Ajattelin siirtää seinän vanhassa keittiössä. Kuvassa näkyy, että siinä on todennäköisesti aiemmin ollut vanha valurautauuni tai vastaava, ja oletan, että se on osittain levännyt kiskojen päällä.
Jos nyt siirrän seinää 0,5 m kohti kameraa, kiskot päätyvät keskelle huonetta.
Savupiippu sijaitsee jonkin matkaa vasemmassa seinässä. Voiko kiskoilla olla joku muu toiminto, esimerkiksi kannatteleeko se savupiippua ylöspäin jollakin tavalla, vai onko sen leikkaaminen riskitöntä?
Talo on rakennettu vuonna 1912, ehkä joku on törmännyt johonkin vastaavaan.
Minulla oli kaksi kolmen metrin pituista kiskopalaa talon välipohjassa.
Kiskoilla lepäsi savupiipun levennys kahden huoneen välillä portaikon kummallakin puolella.
Katso siis, mitä kiskojen yläpuolella on.
Eli mitä painoa ne kannattelevat.
Niin, mitä siellä onkaan seinän vasemmalla puolella, ehkä siellä on kaakeliuuni tai vastaava ja se nojaa kiskojen toiseen päähän? Silloin se voi kyllä vähän painaa enemmän siihen suuntaan, jos katkaiset sen...
Älä poista mitään tietämättä miltä se näyttää! Pelpetsin ratkaisu voi olla vaarallinen. Se voi näyttää tältä:
[kuva]
Oikein, ajattelin enemmän, että se oli upotettu täysin savupiippuun ja ulkonee vain pitämään uunin, mutta niin ei välttämättä tarvitse olla. Se näyttää olevan jonkinlaisella betonijalustalla.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.