2 902 lukukertaa ·
7 vastausta
3k lukukertaa
7 vastausta
Kantavan seinän purkaminen.
Hei! Minä ja kihlattuni suunnittelemme talon ostoa, mutta ennen kuin teemme päätöksen, meidän täytyy tietää, voimmeko purkaa 2 seinää. On hieman epäselvää, ovatko ne kantavia vai eivät. Kun lukee eri paikoista, näyttää siltä, että toinen on kantava, mutta kun näytimme kuvia ystävälle, joka on rakennusinsinööri, hän sanoi, että se, jonka luulimme olevan kantava, on luultavasti helpompi poistaa kuin toinen. Joten nyt mietimme, mikä on tilanne, ja jos joku tietää, kuinka monimutkaista seinien purkaminen on ja kuinka kallista se tulee olemaan.
Olen liittänyt sekä vanhan talon piirustuksen että nykyisen pohjapiirroksen. Olen piirtänyt punaisia viivoja niille seinille, jotka haluaisimme purkaa.
Kiitollisia kaikesta avusta, jota voimme saada!
Olen liittänyt sekä vanhan talon piirustuksen että nykyisen pohjapiirroksen. Olen piirtänyt punaisia viivoja niille seinille, jotka haluaisimme purkaa.
Kiitollisia kaikesta avusta, jota voimme saada!
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Hei ja tervetuloa Byggahus-foorumille!
Talo on rappattu planktalo, arvatenkin myöhäiseltä 20-luvulta. Viehättävä mutta hieman ajattelemattomasti remontoitu. Planktaloissa kaikki seinät ovat enemmän tai vähemmän kantavia, mikä tarkoittaa, että seinää ei voi poistaa ilman seuraamuksia. Seinä olohuoneen ja ruokailuhuoneen välillä ei ole kantava perinteisessä mielessä. Siitä tulee paljon roskaa ja mahdollisesti teidän täytyy laittaa palkki tilalle. Keittiön ja ruokailuhuoneen välinen seinä on sen sijaan kantava. Se täytyy korvata palkilla ja pilarilla. Tässä tyyppisissä taloissa, joissa on rapatut seinät, tulee todella paljon korjaustöitä. Haluaisin kyseenalaistaa tällaisen toimenpiteen hyödyn. Suuret avoimet pohjaratkaisut eivät ole yhteensopivia vanhojen planktalojen kanssa.
Talo on rappattu planktalo, arvatenkin myöhäiseltä 20-luvulta. Viehättävä mutta hieman ajattelemattomasti remontoitu. Planktaloissa kaikki seinät ovat enemmän tai vähemmän kantavia, mikä tarkoittaa, että seinää ei voi poistaa ilman seuraamuksia. Seinä olohuoneen ja ruokailuhuoneen välillä ei ole kantava perinteisessä mielessä. Siitä tulee paljon roskaa ja mahdollisesti teidän täytyy laittaa palkki tilalle. Keittiön ja ruokailuhuoneen välinen seinä on sen sijaan kantava. Se täytyy korvata palkilla ja pilarilla. Tässä tyyppisissä taloissa, joissa on rapatut seinät, tulee todella paljon korjaustöitä. Haluaisin kyseenalaistaa tällaisen toimenpiteen hyödyn. Suuret avoimet pohjaratkaisut eivät ole yhteensopivia vanhojen planktalojen kanssa.
Hei! Kiitos paljon vastauksestasi! Hyvin arvattu talo, se on rakennettu 32. Olemme jo laskeneet, että tarvitaan palkki, mutta tarkoitatko, että sen olohuoneen ja ruokasalin välinen on suhteellisen helppo ratkaista? Ja se keittiön ja ruokasalin välinen on hankalampi? Haluamme erityisesti poistaa sen keittiön ja ruokasalin väliltä, koska huoneet tuntuvat siellä todella pieniltä, ja haluamme suuremman keittiön. Mutta kun sanot, että tarvitsemme palkin ja pilarin, tarkoitatko, että pilari tarvitsee olla aukon keskellä, vai tarkoitatko pilaria, joka menee seinän viereen pitämään palkkia? Ja mitä tarkoitat, että on paljon korjaustyötä niillä rapatuilla seinillä? Mitä pitää tehdä ulkopuolelta? Ja mikä ero on palkin ja palkin ja pilarin välillä? Anteeksi paljon kysymyksiä!J justusandersson sanoi:Hei ja tervetuloa Byggahus-foorumille!
Talo on rapattu lankkotalo, luultavasti myöhäiseltä 20-luvulta. Viehättävä mutta hieman tunteettomasti remontoitu. Lankkotaloissa kaikki seinät ovat enemmän tai vähemmän kantavat, mikä tarkoittaa, että seinää ei voi poistaa ilman seuraamuksia. Seinä olohuoneen ja ruokasalin välillä ei ole kantava perinteisessä merkityksessä. Tulee paljon roskaa ja mahdollisesti pitää laittaa paikalle palkki korvaukseksi. Seinä keittiön ja ruokasalin välillä on sen sijaan kantava. Se täytyy korvata palkilla ja pilarilla. Tällaisissa rapatuilla seinillä olevissa taloissa korjaustyötä on paljon. Haluaisin kyseenalaistaa tällaisen toimenpiteen hyödyn. Suuret avoimet pohjaratkaisut eivät ole yhteensopivia vanhojen lankkotalojen kanssa.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Seinä ruokailuhuoneen ja olohuoneen välillä ei ole kantava ylemmän lattian kannalta, mutta se saattaa silti korvata lattianpalkin juuri siinä linjassa. Tätä ei tiedetä ennen kuin se on poistettu. Siinä tapauksessa on lisättävä uusi lattianpalkki, jotta yläpuolinen lattia ei notku. Se voidaan varmasti ripustaa vastakkaisiin seiniin.
Toinen seinä on hieman hankalampi. Normaalisti kantavan seinän korvaaminen palkilla vaatii kaksi pylvästä, jotka tukevat palkkia. Hirsitalossa voi joskus käyttää jäljelle jäävien hirriseinien osia sen sijaan. Palkkien mitat riippuvat paljon siitä, kuinka suuri aukko tulee olemaan. Yhtä vanhoissa taloissa kannattaa aina miettiä kahdesti. Voisiko ehkä siirtää toimintoja seinien sijasta? Tällaisissa rakennuksissa tehtävät muutokset vaativat huolellisuutta ja varovaisuutta sekä vanhojen rakennusmenetelmien tuntemusta, jota nuoremmilla käsityöläisillä ei aina ole. Tämä on mitä voin sanoa kirjoittamatta aiheesta kirjaa.
Toinen seinä on hieman hankalampi. Normaalisti kantavan seinän korvaaminen palkilla vaatii kaksi pylvästä, jotka tukevat palkkia. Hirsitalossa voi joskus käyttää jäljelle jäävien hirriseinien osia sen sijaan. Palkkien mitat riippuvat paljon siitä, kuinka suuri aukko tulee olemaan. Yhtä vanhoissa taloissa kannattaa aina miettiä kahdesti. Voisiko ehkä siirtää toimintoja seinien sijasta? Tällaisissa rakennuksissa tehtävät muutokset vaativat huolellisuutta ja varovaisuutta sekä vanhojen rakennusmenetelmien tuntemusta, jota nuoremmilla käsityöläisillä ei aina ole. Tämä on mitä voin sanoa kirjoittamatta aiheesta kirjaa.
Okei, meidän on mietittävä uudelleen ja pohdittava, kuinka ratkaista tämä! Vielä yksi tyhmä kysymys, onko eroa, jos vain suurentaisimme oviaukkoa, esimerkiksi poistamalla puolet siitä seinästä? Eli keittiön ja ruokasalin väliltä.J justusandersson sanoi:Seinä ruokasalin ja olohuoneen välillä ei ole kantava ylärakenteen suhteen, mutta se voi silti korvata lattianpalkin juuri kyseisellä linjalla. Sitä ei tiedetä ennen kuin se on poistettu. Siinä tapauksessa on asennettava uusi lattianpalkki, jotta lattia yläpuolella ei notkistu. Se voidaan varmasti kiinnittää vastakkaisiin seiniin.
Toinen seinä on vähän hankalampi. Normaalisti, kun kantava seinä korvataan palkilla, tarvitaan myös kaksi pylvästä, joihin palkki nojaa. Lankkotalossa voidaan joskus käyttää osia jäljellä olevista lankkuseinistä sen sijaan. Palkin mitat riippuvat paljon siitä, kuinka suuri aukko halutaan olla. Kannattaa aina harkita kahdesti, kun on kyse näin vanhoista taloista. Ehkä voit siirtää toimintoja seinien sijasta? Muutokset tämän tyyppisissä rakennuksissa vaativat huolellisuutta ja varovaisuutta sekä tietoa vanhoista rakennusmenetelmistä, mikä ei aina ole nuoremmilla käsityöläisillä. Tämä on mitä voin sanoa ilman, että minun tarvitsee kirjoittaa kirja aiheesta.
Suuremmat ovet ovat mielestäni hyvä idea. Ne sopivat paremmin vanhoihin taloihin tyyliltään kuin avoimen pohjaratkaisun tekeminen. Keittiö näyttää lisäksi siirretyltä. Usein keittiö oli koilliskulmassa, ja kylmäkomero ulkokulmassa. Me säilytimme keittiön ja ruokailuhuoneen. Voi olla aika mukavaa välttää "keittiössä istumista", kuten monissa moderneissa kodeissa. Vaikka ei olisi piikaa, kuten ennen vanhaan, voi välttää katselemasta tiskivuoria, kuuntelemasta jääkaappia ja liesituuletinta (astianpesukone on nykyään hiljaisempi kuin nämä), ja niin edelleen. Appivanhemmillani on erittäin avoin pohjaratkaisu, mikä tuntuu mukavalta lyhyemmän aikaa, mutta jos siellä on useamman päivän, alkaa kyllästyttää, kun ei voi vetäytyä muualle kuin vessaan tai pieneen makuuhuoneeseen. Mutta joillakin hetkillä on kateellinen. Talossamme, joka muistuttaa sitä, jota katselette, pitää juosta ympäriinsä löytääkseen toisensa, mutta toisaalta kaikki voivat tehdä eri asioita häiritsemättä toisiaan...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Isompi oven aukko on selvästi yksinkertaisempi toimenpide.
Okei, kiitos paljon @justusandersson kaikista tiedoista! Ja kiitos @JohanLun! Sitten katsotaan, onko ratkaisu vain suurentaa oven aukkoa!
Klikkaa tästä vastataksesi




