. Ajatuksena on, että siitä tulee osa keittiötä.
Täytyykö palkata insinööri tekemään laskelmat?
Tarkoitan sitä, että 2,7 metrin palkki ei ole kovin pitkä. Ehkä voisi sekä vyöllä että henkseleillä sanoa, että esimerkiksi HEA180-palkki sopisi erinomaisesti tarkoitukseen?
Ei ole hyvä idea arvata, kunnes kaikki edellytykset on selvitetty. Suurin ja pienin ero voi olla suuri. Leikkauspiirustus sekä tieto lumivyöhykkeestä ovat hyvä askel eteenpäin.
Täytyy tehdä rakennusilmoitus kanto- ja runkorakenteeseen tehtävästä toimenpiteestä, ja kunnasta riippuen saatetaan vaatia laskelma siitä, miten palkki ja pilari mitoitetaan.
Ei ole hyvä idea arvailla niin kauan kuin kaikki edellytykset eivät ole selvillä. Erotus korkeimman ja alhaisimman välillä voi olla suuri. Poikkileikkauspiirustus sekä tieto lumialueesta ovat hyvä askel eteenpäin.
Jjustusandersson sanoi:
Ei ole hyvä idea arvailla niin kauan kuin kaikki edellytykset eivät ole selvillä. Erotus korkeimman ja alhaisimman välillä voi olla suuri. Poikkileikkauspiirustus sekä tieto lumialueesta ovat hyvä askel eteenpäin.
Hei taas. Siitä onkin aikaa
Asumme Göteborgin alueella. Joten se on lumialue 1.5
Tässä muutamia poikkileikkauspiirroksia. Toivon, että ne ovat miellyttäviä.
Olen puhunut ystävän kanssa, joka on Rakennusinsinööri ja työskentelee rakennustoiminnassa. Hän sanoi, että HEB200 toimii.
Olen pohtinut ja miettinyt, miten se tehdään tyylikkäimmin. Löysin olemassa olevan ketjun täällä byggahusissa kuinka hän on tehnyt.
Ajattelin, että sen pitäisi olla mahdollista tehdä samalla tavalla, mutta ajattelin, että pelkän tasateräksen pohjaan laittamisen sijaan, johon välipohja lepää, hitsaan itse tehdyn palkkikengän HEB200-palkkiin. Jotta välipohja voidaan kiinnittää kunnolla ja että se ei pääse kiertymään.