Hei,

Olemme vihdoin saaneet uuden talomme käyttöömme.

Haluaisimme purkaa seinän keittiön ja olohuoneen väliltä.

Talo on vuodelta 63 ja rakennettu betonista/kevytbetonista.

Betonityöt työselostuksen mukaan vuodelta -63
Välipohjat ja palkit pohjakerroksen yläpuolella suoritetaan rakennesuunnitelman mukaisesti muottilevyillä. Välipohja kellarin yläpuolella suoritetaan Erge-välipohjana.

Onko tämä seinä, joka on 100mm ytongia ja liukuovi keskellä, mahdollisesti kantava katso kuva.
Liitän mukaan piirustuksen.

Kiitollinen vastauksesta.

Ystävällisin terveisin
Vikström

Viimeksi muokattu:
Todennäköisesti se ei ole kantava. Täydellisen varmuuden saamiseksi tulisi katsoa poikkileikkauspiirrosta, josta voi nähdä kattotuolien muodon ja sijainnin.

Kiitos vastauksesta Justus Andersson. Täytyy mennä kaupunginarkistoon katsomaan, onko siellä sektoripiirustusta. Palaan asiaan.
Mukavaa iltaa.
Terveisin Vikström

Tässä tulee lisää kuvia, toivottavasti tästä on apua!

Ystävällisin terveisin Wickström

W wickew sanoi:
Oikeinpäin :)
Onko skannattu raudoituspiirustus keittiön yläpuolella oleva taso? Jos on, niin seinä on kantava.

Mikä onni, että laitoin mukaan varoituksen. Voin vain yhtyä siihen, mitä bossespecial kirjoitti yllä, että kyseinen seinä on itse asiassa kantava. Tämä käy selvästi ilmi raudoituspiirustuksesta. Joten valitettavasti seinää ei voi purkaa.

J justusandersson sanoi:
Mikä onni, että laitoin varoituksen. Voin vain yhtyä siihen, mitä bossespecial kirjoitti yllä, että kyseinen seinä on itse asiassa kantava. Se käy selvästi ilmi raudoitussuunnitelmasta. Joten valitettavasti seinää ei voi purkaa.
Olen niin kiitollinen siitä, että täällä foorumilla on ystävällisiä mutta ennen kaikkea ASIANTUNTEVIA ihmisiä. Nyt tiedämme, että seinäämme ei voi poistaa.

Erityiskiitokset JustusAnderssonille ja Bossespecialille.

Sitten tulee seuraava kysymys. Onko mahdollista vaihtaa ev, limträbalk tai järnbalk? Jos on, mikä voisi olla sopiva mitoitus?

Se riippuu osittain siitä, kuinka pitkän osan seinästä haluat poistaa, ja osittain mahdollisuuksista siirtää kuormat perustuksiin. Koska alapohja on ergebjälklag (betonikassetteja betonipalkkien päällä ryömintätilassa), voi olla tiettyjä rajoituksia.

Kellarikerrokseen Erge-laatan alla korkeus on 2500mm ontelolaatta. Ytong-seinät kaikissa ulko- ja sisäseinissä pohjakerroksessa sekä yläkerroksessa. Haluamme poistaa koko seinän noin: 4100mm. Voiko vaihtaa ulkoseinän ja kantavan seinän välillä, joka on tyypillisesti talon keskellä?

Katkaisu palkki tulisi mieluiten sijoittaa pylväiden päälle, ja kysymys kuuluu, kestääkö erge välipohja silloin näille pisteille kohdistuvat pistekuormat. Palkkimitat voivat olla HEA 180 teräksessä ja 90x450 tai vaihtoehtoisesti 165x360 liimapuussa, jos olen laskenut oikein. Kuorma kunkin pylvään kohdalla on noin 37 kN. Joka tapauksessa mielestäni teidän tulisi tällöin ottaa yhteyttä paikalliseen rakennesuunnittelijaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.